R
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Med så många nej-sägare blir jag t o m osäker på om vi ska laga hålet i taket på ett av rummen... (vattenläcka har orsakat hål i innertaket)

Men hur ska vi göra med altanen? Den sattes i slutet på 80-talet men är fortfarande i förvånansvärt gott skick. Bortsett från att den är sned (rotsystemet från ett träd har tryckt upp den) och att det har vuxit igenom ungträd på en del ställen.... Riva och lägga ut gräs, eller behålla och låta nästa ägare lösa?
Städa och rensa bort allt skräp, inne och på tomten och sen kan du fundera på om du skall göra något mer. Du kanske redan har tröttnat vid det laget.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Eftersom det är ett dödsbo hade jag sålt med friskrivning för dolda fel. Finns ingen anledning att du ska hållas ansvarig för ett hus som du inte bott i!

Därefter hade jag hyrt en ozonmaskin för att ta bort dålig röklukt samt målat med spärrfärg för att förhindra nikotinfläckar och att lukten kommer tillbaka. Så gjorde vi nu när vi håller på att sälja min mosters hus efter hon gått bort. Ingen röklukt kvar efter det och väggarna är vita och fina igen!

Ett tak utan hål är nog inte heller dumt för att få ut mer pengar vid försäljning.
 
  • Gilla
Olivia 0001 och 5 till
  • Laddar…
harry73
Om tanken är att köparen ska renovera själv, skulle jag underlätta för köparen att få överblick. Rena vita väggar (billig tapet eller måla) Rena golv, (antingen ta bort parkett/matta eller lägg billigt laminat i hall och vardagsrum. Finns det möjlighet att slipa golv i vardagsrummet, kan det också vara bra.
Hålet i innertaket ska ni laga,

Allt som är överflödigt ska ni ta bort för att skapa känsla av rymd. (t ex extra kyl/frys, gammal diskmaskin, lösa garderober)

Men viktigast i ert fall är att fixa taket och fasaden. Nu skrämmer den bort spekulanter, men om ni åtgärdar det, ser huset stilrent och tidstypiskt ut.
 
  • Gilla
brfbo och 3 till
  • Laddar…
Förra sommaren köpte vi hus av ett dödsbo vars ingen ytrenovering gjorts på +20 år.

Sonen visste inte mycket om huset. Han ville måla lite i ett förråd och så. Men mäklaren sade nej. Och det är vi glada över. För då vet vi vilket skick det är.

Dom fixade lite praktiska brister vid köp, bytte en sprucken fönster, lade ny takstege, den gamla kom ner med snön. Och varmvatten beredarens överflödventil läckte, den blev också fixat.

Efter inflytt har vi märkt flera brister, som syndes ifall man var nogrannare att inspektera. Hade dom målat över och fixat, så kanse bristerna skulle kanse kunna leda till större skada i längden. Nu vet vi om dom och kan följa med och fixa vid behov.

Man vet att äldre personer blir tröttare och underhållet lite sämre med tiden.

Men om säljarna skulle fixa det fint inför försäljning, så tänker jag iallafall lite att vad kan det vara dom försöker dölja. Men alla tänker olika.

Ifall ni vill fixa nått, så är det taket i första hand. Sen endast städa och försök ozon gasa bort röklukten.

Mitt tips är att vara ärliga ifall ni vet om brister, se till att få en duktig besiktare som undersöker ordentligt. Det kan kanse leda till mindre vinst, men ni kan sova lungt efter.
 
  • Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
harry73
K kettu skrev:
Ifall ni vill fixa nått, så är det taket i första hand. Sen endast städa och försök ozon gasa bort röklukten.
Att bara få bort lukten hjälper kanske inte så mycket. Man ska också få bort det gula. Mycket kan man få bort med rätt rengöringsmedel, men om det behövs skulle jag absolut måla i ljusa färger.

Jag föreslog tidigare att ta bort gammal diskmaskin/extra kyl mm. Anledningen är också att om det inte finns, är kan det inte gå sönder och man behöver inte rengöra den vid flyttstädningen, och utrymme bakom blir enklare att inspektera för spekulanter.
 
  • Gilla
kettu
  • Laddar…
Renovera innan!

Sälja renoveringsobjekt har blivit svårt sedan kravet om handpenning och amortering kom in i bilden.
Folk har inte råd att lägga 15% kontant och sedan renovera för 200-300', och möjligheten att låna upp för att renovera har minskat.
Jag har tidigare köpt renoveringsobjekt, blåst ut allt ytskikt, renoverat billigt med neutrala färger, och sedan sålt med en hyfsad förtjänst.
 
  • Gilla
brfbo och 4 till
  • Laddar…
L
Hade varit intressant att ta reda på hur spannet är på hus i området. Vad tror mäklaren att ni kommer att få vs vad potentialen är och vad det skulle kosta att nå dit. Om man budgetrenoverar med billiga material och halvbra kvalitet tror jag inte det lönar sig.

Sedan tror jag också att många vill ha färdigt och flytta direkt in. När man lånat maximalt och lagt alla pengar kontant som krävs för lånet så är det inte alltid en stor renoveringsbudget kvar.
 
