Ja, då är knx definitivt ute ur spelet. Jag förstår att dom som tjänar pengar på prylarna tycker att dom är bäst...
 
KNX är en standard som fungerar mellan olika tillverkare och varit stabil över en längre tidsperiod.

DALI är en standard men du kan inte blanda olika tillverkare hur som helst men annars är det bra för belysning.

Fördelen med automation är att man inte behöver så mycket knappar. Gör man installationen smart så behövs inte knappar i alla rum.

ETS till KNX är lätt att komma igång med. Det är mycket mera jobb med att få andra program att fungera för styrning.

Jag skulle också titta på hur man löser konstantljusreglering i de olika systemen. En underskattad funktion men smidig.
 
K
useless useless skrev:
Jag har inte satt mig in i detalj i knx, men vad jag har förstått så brukar det behövas dyr (?) mjukvara på en dator för att programera och ändra i systemet? Det är ganska långt ifrån de moderna webbaserade system de flesta andra kör idag.
Det är supertråkigt att det finns piratversioner av ETS därute, det gör ju att organisationen inte får in dom pengarna från vanliga hemanvändare. Känner en vän som inte gör rätt för sig... *hint*
 
  • Gilla
artesuave
  • Laddar…
K
MrJay MrJay skrev:
1. KNX är bara att glömma, dyr och föråldrad standard som gillas av gamla elektriker. Säkerheten verkar det vara sisådär med trots att den inte är luftburen, vill man ha ökad säkerhet är det KNX Secure som gäller.
Föråldrad standard vette fan, däremot en standard av industrikvalité med ett certifieringsorgan som säkerställer kvalitén på produkterna och dom följer dom riktlinjer som finns. Sen att det råkar funnits i många många år är en annan femma, protokollet är stabilt och tillräckligt snabbt så länge man inte pollar styr & regler för ofta i riktigt stora anläggningar.

KNX secure i en villa är överkurs, det är i kommersiella fastigheter där man kan koppla upp sig på bussen och göra skada och skapa panik etc. det är intressant med secure. I övrigt är det sunt förnuft som gäller och ha koll på vad man släpper igenom sin router hemma. Dom flesta KNX-servrar erbjuder VPN anslutning etc.

Säger itne att KNX är bäst, tyckte mest du var lite orättvis i ditt dömande. :)
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
M Mikael St skrev:
ETS till KNX är lätt att komma igång med. Det är mycket mera jobb med att få andra program att fungera för styrning.
Fast det är väl konstigt att man först köper ett relativt dyrt system för att sen köpa ett till dyrt system för att kunna använda det?
De automatiseringssystem jag har tittat på tidigare har samtliga varit webbaserade, så det enda man behöver göra är att surfa till dom från dator, platta eller mobil för att göra all konfiguration, skapa scener, etc.
Tillräckligt iallafall för en villainstallation.

Programmera med en separat PC funkar säkert om man jobbar med att behålla mystiken kring sitt arbete... Men det är inte så modernt.
 
K
Njae inte så konstigt tycker jag.. KNX har hängt med ett tag och långt innan surfplattor, appar och uppkopplade hem har funnits. Men det har ju utvecklats det också.
Idag finns det något som heter "ETS-inside", ´vilket är tänkt för mindre installationer, där man kan surfa in justera parametrar för. Visst inte gratis, men heller inte dyrt (jämfört med riktiga ETS)... 160€.
https://www.knx.org/knx-en/for-professionals/software/ets-inside/index.php
 
Jag skulle aldrig välja ett system där du behöver gå till en tillverkares server för att uppdatera mitt eget system eller läsa data.

Webgränssnitt brukar vara sådär.
Då brukar det vara stabilare att uppdatera via "commando line"
 
Hej Useless

Du har helt rätt att KNX är lite dyrare variant, men är ett säkert och slutet system. Dock inget jag använder mig själv utav hemma. Men jag har skickat ett mail till dig om lite tips (Jag som skrev tidigare till dig gällande värmepumpsfrågorna )

Själv kör jag med en dedikerad server, för att sedan använda mig utav Home Assistant som controller

Finns att läsa mer om här: https://www.home-assistant.io/

Det finns färdiga lösningar som Homey,Animus Heart m.m men jag föredrar att ha själv kontroll över det hela.

Enheter och Protokoll som används i dagens läge består av Z-Wave samt Zigbee, och för att styra alla tillverkare av Zigbee så kör jag den tillsammans med en Conbee sticka.

Dock är det lite fel forum för att prata om Hemautomation, samt kan dessa trådar spåra ur, så mitt tips är att läsa mitt mail som jag skickade till dig.
 
Redigerat:
  • Gilla
socker22
  • Laddar…
Ta en titt på Animus Heart
Klarar av de flesta standarder som Z-wave, 433 mhz
Philips Hue och Ikea, Sonos m.fl standarder.
Dessutom trevligt med en svensk utvecklad produkt och plattform. Från Lund.
Med burken i mitten, och z-Wave har du teoretiskt 120 meter åt var håll med 4 hopp.

Gjord för att klara av alla standarder och har inga egna produkter förutom hubben.
Jag har kopplat in 433 mhz brytare, z-Wave brytare, Fibaros brandvarnare, Telldus tempgivare, Nexa mm.
Det mesta bara fungerar, Kräver inte internet, men om det finns så är det även remote access.

