Dali skulle möjligen vara ett alternativ. Om inte annat så kan man ju dra 5 trådar överallt och installera Dali efterhand om man tycker det verkar bra.
Dock har det ju samma nackdel som Plejd, dvs det är primärt gjort för ljus och verkar inte helt enkelt att integrera med andra plattformar.
 
Det blir mycket kabel och switchar eftersom varje PoE-port inte kan leverera så höga effekter. Sen verkar artikeln ha snöat in på att det skulle vara särskilt enkelt att styra sakerna via nätet bara för att man strömförsörjer dom via PoE. Så är det ju inte.
 
useless useless skrev:
Nja, då blir man ju ännu mer inlåst till en viss tillverkare och vissa modeller av ljuskällor. Drar man allt nytt och vill kunna styra mer än några enstaka lampor så känns det lite begränsat. Även om det finns integration mot t ex openhab och domoticz för att kunna styra mer än belysningen så känns det ändå onödigt med intelligensen inbyggd i ljuskällan som ju i princip är en förbrukningsvara... Visserligen håller säkert en modern märkes-LED lika länge som en fristående puck, men det känns ändå fel...

Sen är det det här med kostnaden. Om man nöjer sig med att bara dra fas, nolla och jord (plus kanske en KNX-kabel) till alla kopplingspunkter så borde man spara ganska många tusenlappar på själva installationen. Inte bara initialt, utan även i framtiden när man vill ändra på saker.
Min tanke var att de smarta ljuskällorna nu börjar bli så billiga att det kunde bli konkurrrenskraftigt. Å andra sidan så blir det ju helt plötsligt en del extra mekande när ljuskällan behöver bytas. För det behvös även med LED och då krävs det plötsligt både en vaktmästare och en IT-tekniker för att byta en glödlampa... :crysmile:
 
Jag är både vaktmästare och IT-tekniker, så det är inget problem... Även bank och taxichaufför.
 
  • Gilla
  • Haha
Abbe W och 3 till
  • Laddar…
Av första inlägget lät det som du var snickare också? :)
 
MrJay
Vi är i liknande sits, är i planeringsstadie att bygga ett nytt hus på 200+ kvadratmeter. Min bakgrund är dock inom IT (infrastruktur, programmering, cyber security). Hur som helst, jag har tittat lite närmare på hemautomatisering och har införskaffat en del utrustning för att labba främst med Z-Wave och ZigBee. Pjeld och dylika BT-baserade lösningar som gillas här på forumet har jag inte tittat på samt är inte intresserad av då dessa inte är några egentliga standarder. Detta är vad jag kommit fram till:

1. KNX är bara att glömma, dyr och föråldrad standard som gillas av gamla elektriker. Säkerheten verkar det vara sisådär med trots att den inte är luftburen, vill man ha ökad säkerhet är det KNX Secure som gäller.

2. Z-Wave, är nu uppe i generation 5 och är mer populär i USA än i Europa. Den kommunicerar på 868Mhz bandet och är mesh-baserat med högst 4 "hopp" samt har bra säkerhet. Finns väldigt många produkter och tillverkare och priset är relativt låg i jämförelse med ZigBee.

3. ZigBee är väldigt populärt i Europa, dessa produkter är tyvärr dyrare än Z-Wave (ibland det dubbla), utbudet är mindre och den kör på 2.4Ghz bandet som är ganska välanvänd vilket gör den mer känslig för störningar. Liksom Z-Wave är den mesh-baserat med högst 4 "hopp" samt har bra säkerhet.

Precis som man nämnde tidigare i tråden kan en del tillverkare göra implementationen annorlunda, detta för att försöka låsa in användaren så de bara använder deras grejer (jag tittar på er, Fibaro!). Trots det går det att använda grejerna med varandra, om än lite pilligt. Att uppdatera firmware, oavsett om man kör ZigBee eller Z-Wave kan bli riktigt jobbigt utan gateway från tillverkaren i fråga (IKEA, Fibaro, Philips m.fl.)

