Vad är det för routers som gäller nu 2019 egentligen?

Har bott i lägenhet tidigare och där fungerade typ vad som helst eftersom det aldrig var några avstånd att tala om. Nu bor vi i en rätt stor villa med två plan (och källare men där är det skitsamma med wifi-mottagning :p).

Har idag kombinerat adsl-modem och router från Telia (ADSL tyvärr) och det fungerar faktiskt helt okej men på övervåningen är täckningen gränsfall och det räcker typ med att stänga en dörr så blir signalen för svag. Har dessutom riktigt dålig hastighet så jag brukar oftast köra på 4G då det går snabbare..:crysmile:

Får nu äntligen fiber installerat i vår/sommar så då blir det alltså en uppgradering av router i samband med det och jag behöver egentligen inget snabbt internt nätverk så hastigheten på routern är inte supernoga. Kommer köra 100/100 så att köpa en router med "3200Mbit" känns lite overkill, då vill jag hellre ha någon med riktigt bra täckning.

Så.. vad ska man ha? Finns det någon rimlig router som fixar rimlig täckning över två plan eller måste man sätta upp meshprylar på respektive våning för att få till det? :thinking: Skulle en sån här duga rimligt https://www.dustinhome.se/product/5010895692/rt-ac88u
 
Valfri konsumentrouter, gärna en Asus som du stänger av wifin på. Sedan unifi acesspunkter, minst en per våningsplan.

Eller om du vill kosta på det lite mer. En unifi usg och en switch samt acesspunkter.
 
  • Gilla
Vejbymats och 8 till
  • Laddar…
Hej, nu vet jag inte va du har för typ av väggar och hur stora båda våningarna är.

Men sätt denna på undervåningen i takhöjd så centralt som möjligt. Den klarar utan problem att täcka 100kvm end to end hemma hos oss med full täckning. (inga betongväggar)

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3348260

Plus för att du kan driva den med medföljande POE adapter = bara en kabel att dra längs väggen.

Edit: Förutsatt att du är försedd med något standard skit från leverantören. Som du kan koppla in Unifi:n i.
 
Redigerat:
  • Gilla
berisen
  • Laddar…
Wifi 6 standarden börjar rulla ut i år så om det hinner komma när du behöver den så vore det en god ide att vänta in
 
Om det är den där Technicolor-routern som Telia skickar med så förstår jag att ni har dålig täckning. Antennen är en kabelstump på två cm inuti routern...
 
Redigerat:
  • Gilla
Björn Gille och 1 till
  • Laddar…
B bomm skrev:
Valfri konsumentrouter, gärna en Asus som du stänger av wifin på. Sedan unifi acesspunkter, minst en per våningsplan.

Eller om du vill kosta på det lite mer. En unifi usg och en switch samt acesspunkter.
Varför stänga av wifi på Asusen ? Har själv en Asus med två unifi acesspunkter därav frågan. Vill täcka åt tre håll varav Asusen står för ett. Skall jag skaffa en Unifi till i stället ?
 
Redigerat:
  • Gilla
R00bban
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Har själv en Asus med två unifi acesspunkter därav frågan. Vill täcka åt tre håll varav Asusen står för ett. Skall jag skaffa en Unifi till i stället ?
Unifi och Asus samarbetar inte (roaming) så du får två olika nät. Låt gå att du kan döpa dem till samma sak men mobiler m.m. som du kånkar omkring kommer fastna på ett av näten. Är alla accespunkter av Unifi-modell så flyttar sig mobilen till den som har bäst täckning.
 
  • Gilla
etxgmg och 1 till
  • Laddar…
Vill du ha det enkelt så lär Google wifi eller annat mesh-nätverk vara smutt. :)
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Unifi och Asus samarbetar inte (roaming) så du får två olika nät. Låt gå att du kan döpa dem till samma sak men mobiler m.m. som du kånkar omkring kommer fastna på ett av näten. Är alla accespunkter av Unifi-modell så flyttar sig mobilen till den som har bäst täckning.
Nej ! Så är det inte här hos mig inga problem alls alla är på samma ssid och märker aldrig vilken klienten är på. Förutom om jag går in i kontrollern och tittar.
 