Faktiskt så fungerar 433 mhz längre bort, och är billigare än z-wave brytare, så det går att blanda som man vill.
Vårt hus är inte lika stort, ca 16 m * 9 m.
Placerat hubben i mitten och hittills fungerar allt som det ska.
 
  • Gilla
Dsundet och 1 till
  • Laddar…
F
Om jag skulle dra om/dra nytt idag skulle jag helt klart bygga KNX och DALI, men med en KNX-gateway och en öppen kontroller typ Home Assistant. Då sätter man upp grunderna i KNX och sen bygger man scener och automation i Home Assistant. På så vis klarar man sig fint med den enkla versionen av ETS men får ändå något som går att använda "normalt" (dvs, knappen på väggen tänder ljuset) den dagen man vill sälja huset.

Tyvärr var detta inte alls så moget när jag renoverade 2009, så jag kör också en lösning med blandning av 433MHz, Z-Wave, Zigbee, 1-Wire och diverse annat skrot som går in i en Home Assistant idag.
 
P Petgre1028 skrev:
Ta en titt på Animus Heart
Klarar av de flesta standarder som Z-wave, 433 mhz
Philips Hue och Ikea, Sonos m.fl standarder.
Dessutom trevligt med en svensk utvecklad produkt och plattform. Från Lund.
Med burken i mitten, och z-Wave har du teoretiskt 120 meter åt var håll med 4 hopp.

Gjord för att klara av alla standarder och har inga egna produkter förutom hubben.
Jag har kopplat in 433 mhz brytare, z-Wave brytare, Fibaros brandvarnare, Telldus tempgivare, Nexa mm.
Det mesta bara fungerar, Kräver inte internet, men om det finns så är det även remote access.

Faktiskt så fungerar 433 mhz längre bort, och är billigare än z-wave brytare, så det går att blanda som man vill.
Vårt hus är inte lika stort, ca 16 m * 9 m.
Placerat hubben i mitten och hittills fungerar allt som det ska.
Hej

Gällande Animus Heart samt Zigbee stöd så finns det inte, utan då måste man ha en separat Philips Hue hub t.ex om man skall styra Philips produkter samt IKEA Trådfri LAMPA endast. Du kan inte styra Trådfri uttag eller deras motion sensor.

Resterande protokoll som du nämner stöjds dock

Men en hint med 433 om Useless inte visste redan, så är det endast envägskommunikation, med andra ord så kan du endast skicka info från kontrollern, men du tar inte emot något något från enheten för än du pollar den. Problemet med detta är att man aldrig vet ifall enheten är ansluten eller trasig efter ett tag.

Jag har själv avstått från allt som har med 433 enheter att göra, men problemet är att dom har "bäst" stöd med utomhusprodukter som är IP klassade. Men detta kommer mer och mer från andra tillverkare som t.ex Fibaro för Z-wave samt Xiaomi för Zigbee

Och tillägga, glöm allt som har med Telldus Live stick att göra. Controllern är molnbaserat, och har väldigt ofta stora problem med driftavbrott = du kommer inte åt dina enheter tack vare att du kommer inte åt controllern som ligger på molnet
 
P Petgre1028 skrev:
Ta en titt på Animus Heart
Klarar av de flesta standarder Philips Hue och Ikea, Sonos m.fl standarder.
.
Gör den det direkt, utan extra hårdvara?
 
P philippk skrev:
Hej

Gällande Animus Heart samt Zigbee stöd så finns det inte, utan då måste man ha en separat Philips Hue hub t.ex om man skall styra Philips produkter samt IKEA Trådfri LAMPA endast. Du kan inte styra Trådfri uttag eller deras motion sensor.

Resterande protokoll som du nämner stöjds dock

Men en hint med 433 om Useless inte visste redan, så är det endast envägskommunikation, med andra ord så kan du endast skicka info från kontrollern, men du tar inte emot något något från enheten för än du pollar den. Problemet med detta är att man aldrig vet ifall enheten är ansluten eller trasig efter ett tag.

Jag har själv avstått från allt som har med 433 enheter att göra, men problemet är att dom har "bäst" stöd med utomhusprodukter som är IP klassade. Men detta kommer mer och mer från andra tillverkare som t.ex Fibaro för Z-wave samt Xiaomi för Zigbee

Och tillägga, glöm allt som har med Telldus Live stick att göra. Controllern är molnbaserat, och har väldigt ofta stora problem med driftavbrott = du kommer inte åt dina enheter tack vare att du kommer inte åt controllern som ligger på molnet

Tellstick Net V2 och ZNet kör utan behov av internetförbindelse
Har 6 st enheter drift, under snart 6 år. Håller ej med att det är "väldigt ofta problem". Antal gånger det har varit problem är väl ungefär lika många gånger som Skatteverket eller SJ har haft strul med sina system...
 
  • Gilla
D-bug och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Gör den det direkt, utan extra hårdvara?
Nej, du behöver en hue kontroller för Philips och IKEA.
Allt annat vad jag vet klarar den utan extra hårdvara.
Dock, den är i en utvecklingsfas, och ganska ny, så det kommer mer och mer stöd hela tiden...
 
P Petgre1028 skrev:
Nej, du behöver en hue kontroller för Philips och IKEA.
Allt annat vad jag vet klarar den utan extra hårdvara.
Dock, den är i en utvecklingsfas, och ganska ny, så det kommer mer och mer stöd hela tiden...
Hade på känn att det var så.
Att vara i "utvecklingsfas" är nog ett permanent läge för de flesta hemautomatiseringsgrunkor.
 
  • Haha
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.