S Strontus skrev:
För att en majoritet vill bo nära jobb/skola/service, och i storstadregionerna så blir det helt enkelt dyrt då. Och att flytta dit villorna är billigare är ingen lösning om det inte är där jobben finns...
Med den attityden så förstår jag att det finns en polarisering mellan stad och landsbygd. Det finns jobb även i mellanstora och större städer. Hela Sverige arbetar inte inom finans eller IT.
 
Objekten du markerar för 4 Mkr+ är alla nybyggen eller totalrenoverade. Objektet för 3,5 har ett högt och havsnära läge, troligtvis en bra standard på huset med.
 
Du får inte ett renoverat hus i ett i mitt tycke bra läge i halmstad för 3 miljoner slutpris.
 
  • Gilla
FRS05 och 2 till
  • Laddar…
V Villa1949 skrev:
Du får inte ett renoverat hus i ett i mitt tycke bra läge i halmstad för 3 miljoner slutpris.
I vilken mellanstor eller större universitetsstad i Sverige får du ett topprenoverat hus för 3 Mkr? Titta på följande objekt: https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-furet-halmstads-kommun-salgvagen-14-15923840. Detta går att få i toppskick för max 3 Mkr och det ligger på ett väldigt bra läge i Halmstad.
 
N Novis87 skrev:
I vilken mellanstor eller större universitetsstad i Sverige får du ett topprenoverat hus för 3 Mkr? Titta på följande objekt: [länk]. Detta går att få i toppskick för max 3 Mkr och det ligger på ett väldigt bra läge i Halmstad.
Återkom när huset är sålt. Utropspris och slutpris är väldigt olika. Har själv haft koll på marknaden många år i halmstad.
 
  • Gilla
Willewonka
  • Laddar…
N Novis87 skrev:
I vilken mellanstor eller större universitetsstad i Sverige får du ett topprenoverat hus för 3 Mkr? Titta på följande objekt: [länk]. Detta går att få i toppskick för max 3 Mkr och det ligger på ett väldigt bra läge i Halmstad.
Säg att de går för 2.5milj.
Kök= 100-150k
Badrum 2st = 100-200k
Nya parkettgolv 30-100k
Färg, tapeter osv =1-20k
Olle&el panna är ju sådär kul också.
Eternitfasad, sanering+byte=50-200k
Osv... Springer snabbt iväg.
 
N Novis87 skrev:
Objekten du markerar för 4 Mkr+ är alla nybyggen eller totalrenoverade. Objektet för 3,5 har ett högt och havsnära läge, troligtvis en bra standard på huset med.
Totalrenoverat? Njaaa
 
  • En vit villa med rött tak omgiven av träd och ett vitt staket med fastighetsmäklarens logotyp och information.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämnt målade vita dörrfoder och nötta trägolv som indikerar delvis slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre, slitet kök med ljusgula skåp och vita väggar i behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammaldags badrum med beige vägg, vit handfat och grön toalettstol, behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt rum med slitet trägolv och behov av renovering, öppen spis och gula väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Orenoverat rum med sliten vägg och gammalt trägolv i behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
W Willewonka skrev:
Totalrenoverat? Njaaa
Den gatan och den typen av objekt tillhör inte ’normalvillan’. Dessa äldre, stora villor som ligger i toppområden är sällan ute på marknaden. Villan ligger på Rotorp/Väster, Halmstads motsvarighet till Örgryte eller Gamla Enskede. Hallands sjukhus ligger precis i närheten och det bor många köpstarka läkare i närheten.
 
N Novis87 skrev:
Med den attityden så förstår jag att det finns en polarisering mellan stad och landsbygd. Det finns jobb även i mellanstora och större städer. Hela Sverige arbetar inte inom finans eller IT.
Vad menar du med "den attityden"? Det är ett faktum att många bor och arbetar i storstadsregionerna, och att det då blir dyrt om man ska bo i villa.

Vad förväntar du dig att de ska göra? Säga upp sig och söka nya jobb där villorna är billigare? Undersökning gällde bara hur de helst bor, inte vad de är beredda att göra för att nå dit.
 
  • Gilla
Willewonka
  • Laddar…
D
Jag vet inte riktigt vad man ska lägga för vikt vid sådana här undersökningar. Om jag fick välja fritt skulle jag bo i ett centralt slott i gotisk stil, nära förskola, matbutik och kollektivtrafik och som inte kostade skjortan. Av naturliga skäl kan jag inte få som jag vill. Om man ska hitta prismässigt realistiska alternativ bor jag hellre i en schysst lägenhet med stor balkong än i villaförort 20 minuters bilresa bort.
 
T
N Novis87 skrev:
Med den attityden så förstår jag att det finns en polarisering mellan stad och landsbygd. Det finns jobb även i mellanstora och större städer. Hela Sverige arbetar inte inom finans eller IT.

”Med den attityden...”

Så din lösning är alltså: Flytta 50 mil så är problemet löst, ryck upp barnen ur förskoa/skola. Säg upp dig från jobbet... Inga problem i dina ögon sett tydligen!
 
  • Gilla
Willewonka
  • Laddar…
W Willewonka skrev:
Om man fortfarande vill bo hyfsat nära en stad så nej. Jag och min sambo har inte råd med ett hus i hufsat skick närmare än ca 25-30 min från staden med bil.
För nio år sedan sålde hustrun och jag vår villa i Göteborg.
Jag hade 500 m promenad till jobbet, hustrun hade 10 minuter med bil till sitt.
Vi sålde då för 3,8 milj kr.
Nu har precis ett par grannar, som bodde två hus bort, sålt sitt exakt likadana hus.
De fick 6,3 milj.
Snacka om att priserna skenar!
 
  • Gilla
Willewonka
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
För nio år sedan sålde hustrun och jag vår villa i Göteborg.
Jag hade 500 m promenad till jobbet, hustrun hade 10 minuter med bil till sitt.
Vi sålde då för 3,8 milj kr.
Nu har precis ett par grannar, som bodde två hus bort, sålt sitt exakt likadana hus.
De fick 6,3 milj.
Snacka om att priserna skenar!
Vad är detta för område? Jag har nämligen en teori om att svenskarna är kräsna. Många villaområden går bort. Inte konstigt då att priserna skenar i populära områden.
 
N Novis87 skrev:
Vad är detta för område? Jag har nämligen en teori om att svenskarna är kräsna.
Påvelund, nära Käringberget.
 
Att villorna där kostar 6 Mkr+ är väl inte konstigt? Klart att en majoritet svenskar gärna hade bott i hus i ett område som uteslutande består av småhus och där valresultatet ser ut så här:

Valresultat för riksdagsvalet i valdistriktet Västra Göteborg, Påvelund med stapeldiagram och procenttal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.