Min mor har avlidit och vi ska sälja hennes hus. Jag vill naturligtvis att vi får så mycket som möjligt för det.
Huset har misskötts de senaste 20 åren och är i ganska dåligt skick. Allt behöver renoveras; Kök, toalett, badrum, tapeter, byte av fönster, innertak, golvet är paj på vissa ställen, osv osv. Hon har varit storrökare så allt vitt är gult, och det syns tydligt var det har suttit tavlor och sånt. Ganska äckligt helt enkelt.

Vi ska lägga nytt tak (det har börjat läcka), och fixa trädgård och en del fasad. Vi hade även tänkt att renovera det mesta inne i huset, men Mäklaren tycker att det räcker att vi fixar taket och städar upp inuti.

Stämmer detta? Kommer det vara bortkastad tid och pengar att göra huset fräschare? Jag vet att folk kommer vilja renovera ändå, men om de inte ska backa i dörren så känns det som det åtminstone behöver vara vita, inte gula, väggar... Men jag kanske tänker fel?

Huset ligger i ett populärt område i staden, så det är inte svårsålt, men jag vill som sagt ha bra betalt.

Åsikter och erfarenheter kring detta? :)
 
Om ni isf tänker renovera själva och göra allt jobb eller iaf absolut största del själva då har jag svårt att se att det inte skulle löna sig, och förmodligen rejält. Tror rätt många köpare idag är bekväma och vill ha det iordning.
Men att renovera genom totalentreprenap då börjar det ju bli tveksamt, kanske att det kan locka fler köpare och generera någon slags budkrig men svårt veta.

Renovera själva, kanske familjeprojekt om ni är fler som ska sälja? Kan ju både bli lönsamt samt ett kul projekt ihop.
 
  • Gilla
brfbo och 5 till
  • Laddar…
Det hänger mycket på hur mycket tid och energi ni är villiga att lägga ner själva.
Att anlita hantverkare blir svårt att räkna hem.
Det viktiga för en köpare tror jag är att de stora sakerna är fixade
om tak, vatten och avlopp, elsystem och dränering är ok, så kan man som köpare
lätt lura sig själv att man kan fixa resten själv och att det inte blir så dyrt.
Åtgärda även sånt som en besiktningsman skulle föra upp på sitt protokoll
som riskkonstruktioner och fuktskador.

Men egentligen tycker jag att ni borde kunna lita på mäklarens råd, han känner
väl till marknaden bäst.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 5 till
  • Laddar…
Det finns olika strategier.
Sälja som renoveringsobjekt. Om läget är bra (det viktigaste) så kan ni få bra betalt ändå.
Snabbrenovera med nya billiga tapeter och golv. Ger ett bättre sken men genomskådas av rutinerade köpare. Kan gå hem för att ni lockar fram fler intressenter.
Helrenovera är inget att rekommendera. Det finns köpare som har egna idéer om kakel/kök mm och river ut det nyrenoverade. Du får nog inte igen dian pengar.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 4 till
  • Laddar…
Skulle inte gjort ett dugg.
 
  • Gilla
Grillo och 2 till
  • Laddar…
Jag var och kollade på ett hus som varit i ungefär samma läge, de hade blåst hela skiten invändigt så de va bara gipsat på alla väggar och golvspån på golvet, för mig som ändå ville ha lite modernare än -76 så var ju grovjobbet redan gjort

Jag hade nog fixat det som var akut och inte mer
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Min mor har avlidit och vi ska sälja hennes hus. Jag vill naturligtvis att vi får så mycket som möjligt för det.
Huset har misskötts de senaste 20 åren och är i ganska dåligt skick. Allt behöver renoveras; Kök, toalett, badrum, tapeter, byte av fönster, innertak, golvet är paj på vissa ställen, osv osv. Hon har varit storrökare så allt vitt är gult, och det syns tydligt var det har suttit tavlor och sånt. Ganska äckligt helt enkelt.

Vi ska lägga nytt tak (det har börjat läcka), och fixa trädgård och en del fasad. Vi hade även tänkt att renovera det mesta inne i huset, men Mäklaren tycker att det räcker att vi fixar taket och städar upp inuti.

Stämmer detta? Kommer det vara bortkastad tid och pengar att göra huset fräschare? Jag vet att folk kommer vilja renovera ändå, men om de inte ska backa i dörren så känns det som det åtminstone behöver vara vita, inte gula, väggar... Men jag kanske tänker fel?

Huset ligger i ett populärt område i staden, så det är inte svårsålt, men jag vill som sagt ha bra betalt.

Åsikter och erfarenheter kring detta? :)
Luktar det från rök?
Det skrämmer köpare....

Annars, liksom - ja till att fräscha upp alla rum som har "gula" tapeter.
Hur mycket man än vill renovera så tror jag att man tycker att ett hus där alla rum är typ oanvändbara skrämmer bort köpare.

OCH som det ser ut nu = det ser antagligen ut att ha varit orört i 20år...

