Stämmer inte att man inte kan blanda olika fabrikat under samma SSID. Det har fungerat med roamingen sedan de första accesspunkterna kom i slutet av 90-talet (Lucent Orinoco, Apple Airport et.al.). Däremot kanske det fungerade mer eller mindre bra beroende vilket L3/L4-protokoll man körde.
Nu för tiden har vi 802.11r och k som gör roamingen blixtsnabb och sömlös mellan i princip vad som helst.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Jo, Cisco har haft samma sak sedan början av 2000-talet - vi använde det på skolan och fungerade klockrent. Om man tror att enheten i fråga gör en handover bara för att man har samma SSID på alla AP så lär man bli grymt besviken då det krävs lite mer bakom kulliserna likt BTS i ett GSM nät.
Om svaren är en replik på mitt inlägg så vänligen läs igen vad jag skrev.

Jag skrev inte att det sker en handover, utan att klienten byter accesspunkt automatiskt oavsett fabrikat. Även jag var med back in the days med Cisco-prylar och wifiroaming. Det funkade bra för datatrafik men för voice over IP var det en rejäl utmaning på flera sätt., särskilt i ett rejält enterprisenät.

Cisco lurarna (hette de 7920?) var också löjligt dyra och med usel batteritid, Men fräckt var det! :)

Fast nu kom vi visst lite OT (igen)
 
Det verkar som att många felaktigt tror att Ubiquiti fortfarande använder sig av zero handoff. Och därför tror sig veta att man inte kan blanda acesspunkter.

Ubiquiti har inte stöd för ZH sedan AC modellerna kom.
Detta då det alltid är bättre att enheterna själva roamar vid behov. Tyvärr så är inte våra telefoner och surfplattor så väldigt bra på detta ännu. Varvid det är viktigt att tänka till lite vid placering av acesspunkter och intrimmnkng av rssi.
 
  • Gilla
TowaTei och 1 till
  • Laddar…
MrJay
mexitegel mexitegel skrev:
Om svaren är en replik på mitt inlägg så vänligen läs igen vad jag skrev.
Nope, det var inte ämnat som ett svar till dig.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
C Cookiiee skrev:
Hej, nu vet jag inte va du har för typ av väggar och hur stora båda våningarna är.

Men sätt denna på undervåningen i takhöjd så centralt som möjligt. Den klarar utan problem att täcka 100kvm end to end hemma hos oss med full täckning. (inga betongväggar)

[länk]

Plus för att du kan driva den med medföljande POE adapter = bara en kabel att dra längs väggen.

Edit: Förutsatt att du är försedd med något standard skit från leverantören. Som du kan koppla in Unifi:n i.
Nejdå jag får bara en fiberkonverter och är fri att koppla in vad jag vill sen. Det här tror jag låter som den bästa lösningen ändå. Bra pris och låter som den har riktigt bra täckning. :)

Har dessutom en Asus N66U som borde kunna agera router utan problem om jag stänger av wi-fi på den.

Huset är från 1927 med lite påbyggnad på 70-talet så det är inte allt för tjocka väggar/tak så der borde nog bli rätt hyfsat även på övervåningen. Totalt är det 168kvm men viktigast är ändå att nedervåningen får bra täckning.

Räcker det inte till så får jag helt enkelt bita i sura äpplet och dra en nätverkskabel upp till övervåningen och sätta dit en till unifi.

En ”vanlig router” med antenner är alltså ett klart sämre alternativ i det här fallet?
 
berisen berisen skrev:
Räcker det inte till så får jag helt enkelt bita i sura äpplet och dra en nätverkskabel upp till övervåningen och sätta dit en till unifi.

En ”vanlig router” med antenner är alltså ett klart sämre alternativ i det här fallet?
Ja, betänk dock att unifi prylen bara är accesspunkt. Du behöver alltså en separat router/switch också.

Och sockra äpplet redan nu:). Du får inte täckning på 5Ghz-bandet (vilket är det man vill för att få bra throughput) på särskilt stor yta med bara en acesspunkt.

Titta också på unifi nano HD, de är lite smäckrare.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Ja, betänk dock att unifi prylen bara är accesspunkt. Du behöver alltså en separat router/switch också.

Och sockra äpplet redan nu:). Du får inte täckning på 5Ghz-bandet (vilket är det man vill för att få bra throughput) på särskilt stor yta med bara en acesspunkt.

Titta också på unifi nano HD, de är lite smäckrare.
Ja jag tänkte då isåfall låta min Asus N66U agera router och sen koppla accesspunkterna till den. Borde fungera väl? Eller du tänkte att nano-routern är ett bättre alternativ isf eftersom jag ändå inte behöver wi-fi på routern? :)

Tänker nog testa iallafall att se hur pass bra det fungerar på övervåningen med bara en men är det för risigt så är det ju bara att dra en kabel från routern upp dit.
 
Japp, det funkar bra att göra så. Nanon är bättre specad och är lite mindre och därmed bättre WAF men är nog dyrare.

Den @Cookiiee länkade är bra bang for the bucks.
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
MrJay
Ursäkta att jag frågar, men hur kommer en Web Application Firewall in i denna bild?
 
WAF = Wife Acceptance Factor ;)
 
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
WAF = Wife Acceptance Factor ;)
Har nanon bättre räckvidd eller är den vassare på annat? Försökte leta mig till någon jämförelse men svårt att hitta. Skiljer 2-300 i pris mellan dom två bara.

En router som jag tittat lite på är Edgerouter x från just Ubiquiti. Grymt liten och smidig men osäker på om den är bättre än min gamla asus egentligen.
 
berisen berisen skrev:
Har nanon bättre räckvidd eller är den vassare på annat? Försökte leta mig till någon jämförelse men svårt att hitta. Skiljer 2-300 i pris mellan dom två bara.

En router som jag tittat lite på är Edgerouter x från just Ubiquiti. Grymt liten och smidig men osäker på om den är bättre än min gamla asus egentligen.
Jag kör edgeroutern och två AP’s, upplever den routern som otroligt stabil, iaf jag upplevde visserligen min gamla Asus-router stabil men den ballade ju ur nån gång då och då, typ några månader emellan.
Sen kostar ju edgerouter x’n inte ett skit så finns ju ingen anledning att inte byta, mindre och smidigare också. Går ju confa upp allt precis som man vill också.
 
  • Gilla
  • Älska
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
M maverik skrev:
Jag kör edgeroutern och två AP’s, upplever den routern som otroligt stabil, iaf jag upplevde visserligen min gamla Asus-router stabil men den ballade ju ur nån gång då och då, typ några månader emellan.
Sen kostar ju edgerouter x’n inte ett skit så finns ju ingen anledning att inte byta, mindre och smidigare också. Går ju confa upp allt precis som man vill också.
Låter grymt! Då kommer jag ju undan med ett totalpris på typ 2k för både router och en sån AP-AC Pro. :) Hade siktat in mig på nån sån där dyr gamingrouter och såg framför mig att jag skulle behöva betala 3-4k så den här lösningen låter bra.
 
Deras Security gateway är också väldigt trevlig och ger schysst statistik direkt i controllern för acesspunkterna mm mm.
 
  • Gilla
maverik
  • Laddar…
TP link deco. Fungerar suveränt! Jag har ett tvåvåningshus med källare. Fiberanslutning in i huset i källaren. En enhet där och en på övervåningen. Fungerar utmärkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.