  • Gilla
LarsSvensson80 och 1 till
  • Laddar…
Har två sådana här.

ubiquiti-unifi-uap-ac-mesh-roaming-accesspunkt-ac1200
 
T tompaah7503 skrev:
Unifi och Asus samarbetar inte (roaming) så du får två olika nät. Låt gå att du kan döpa dem till samma sak men mobiler m.m. som du kånkar omkring kommer fastna på ett av näten. Är alla accespunkter av Unifi-modell så flyttar sig mobilen till den som har bäst täckning.
Nej. Om du har samma SSID (nätverksnamn) och lösenord (och i övrigt identiska inställningar) så "roamar" klienterna mellan alla möjliga tillverkare. Men wifi är inte riktigt byggt för roaming på samma sätt som mobilnät, med det sagt är det ändå en fördel om accesspunkterna är från samma tillverkare - det brukar vara lättare att få det att fungera hyfsat då - men det krävs ofta finjustering för att få det riktigt bra.

Jag är heller inte helt övertygad om att man behöver invänta wifi 6 (eller ax som det också heter), det kommer ta lång tid innan vi ser något större utbud av klienter som supporterar den standarden. ac-standarden har funnits i 5 år(?) och det är väl typ bara sista året, eller möjligen två, som man kan säga att det har slagit igenom. Som så ofta annars brukar de första produkterna med nya wifi-standarder vara allt annat än stabila. Personligen kommer jag ligga lågt tills barnsjukdomarna är över. De nya funktionerna i wifi 6 addresserar egentligen bara behov stora och/eller komplexa nät.
 
MrJay
C crappyusrname skrev:
Vill du ha det enkelt så lär Google wifi eller annat mesh-nätverk vara smutt. :)
Glöm Google WiFi, tappar du uppkopplingen mot nätet går ditt WiFi nät också ner.
Som tidigare påpekat, satsa antingen på Ubiquiti eller ASUS. ASUS routrar (har själv RT-AC66U) kan ställas in i AP-läge (accesspunkt) och har du flera kan de bygga upp ett mesh nät via en funktion ASUS kallar AiMesh (IEEE 802.11s), och det oavsett modell vilket betyder att du inte behöver ha exakt samma hårdvara såsom många här är vana vid! Linus Tech Tips har en bra video om det hela:
 
  • Gilla
lopec
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Nej. Om du har samma SSID (nätverksnamn) och lösenord (och i övrigt identiska inställningar) så "roamar" klienterna mellan alla möjliga tillverkare. Men wifi är inte riktigt byggt för roaming på samma sätt som mobilnät, med det sagt är det ändå en fördel om accesspunkterna är från samma tillverkare
Det är inte min erfarenhet så det måste vara något nytt. För cirka tre år sen skrotade jag mitt system av flera gamla wifi-routers som agerade accesspunkter med samma SSID. Då var det precis så som jag skriver, att enheter bytte inte till en starkare AP förrän den anslutna APn var så svag att den tappade kopplingen. Det var konsekvent både på Android, iPad och Windows-datorer.
Unifi har sin handover-funktion som fungerat klockrent. Behöver aldrig droppa anslutningen för att få en bättre signal från en närmare AP. Den byter alltid själv. Grymt nöjd med dem.
 
  • Gilla
etxgmg och 2 till
  • Laddar…
MrJay
T tompaah7503 skrev:
Unifi har sin handover-funktion som fungerat klockrent. Behöver aldrig droppa anslutningen för att få en bättre signal från en närmare AP. Den byter alltid själv.
Jo, Cisco har haft samma sak sedan början av 2000-talet - vi använde det på skolan och fungerade klockrent. Om man tror att enheten i fråga gör en handover bara för att man har samma SSID på alla AP så lär man bli grymt besviken då det krävs lite mer bakom kulliserna likt BTS i ett GSM nät.
 
  • Gilla
Nordvikshuset och 1 till
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Varför stänga av wifi på Asusen ? Har själv en Asus med två unifi acesspunkter därav frågan. Vill täcka åt tre håll varav Asusen står för ett. Skall jag skaffa en Unifi till i stället ?

Har du samma ssid och delat upp kanalerna rätt så går det absolut att låta den vara igång.
Dock så brukar ofta inkommande fiber/multimediaskåp sitta så dåligt till att täckningen mot denna brukar vara klart bristfällig.
Det kan även vara lite svårare att få till mini rssi nivåer när man blandar in accesspunkt av annat märke med dålig placering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.