Har en inglasad terass där ftx tar luften till huset. Förra ägaren tänkte inte riktigt igenom när dom glasade in den. Kort, de byggde terass på gammal terass. Så ingen ventilation under, trä stommen för orginal terassen är helt svart. Då värmen kommer får vi allt tryckinpregnering o kanse mögel sporer i till luften. Terassen skall byggas om men detta först.

Vill få det rätt på första gången, så några saker jag fundrar på.

1. Behövs det mera än 50mm isolering, tänker på kondens.
2. Spiralröret är 200mm, hur påverkas det om man minskar diametern ifall det blir trångt.
3. Tänkte skruva fast brädor i takstolarna som röret sen vilar på. Får man det? Och vilken kvalitet på virket?
4. Sen har jag en friskluft kanal till bastu kaminen (el) som nu tar luften under terassen (stängd för tillfället). Vid terass renovering kommer jag förlänga den till det fria, den behövs knappast isoleras?

Bastu kanalen behövs i praktiken inte, finns en tilluft från ftx där. Men då huset är byggd 94 och inte helt tätt. Så är tanken att den som kommer från golvet får kompensera undertrycket när man startar köksfläkten. Istället för att få in smutsig luft från mellan taket, väggar. Tänker jag rätt?

Detta är första ingrepp jag någonsin gör i en bostad, så har noll kunskap. :)
 
  • Utsikt under inglasad terass med träbjälkar, värmeväxlare och dekorativa bollar, snötäckt bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppning i en vitmålad trätakstol under en inglasad terass med synlig ventilationsspiral och väggmonterad värmare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innertak i en terass med synliga träbjälkar och ingen synlig isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en terasskonstruktion med trästolpar, isolering och ventilationsrist under taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu syns det inte var intaget till FTX är någonstans, och inte ser jag något mögel heller? Men 1. ja, 50 mm räcker, och 2. ja, om du förlänger och minskar uteluftskanal så påverkar det flödet, förmodligen går det att öka fläkthastigheten så du rätt flöde efter ombyggnad, 3. ja, man får skruva i takstolar, och 4, du har rätt, den behöver inte isoleras. Om du tänker rätt är nog en smakfråga, jag skulle defenitivt behållt nuvarande lösning eftersom man då får terassen som solfångare som värmer upp uteluften före FTX. Uteluft är renare än inneluft.
 
Spiralröret slutar nu bakom ventilations gallret på bild 2.
Vi har bott 9 månader i huset. Under sommaren är inomhusmiljön dålig, just för att terassen svettas och vi får in smutsig luft.
Prövade att stänga av ftx en stund och vädra med korsdrag. Då blev det bra. Så denna konstruktion är ej accetabelt.

Orginal terassen är uppbyggd så att det bärande är timmer stockar direkt på mark plattor, dom har blivit svarta.


Injustering av ftx behövs hur som helst, en äldre man bodde här förut. Och granskaren påpekade att några av tillufts ventilerna ser ut att vara nästan stängda. Trolitvis tyckte gubben att det drog så han minskade på dom = i nu läget har vi för mycket undertryck
 
Redigerat:
Hade först den funderingen. Men bekväm som man är så river jag hellre några tak plankor och jobbar på en a-stege :)
 
Inneluft är oftast smutsigare än uteluft! Om du vädrar med korsdrag så har du ett luftutbyte som är 10-20 ggr högre än med FTX så det är en orättvis jämförelse. Har du rätt flöde i FTX? Frånluftsdon ska suga så mycket att ett papper fastnar. FTX kan aldrig ventilera så mycket att du håller ner temperaturen inomhus när solen skiner.
 
Kanse jag yttrade mig dåligt. Vi vet att FTX är ej rätt iställd, och den drar ut luft tillräckligt. Imma på spegeln försvinner minuter efter duch, om den äns kommer.

Tänk dig att ha fuktiga/våta tryckinpregnerade brädor i en oventilerad rum, vilken lukt som kommer då. Denna lukt har vi på terassen då det är på värme. Detta drar ftxn in i huset. Vi har dålig luft tack vare detta, dålig inomhusmiljö.

Prövade att stänga av ftx och korsvädra bort dåliga luften och sen stänga igen allt. Miljön var bra tills jag lag igång ftx igen och terass luften/lukten kom tillbaka.

Vi har haft en yrkesman på besök för att söka ifall det finns andra problem som orsakar den dåliga miljön.
Han konstaterade att 90% av problemet är att inluftstaget är fel placerad.

Han sade inte hur en rätt förlänging utförs. På vintern har vi inte märkt något, för terassen är frusen. Men värmen kommer snart, och problemet tillbaka. Så börjar planera lite och fråga er med kunskap för att få det rätt utfört på en gång.
 
När du tar luften från utrymmet ovanför takfoten fast utanför altan så riskerar du att komma ta x% av luften från altan, y% från vinden och z% från uteluften.

Det brukar hamna en massa pollen, damm etc ovanpå takfotsbrädorna.

Tror inte jag har sett någon ta uteluften från utrymmet ovan takfoten. Uteluften hämtas/avluftningen lämnas via fasadgenomföring eller via takgenomföring, all annan placering medför försämring.
 
Hmm, har sett några här på forumet byggde ram med skiva som dom fäste på takfotsbrädorna utomhus.

Tänkte lite samma, en stor skiva så minskas att luften tas från taket samt liknande genomföring som du länkade genom skivan.

Ditt förslag ger klart ett bättre resultat, men såhär ser det ut på vinden var jag skulle behöva gräva i lösullet. Tippar det är ca 5 meter till fasad änden från terassen.
 
  • Vindutrymme med löst isoleringsmaterial och träkonstruktioner täckta av en presenning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tog en stund att dra igång projektet. Blev så jag drar genom hus gaveln.

För enkelhetens skull blev isoleringen paroc Hvac AirCoat. Samt 100mm, läste det på nån tillverkares hemsida. 50mm skulle säkert varit tillräcklit för kondens isolering. Nåjaa, min okunskap och osäkerhet gjorde att jag tog 100 för den säkra sidan.

Hur som helst. Har dragit 4.5 meter rör av 6.5 totalt, och isolerade 1 meter ikväll.

Några snabba frågor. Märkte mellan isolerings skarven lämnades en liten glipa. Max 1cm. Har redan tejpat ihop dom. Men började fundera ifall det är ok, eller skulle det vara att skära upp tejpen och spruta lite isoleringskum för att få helt tätt?

På hemsidan jag beställde stod det att tejpen är för ventilation. Men ser ut som vanlig jesus tejp, tillverkarna säger att man skulle behöva ha alu tejp för skarvarna, spelar det nån roll?

Nyinstallerad ventilation på en husgavel med en stege lutad mot väggen under en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Genom gaveln.




Hur det ser ut på vinden, remmarna var tillfälligt för att få ihop skarven.
 
En sak till, jag skar upp vindskivan för att få tryckt isolering till ute ventilen. Men "bärlinan" eller vad det kallas som fasad panelen är spikad i var vägen. Så ca 2cm av röret är oisolerad.

Skar inte bort delen för jag tror att fasaden kan lossna?

Skulle nån sorts fogskum klara av sista biten eller klarar den sista delen oisolerat. Nästan samma klimat som uteluft, tänker på kondens.

Eller är det bara dumt att inte lossa det lilla jag hunnit isolera och såga bort biten och få tryckt isoleringen helt mot fasaden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.