Våra krav har varit att det skall vara (någorlunda) framtidssäkert och att det skall vara öppen standard vilket gör att man inte "låser in sig". Med det i åtanke har jag bestämt mig för att köra med en blandning av Z-Wave och ZigBee då det inte riktigt går att få till en 100% homogen lösning om man tänkt blanda i Nest Protect, Ring och andra enheter. Beroende på situation kommer jag använda Z-Wave/ZigBee på DIN skena eller väggdosa. Som gateway blir det en generisk kontroller såsom svenska Animus Heart. Vill man ha något som klarar av fler protokoll och inte har något emot Cloud-lösningar kan Homey vara en bra lösning, personligen testade jag den och lämnade tillbaka efter att jag såg den kommunicerar med extern server :rolleyes:
 
  • Gilla
extcon och 1 till
  • Laddar…
Jag jobbar också inom IT (Infrastruktur, Linux etc) så det tekniska är inget problem. Snarare roligare om man får mecka lite... :)
Dock är det ju bra om systemet går att användas av andra också, så det får inte vara för komplicerat.

Men det lutar åt att jag drar tre ledare till varje ställe och kör någon trådlös teknik. Troligen z-wave som jag redan har. Men även shelly verkar intressant.
 
Synd att etablerade system är så dyra och de öppna alternativen så omogna. Det är ju inga nya saker, så det känns som att utvecklingen borde kommit längre. Plejd är ett bra initiativ, men om dom inte breddar sig och öppnar upp sig mot andra system så kommer dom nog bara att bli ytterligare en nischprodukt.
 
MrJay
useless useless skrev:
Men det lutar åt att jag drar tre ledare till varje ställe och kör någon trådlös teknik.
Bra, glömde nämna det nämligen, alla uttag kommer ha N indraget :)
 
richardtenggren
Själv var jag först inställd på KNX, började köra deras onlinekurser så fort vi skrivit på för huset.

Men sen fick jag liknande tankar om att det kanske börjar bli lite föråldrat, krångligt och frågan är hur "säljbart" det är.
Skulle man gå all-in så skulle det väl sluta i att man skulle behöva förklara för gäster hur de tänder lyset osv.

Tänkte mig i nästa steg en lösning där "användaren" inte märker av att det är en KNX-inst., dvs vanliga brytare osv, men att alla uttag/brunnar är styrbara.

Men jag har väl idag landat i något baserat på tex Home Assistent, med tex shelly-puckar eller motsvarande för varje uttag, kanske kombinerat med Z-wave.

Så i slutet av förra veckan satt jag upp en pi3 med Hass.io för att testa lite med mina Hue-lampor och trådfri-uttag.

Men jag var lite förvånad över att ingen nämnt decentraliserad KNX, det är väl så många bygger idag och hävdar att är mer ekonomiskt än en traditionell installation, men då utgår jag från att man inte har styrning på varje uttagsbrunn.

Hur som helst är det väl något väldigt behagligt och tillfredsställande med tanken av en KNX-installation, dock känner inte min bättre hälft så...
 
Generellt skulle jag säga att Plejd fungerar bäst i "normalstora"villor där du sättet x antal puckar och får alla att prata med varandra genom ett mesh nätverk. Storleken på det huset som ska renoveras verkar vara skapligt stort. Vad är användningsområdet i huset, hur ser det ut övrigt? Svårt att säga vilket system som är bäst. Har du möjlighet att programmera KNX själv? Om inte när förändringar ska göras i scener, tryckknappar etc måste en med licens tas in alternativt köpa själv men då ska du lägga X antal timmar på att lära dig att programmera. Med det jag läst so far skulle jag nog satsa på Dali med eventuellt KNX styrning. Beprövat system som används än idag (Dali då) vid större nybyggnation. Z- Wave, zigbee etc används väldigt sällan av yrkeselektriker, iaf på vår firma. Känns mer som ett nödalternativ som används av privatpersoner. Läs recensioner av "hemautomation" och se själv =)
 
Jag har inte satt mig in i detalj i knx, men vad jag har förstått så brukar det behövas dyr (?) mjukvara på en dator för att programera och ändra i systemet? Det är ganska långt ifrån de moderna webbaserade system de flesta andra kör idag.
 
V Vilde skrev:
Z- Wave, zigbee etc används väldigt sällan av yrkeselektriker, iaf på vår firma.
Det finns flera möjliga orsaker till det som inte automatiskt betyder att det ena är bättre än det andra.
- Man tenderar att föredra det man är van vid
- Vid större, kommersiella projekt väljer man ett system där man kan använda sig av en leverantör för att förenkla t ex införsäljning och support.
- Det är lättare att tjäna pengar på dyrare produkter. Särskilt om man är van att jobba med dom.
 
  • Gilla
Greyhair och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.