EFTER en målning/tapetseringsrunda på allt som behövs så går det inte längre att se huruvida huset varit orört i 5-10-20 år....
Alltid lurar det nån att gå vidare med ett bud....
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Tack för alla svar. Det verkar som att de flesta är överens om att man inte behöver göra speciellt mycket, så vi går på den linjen.
Som sagt, alla som flyttar in kommer ändå vilja renovera, så om vi gör det kommer det bli dubbelt. Men vi tar hand om det värsta åtminstone, och det som folk tror är dyrt och svårt (det finns takläggare och snickare i familjen).
 
  • Gilla
Gusten_Gnuk och 2 till
  • Laddar…
windestal
Något att tänka på är att ju mer ni renoverar (ytor), desto högre förväntningar får köpare på skicket på huset totalt, och risken för "dolda fel"-anklagelser ökar.
När min gammelfarmor dog diskuterades om hennes hus borde renoveras eller ej innan försäljning, ex vis om taket i badrummet borde fixas (hade varit en läcka utifrån som gett viss fuktskada, yttertaket hade sedan fixas), men det påpekades att även om allt vi visste var fel fixades så kunde det leda till dolt fel om nya ägare sen hittade något ytterligare (som vi inte vetat om). Med en synlig fuktfläck i taket kunde köpare däremot aldrig hävda dolt fel...
Säljer ni i befintligt skick syns fel och köpare måste förvänta sig ytterligare fel. Fixar ni vissa grejer blir ni dels ansvariga om något krånglar med det ni fixat (taket läcker igen... ska förhoppningsvis inte hända, men...) OCH löper större risk för att köpare ska kunna hävda dolt fel ("allt var ju nyfixat, fanns ingen anledning att tro att det var fel bakom det-och-det").
Så, gör ni mycket själva får ni nog ut mer pengar från försäljningen, men får oroa er i tio år framåt för dolda fel... Gör ni inget får ni lite mindre nu, men slipper allt eget jobb, risk att det blir bråk bland syskonen om vem som inte gör tillräckligt, hur mycket som ska göras, hur lång tid det tar, plus att risken för dolda fel-anklagelser om flera år minskar rejält. Om det inte handlar om mycket stor skillnad skulle jag hellre vilja kunna gå vidare.
 
  • Gilla
vanpire och 2 till
  • Laddar…
Jag hade försökt få bort röklukt innan försäljning iallafall. Det hade kunnat få mig som köpare att inte bjuda även om jag var på jakt efter renoveringsobjekt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
Har köpt och sålt några lägenheter/hus. Dom objekten som lagts minst pengar på. Har det blivit mäst upp på. För röklukten skulle testa en ozonrenare.
 
  • Gilla
Woundedknee och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle inte köpa ett hus som renoverats av/för någon som inte haft för avsikt att bo där. Skulle fundera på hur mycket fullösningar som spikats in i väggarna för att få en snygg yta för minsta peng. Nu kanske ni tänkt vara noggranna, men hur ska köparen veta det?
 
  • Gilla
ZipLock och 3 till
  • Laddar…
För massa år sen renoverade jag en etta på Söder inför försäljning. ALLA som kom på visningen beklagade sig över att det var renoverat eftersom de ville sätta sin egen prägel på lägenheten. Jag lyckades att gå +\- 0 på en lägenhet på Södermalm 2010 genom att renovera.

Gör det inte!
 
  • Gilla
Gusten_Gnuk och 3 till
  • Laddar…
Med så många nej-sägare blir jag t o m osäker på om vi ska laga hålet i taket på ett av rummen... (vattenläcka har orsakat hål i innertaket)

Men hur ska vi göra med altanen? Den sattes i slutet på 80-talet men är fortfarande i förvånansvärt gott skick. Bortsett från att den är sned (rotsystemet från ett träd har tryckt upp den) och att det har vuxit igenom ungträd på en del ställen.... Riva och lägga ut gräs, eller behålla och låta nästa ägare lösa?
 
S Stadsbonden skrev:
För massa år sen renoverade jag en etta på Söder inför försäljning. ALLA som kom på visningen beklagade sig över att det var renoverat eftersom de ville sätta sin egen prägel på lägenheten. Jag lyckades att gå +\- 0 på en lägenhet på Södermalm 2010 genom att renovera.

Gör det inte!

Tror det är lite skillnad med en lgh på söder och ett hus på landet. Lite fördomsfullt kanske men ett köp i Stockholms innerstad görs av personer som har cash och råd att sätta sin egen prägel på bostaden... *pang* direkt efter köp, in med hantverkare, fixa si och så... och allt klart. OCH de "vet" att allt man gör ökar värdet på lägenheten

Ett hus på landet kanske köps av någon som köper på marginalen av man ekonomiskt klarar av vill inte lägga tiotusentals kronor direkt "bara-för-att" det är gula tapeter.... utan kanske vill och har bara råd (eller tid) att ordna med ett rum lite då och då....
Plus att ytskiktsfixar utöver "normal" standard kanske inte ens betalar sig...
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.