Staffans2000
Som sagts. Fixa taket, ta om möjligt bort röklukten och sedan inget mer. En "Pripps blårenovering" skulle få mig skeptisk -hur väl är det förarbetat på de nymålade listerna, under tapeterna, i taket etc? Vad försöker de dölja? För mig som köpare skulle en sådan "renovering" vara till skada. Var också återhållsam med att "röja upp" i trädgården, för det är betydligt enklare för köparen att såga ner ett träd de inte gillar, än att plantera ett du redan sågat ner.
En bekants granne dog och huset skulle säljas. Den före detta ägaren var en riktig "uppfinnarjocke". Han hade en välutrustad verkstad med egentillverkad pelarborrmaskin, fräs etc samt massor av material som skruv (ej bult;)) och mutter. Även en hemmagjord fyrhjuling samt ett komplett sågverk. När huset såldes rensade arvingarna ut rubbet med hjälp av Farmartjänst. Inget i denna guldgruva blev kvar. Förutom en tom halvrisig lada. Vill det sig illa, kan det också gå riktigt illa.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Olivia 0001 och 1 till
  • Laddar…
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Huset ligger i ett populärt område i staden, så det är inte svårsålt, men jag vill som sagt ha bra betalt.
En aspekt saknas - hur stor andel av totala beräknade värdet är markvärde? Kan tomten styckas? Eller skulle den kunna styckas ifall villan rivs? Radhus? Flerbostadhus? Hamburgerställe? Om läget är hett och underhållet är extremt eftersatt, och samtidigt planbestämmelserna är generösa kan det bli vida mer lönsamt att kalkylera en rivning.

Beväpna er med kopia av detaljplan och kontakta mäklare!
 
  • Gilla
Olivia 0001
  • Laddar…
T
Det beror lite på hur värdena ser ut i området. I områden med hög värdering kan det säkert löna sig eftersom du då har större språng prismässigt mellan renoveringsbehov och nyrenoverat.

På högprisorter kanske skillnaderna räknas i miljoner medan i ett lågprisområde kanske ett par hundratusen i skillnad.

Sen får man räkna på varje enskilt fall, om det lönar sig.

Vad måste göras, vad kostar det och hur påverkar det priset? De frågorna hade jag ställt mig.

Så här. Vill man inte lägga en massa pengar och det inte lönar sig tillräckligt så gör det mycket om det är nymålat, in och utvändigt. Kostnaden är liten men det gör väldigt mycket för folks intryck. Ett hus kan vara kanon i alla avseenden men risigt i färg, städning, dåliga färgval o s v och dom husen tappar spekulanter jmf det i grunden kanske sämre huset som ytmässigt gnistrar vitt och inbjudande.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
D
När TS skriver ni ska sälja har ni räknat med vilka som kommer vara med göra arbetet samt vilka som ska dela på vinsten?

Tänker som ex det är 5 arvingar, TS utför allt arbete och dennes familj det ökar värdet med 100'000 efter kostnader för material har det varit värt för ts arbetinsats att få 25'000 mer.
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
Carro_D Carro_D skrev:
Eftersom det är ett dödsbo hade jag sålt med friskrivning för dolda fel. Finns ingen anledning att du ska hållas ansvarig för ett hus som du inte bott i!.
Det görs tydligen automatiskt vid dödsbon, enligt mäklaren.

Jag har lyssnat på er som skrivit och håller med om att göra så lite som möjligt är det bästa för alla parter. Det känns så surt bara när man vet att man för en relativt liten peng och insats kan lyfta huset rejält! Men - Hålla det rent och inte försöka dölja något känns bäst och mest ärligt. Vi får nog bra betalt ändå.

I korthet blir det följande:
- Nytt tak.
- Fixa fasaden.
- Fixa trädgården.
- Troligen laga innertaket i rummet där det läckt.
- Byta ut två läckande kranar (mamma hade köpt dessa men aldrig installerat dem).
- Toastolen är trasig vilket skapar ett extremt dåligt intryck, så där fixar vi nog en ny(are).
- Besiktiga och provtrycka öppna spisen (stor bonus för liten peng).
- Köra ozonluftrenare.
- Riva ut alla golvmattor.
- Städa, städa och städa så att det blir så rent och fräscht som det bara går.


För övrigt hade vi Anticimex där idag, och de kunde konstatera att det inte fanns några skadedjur. Skönt.
 
  • Gilla
FunkishJonny och 1 till
  • Laddar…
Har ni studerat vad potentialen för värdehöjning är? Har det nyligen sålt fler hus i området så att ni har koll på vad mellanskillnaden är mellan helrustat och orustat.

Det är ju viktigt för att veta om det ens finns nån vettig timpeng att hämta av arbetsinsatsen.
 
Huset i fråga är ett parhus i en samfällighet med ca 100 fastigheter. Alla är envåningshus med torpargrund och papptak, byggda på 60-talet. ”Skolådor” kallas de nog populärt. :)

Moderns hus tillhör de större i området med eget garage, och hörntomt. Tomten är en gäld och inte friköpt. Fjärrvärme. Samfällighetsavgift 5900/kvartal, tomträttsgäld 3500/kvartal.

Mindre hus gick för 1,7 respektive 1,95 tidigare i år. I bättre skick, men inte lika stora. Får vi mer än 1,5 är vi nog nöjda (baserat på vad jag tror, vi är tre arvtagare). Baserat på diskussionen här och vad mäklaren sagt om renovering, kommer vi nog få det utan renovering ser det ut som.
 
Med den bakgrunden är det nog som många skriver här tveksamt om ni kan få tillbaka en investering i renovering. Tänk också på att det ju kostar en del för uppvärmning och olika avgifter om försäljningen skjuts fram i tiden. Testa att lägga ut till försäljning så fort som möjligt, om ni inte får några rimliga bud så akn ni ju iså fall göra mer omfattande insatser för huset. Många tycker om att köpa hus i dåligt skick och fixa till.
 
  • Gilla
wanderss och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.