Hej,
En ganska bred fråga men jag har lite funderingar på vad man skulle välja för material och teknik om man skulle vilja bygga ett så underhållsfritt hus som möjligt.

Vad har ni för tankar på material och utformning på ett sådant bygge?

Jag skulle vilja minimera organiska material och jag tänker mig att det skulle vara ungefär så här:
Platta på mark
Ytongväggar med fibercementskivor eller tegelväggar med fasad av tegel
Aluminiumfönster
Gjutet mellanbjälklag
Gjutet takbjälklag, men vad ska man ha för ytmaterial? Utformning på tak för att minimera skador?
Ha tak över eller rejält indragna ytterdörrar

Skulle även vilja integrera solceller i konstruktionen på något sätt, men det är kanske en dålig idé då dom har begränsad livslängd...

Mvh
Martin
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Allting har en begränsad livsläng.
Är inte ekonomin en faktor, så finns det tegelpannor med integrerade solceller, men det är ju som sagt om ekonomin inte är en faktor.
Annars är relativt låg taklutning med tegelpannor det mest ekonomiska som är hållbart, om det bara är hållbart så titan.

Lite fakta: http://www.teokonsult.se/plat/platmate.htm
 
Jag är inte helt övertygad om att underhållsfrihet ska vara prioritet ett när man ka bygga ett nytt hus. Jag tror det viktigaste är att fokusera på material och metoder som ger energisnåla och okomplicerade lösningar med hjälp av passiv teknik. Underhållsaspekten kommer först på andra plats.

När det gäller tak är det dock extra viktigt med lång livslängd, bl.a. för att de sitter där de sitter. I min tankevärld är rejäl taklutning en förutsättning för bra livslängd, tillsammans med beständiga material. Två favoriter på takutföranden är dels bandtäckning med rheinzink, dels glaserat lertegel.

En isolerad betongplatta behövs som värmemagasin. Om huset inte är väldigt högt kan nog mellanbjälklagen vara lätta. Ytterväggar av sten- eller tegelmaterial som i sig har tillräcklig isoleringsförmåga, tätade genom puts på ut- och insida, skapar bra förutsättningar för ett gott inomhusklimat.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
De här är snart 5000 år gamla, lite tilltufsade av tidens tand, men still going strong:
Pyramiderna.jpg
Ber om ursäkt om ni uppfattar detta som trams.
Men annars anser jag att byggteknik och utförande är mycket viktigare än materialval.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
De här är snart 5000 år gamla, lite tilltufsade av tidens tand, men still going strong:
[bild]
Ber om ursäkt om ni uppfattar detta som trams.
Men annars anser jag att byggteknik och utförande är mycket viktigare än materialval.
Nu är ju just de byggnaderna lite väl svårmöblerade, särskilt som de saknar fönster, och ventilationen är tveksam. Uppvärmningen sker ju dessutom enligt naturmetoden och kan bli svår att omsätta till nordiskt klimat. Annars förefaller de ju ha bra taklutning.

Skämt åsido, det ligger mycket i det du säger. Det byggdes många sjuka hus på 70- och 80-talen med i stort sett samma material som både tidigare och senare.

Samtidigt kan man ju inte förneka att det är en väldig skillnad i underhåll på att ha träfasad och att ha tegel/puts/stenfasad. Det är en väldig skillnad på träfönster och aluminiumfönster, osv osv. Så visst går det att bygga hus med mindre behov av underhåll. Något som inte minst vi i tegelhus uppskattar.
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Finns en tråd från det gångna året med mycket resonemang kring hur man ska bygga hållbart.
Tror konsensus var att det inte går, det som går är att bygga in möjligheten att underhålla. Alltså med material som är enkla och billiga att underhålla. Allt pajar så småningom, då är det viktigt att skadorna blir begränsade och är enkla/billiga att laga.

https://www.byggahus.se/forum/threads/gjuta-platta-som-haller-i-500-ar-vad-kraevs.322668/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.