Hej

Funderar på att bygga mitt hus med en utealtan ovan vardagsrummet och då är min fråga om en luftspalt
måste vara mellan takisoleringen ovan rummet och råsponten, pappen, spikläkt, imp. trall.

Om jag skippar den vad kan hända ?

Erik
 
Det beror på. Har du ett diffusionsöppet tätskikt ovanpå råsponten behövs ingen luftspalt, annars är det nödvändigt för att rådponten ska kunna torka ut om den blir fuktig.
 
Ovan råsponten blir det underlagspapp + takpapp lagd i asfalt, taket skall ju vara vattentätt under trallgolvet.
 
Ett material kan vara vattentätt och diffusionsöppet samtidigt. Jämför med Gore-Tex i kläder och skor.
 
Rickard.
Takpapp är såklart tätt, det enda tätskiktet som jag vet är diffusionsöppet är pvc-duk men jag är osäker på om det är tillräckligt öppet för att vara lämpligt sig i en sådan konstruktion.

Vad är syftet med att skippa?

Jag har på ett jobb gjort tak med papp utan luftspalt med en ovanlig konstruktion och om det kommer funka eller inte återstår att se.
 
Erfarenheterna av diffusionsöppna underlagsdukar är väl inte odelat positiva, däremot finns det studier som visar att det då går att bygga utan luftspalt trots att isoleringsmaterialet är mineralull. Med låg lutning på yttertaket kan det vara svårt att få en luftspalt direkt under råsponten att fungera bra. Det går att bygga mer komplicerade taklösningar där luftningen sker mellan isoleringsskikten där isoleringen närmast råsponten är fukttransporterande. Det behövs dock mer utrymme för en sådan lösning.
 
Syftet att skippa luftspalten är att altan höjden med kilar åt två håll + luftspalten bygger ca: 450mm vilket medför nivåskillnad från golvet i övervåningen med inv. trappa 3 steg som följd, vilket innebär både extra kostnader och den oönskade nivåskilladen.

Tackar för svar.
 
Rickard.
Diffusionsöppen underlagsduk ser jag inte som en lösning då dom kräver ett luftat yttertak som bygger mer och är olämpligt (komplicerat) att bygga altan på.

Jag skulle hävda att 20mm luftning är bättre än inget och jag kan inte riktigt acceptera att det skulle förstöra så mycket. Men och andra sidan förstår jag fortfarande inte riktigt situationen.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Diffusionsöppen underlagsduk ser jag inte som en lösning då dom kräver ett luftat yttertak som bygger mer och är olämpligt (komplicerat) att bygga altan på.

Jag skulle hävda att 20mm luftning är bättre än inget och jag kan inte riktigt acceptera att det skulle förstöra så mycket. Men och andra sidan förstår jag fortfarande inte riktigt situationen.
Får nog satsa på lösningen med en luftspalt och kilar för att vara på säkra sidan, vad är det som du inte förstår Rickard
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.