Har någon erfarenhet av en Bonus light som börjat att "koka"? Sattes in för drygt 2 år sedan. Har fungerat kanon tills för ngr veckor sedan. Redan efter en kvart, innan den kommit upp i temp så att laddomaten gått igång, så börjar det "bumpa i den. Som att det blir lite överhettat i eldstaden. Fortsätter även då laddomaten släpper på. Får då dra ned på tilluften om jag ska få den att sluta. Är kopplad till tre tankar. Vatten påfyllt x 2 tills det kommer ur skvallerröret. Värme på alla element. En Alpha cirkulationspump som verkar fungera.

Någon som har tips på var jag ska börja felsöka imorgon? Kan ngn keramik flyttat på sig som blottar ngt rör? Luft i systemet borde det väl inte vara?
Tacksam för input!

(Har även postat i skogsforum och vvs forum)
 

Bästa svaret

H
Att den vill koka beror på att flödet över den inte är rätt, troligt termostaten i laddomaten som inte öppnar som den ska, kan du starta laddpumpen vid ca 60C så du får en cirk genom pannan tidigare så är det bra.Termostaten kan kärva och då blir det inget kallt flöde över pannan, prova med att när pannan börjar bli varm att knacka med en hammare lite hårt på den del som är strax under laddpumpen så kanske den vill börja arbeta
 
H Hjulbent skrev:
Att den vill koka beror på att flödet över den inte är rätt, troligt termostaten i laddomaten som inte öppnar som den ska, kan du starta laddpumpen vid ca 60C så du får en cirk genom pannan tidigare så är det bra.Termostaten kan kärva och då blir det inget kallt flöde över pannan, prova med att när pannan börjar bli varm att knacka med en hammare lite hårt på den del som är strax under laddpumpen så kanske den vill börja arbeta
Så här står mätarna på laddomaten just nu. Var skulle termostaten sitta? I underkant? En laddomat med tre mätare, visare i olika positioner, kopplad till rörsystem, undrar om termostatplacering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
Har den en tendens till att koka när mätarna står som nu, tempen på pannan är inte mer än knappt 70C
Är tanken/arna till vänster då på fotot, på pumpens kopplingsbox där kabeln går in kan det sitta ett litet vred, vad står den på, det är 1 - 2 - 3 står den på 2 skifta till 3
 
  • Gilla
turearne
  • Laddar…
H Hjulbent skrev:
Har den en tendens till att koka när mätarna står som nu, tempen på pannan är inte mer än knappt 70C
Är tanken/arna till vänster då på fotot, på pumpens kopplingsbox där kabeln går in kan det sitta ett litet vred, vad står den på, det är 1 - 2 - 3 står den på 2 skifta till 3
Den står på tre. Har gjort det hela tiden. Den kokar när rökgaserna når typ 135 och över. Hittade nu en sprängskiss på laddomaten med bild på ngn renslucka och termostaten.
 
Hur är spjällen inställda?
Vilken rökgastemperatur?
Vilken typ av ved?
Ryker eller övertänder den?
 
Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Hur är spjällen inställda?
Vilken rökgastemperatur?
Vilken typ av ved?
Ryker eller övertänder den?
Normalt ligger rökgaserna på 190-210
Björkved
Spjäll en öppna enligt manualen och har stått så hela tiden. Överträder inte och ryker bara ibland in om jag öppnar för snabbt. Såg nu i manualen att termostaten kan gå sönder om man eldat upp den i max. Instruktion om byte fanns med så jag börjar med det. Tack för all input.
 
H
john68 john68 skrev:
Den kokar när rökgaserna når typ 135
Kokar den vid den temperaturen så har du säkert en häftig glöd i pannan, den har övertänt som det heter, allt glöder. det finns bara et sätt att motverka det genom att stänga lite på den övre luckan och minska på den den nedre för att hålls ner tempen.
Du får en kolmila i pannan och den är otroligt het utan att gaserna blir det till skorstenen , det är på sätt och vis rätt, det är kolvättet som ska brinna. Testa får du se
 
Nej den överträder inte och fenomenet uppstår redan efter en kvart och då finns ingen glödbädd.
Men det här forumet är bäst. Förslaget om laddomatens termostat verkar att vara lösningen. Dunkade på den lite och nu är rökgaserna 150 utan kokning. På måndag blir det att åka ner till baxi och köpa en ny.
Stort tack. Trevlig helg. Nu väntar skjutsen till krogen:beer:
 
Jahaja. Inte får man vara glad ngn längre stund. Funkade bra på fredagen. Såg hur temperaturen växlade mellan 71 och 74. Dvs att den öppnade och stängde.
Lördagen lika dant. Söndag måndag problem igen så jag beställde en ny 72 graders från Rinkaby.
Monterade den idag. Den verkar funka för det dunkade inte första timmen trots att tempen gick upp till 76.
Men sen började det igen. Att den blir för varm. Laddomatpumpen står på gult dvs högsta fart. Det fyller på i tankarna. Så här ser laddomattempen ut. Bild 12 överst. Vänster är in f från tankarnas botten.
Har pumpen tagit stryk i värmen? Luft? (Har öppet system på vinden ).
Beställde nyss en 62 graders så får jag testa sen om den jag fick funkar på 72 grader. Fler förslag på tester?

När det funkade var tempen så här. Dvs lika. Bild nederst.
 
  • Laddomatenhet med två termometrar som visar temperaturer nära 80 grader Celsius, kopparledningar och ventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trippelmätare på en Laddomat med temperaturvisare som visar cirkulationstemperaturer i ett värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
H
Vet du vad som dunkade, låter lite konstigt med det, angående temperaturerna så ser det någorlunda ut
 
H Hjulbent skrev:
Vet du vad som dunkade, låter lite konstigt med det, angående temperaturerna så ser det någorlunda ut
Att det börjar dunka tolkar jag som att det "punktkokar" för så fort jag stryper luften och rökgastempen sjunker så avtar det.
 
H
Då är det ångsmällar i pannan, om det är riktig fart på pumpen så är det vanligt med att det liksom knastrar i pumpen
( småbubblor som går runt ) pannan får inte den cirk som ska kyla ner den . Var har du för temp på pannan, det ser lite kort ut på den övre mätaren, den tempen ska vara samma som pannans temp. Kan du ta ett foto på hur utgående rör från pannan sitter, det ska sitta på topp av pannan och inte någon eller några decimeter ner på den.
 
Schematisk bild av värmesystem med markeringar och texten "Driftfas" samt anteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
72 grader på översta mätaren och 76,5 på pannans display. Tror oxå att den inte får kylning. La just i två pinnar och då började det direkt. Fick strypa luften. Har funkat problemfritt i drygt två år så det borde vara ngt enkelt. Det som sitter i renslucka. Ngn backventil. Kan den strula? Den ska ju inte ha ngt med driftsfasen att göra iofs.
 
För lågt systemtryck?

Om termometrarna stämmer så är delta T inte mer än 5 grader vilket utesluter misstänkt dåligt flöde.
Jag tror inte det hjälper med att byta till lägre termostatpatron, jag hade nog hellre provat 78°C.

Syna pannan invändigt i vedmagasin och konvektionsdel efter eventuell spricka eller vattenläcka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.