Jag funderar på hur jag ska gå tillväga. Vi ska bygga ett 30m2 hus vid sommarstugan där jag och familjen ska bo om semesterveckorna på sommaren. Huset kommer troligen bli en "Sorselestuga" som byggs med 45mm tjock timmer.
På insidan måste jag sätta minst 1 lager gips för att uppnå rätt brandklassning. Ska jag sätta gipset rakt på väggvirket? Vill ju att väggen ska kunna andas eller bör jag sätta en fuktspärr emellan gips och trävägg?

Mvh
 
Åsa Lund
Varför ska du ha brandklass i en fristående stuga?
 
Står nära grannens fastighet.
 
Åsa Lund
Hur nära då?
 
Bygglovet är beviljat enligt den brandklassen, EI30 lr vad de kallas.
 
Åsa Lund
Massivt virke kan om det är tillräckligt tjockt anses brinna så långsamt att det ges brandisolerande klass utan gips, har jag hört.

Enligt denna sida motsvarar 50 mm spontat virke EI30.
https://www.dafo.se/Arkiv/Faktabank/Byggnadstekniskt-brandskydd/Byggnadsmaterial/

Kanske värt att gå upp till tjockare virke i stugan och slippa allt vad gips heter?

Eller kolla med brandsakkunnig om den aktuella ytterväggen med 45 mm kan anses vara nära nog 50 mm?

Jobbigt om du har fönster i väggen mot grannen?
 
Redigerat:
Inga fönster mot grannen. Behöver beklä väggarna med gips och undrar om detta går.
 
Nu skrev du inget om isolering, etc men ska det bara vara en 45mm timmervägg så kan jag inte se några som helst problem med att gipsa den. Inte vad gäller fuktproblem åtminstone. Det som potentiellt kan vara något problematiskt (ingen aning om det är ett problem i praktiken) är att planktimmerväggen kommer svälla och krympa rätt markant med årstiderna men gipset i sig är "dött" och rör sig inte. Nu är min enda referens grannarnas lekstuga så ta det med en stor näve salt men den rör sig rätt markant (1-2 cm i höjdskillnad över året).
 
Aha tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.