A
T Troberg skrev:
Jo, jag vet, men tumregler är per definition "good enough", inte exakta.

Däremot så funderar jag på hur datorhögtalare som annonseras som 150W, men drivs med en 6V nätdel som lämnar 500 mA, fungerar...
Kondensatorer ger extra kräm. Men det är ju klart att det inte blir 150w konstant utan snarare i ett slag och sen är den paj
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag gillar att vi numera är offtopic i en tråd som var offtopic i en annan tråd.
Ingen fara, som trådskapare — fastän att jag förlorade den statusen när ett antal tidigare OT-inlägg lyftes hit från ”Värsta elkopplingen?” och dessa sen inte togs bort (hej @mattiasp ;);););)) — bestämmer jag enväldigt att vi kan ägna oss åt all esoterika gällande audioapparater. Även datorer mm räknas ju dit idag.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Kondensatorer ger extra kräm. Men det är ju klart att det inte blir 150w konstant utan snarare i ett slag och sen är den paj
Kallas ibland WLS, "when lightning strikes". ;)
 
T TowaTei skrev:
Haha! Fast Faktiskt är ändå ett förhållandevis vettigt audiotforum, tycker jag. Ändå frustrerande, absolut, men där finns även en hel del vettiga åsikter kring ljudåtergivning kontra prylreligion.
Jag hittade dit för några år sedan just för att det fanns mycket riktig kompetens där, men något senare tyckte jag kunskaperna drunknade i ett evigt tjafsade om annat än sakfrågorna, så jag tröttnade. Kanske har det blivit bättre igen på senare tid, jag vet inte.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag hittade dit för några år sedan just för att det fanns mycket riktig kompetens där, men något senare tyckte jag kunskaperna drunknade i ett evigt tjafsade om annat än sakfrågorna, så jag tröttnade. Kanske har det blivit bättre igen på senare tid, jag vet inte.
Jag håller med till fullo. Kompetensen finns där, men oftast är det för mycket tjafs. Jag är därför något av en lurkande periodare på Faktiskt.
 
useless useless skrev:
"The effective thermal conductivity varies with heat pipe length, and can approach 100 kW/(m⋅K) for long heat pipes, in comparison with approximately 0.4 kW/(m⋅K) for copper."
[länk]
TeroM TeroM skrev:
Dubbel och dubbel, i princip så ...

[bild]
Satte mig inte in i detaljerna och heatpipes effektivitet. Trodde mest det var en gimmick som jag inte brydde mig så mycket om. Då kommer vätskans kokpunkt att reglera arbetstemperaturen för slutsteget...
 
H hempularen skrev:
När vi nu har denna "Nerd tråd". Hur är det med dagens förstärkare i toppklass. Är det fortfarande analoga förstärkare?

Jag lärde mig för några år sedan att i mobila applikationer så använder man idag helt digitala slutsteg, slutsteget switchar ut en pulsbreddsmodulerad signal direkt mot högtalaren, med någon enkel kondensator som ger en begränsad filtrering, högtalaren själv står för resten av filtreringen. Ger en hög verkningsgrad, och drar därmed mindre ström från batteriet, blir inte varmt osv.

Jag konstruerade mjukvaran till ett device med en sådan förstärkare för några år sedan, hårdvarukonstruktören hade plockat in en slutförstärkare som bara hade en I2S digital audioström från mikroprocessorn, och så kunde man ställa in volym och lite annat via ett styrinterface (I2c). Vill minnas att det gick på en eftermiddag att få den delen av systemet att fungera.

Det blev väldigt bra ljud, men nu var det ju inte direkt en HIFI anläggning det handlade om. Men finns den här tekniken även i högkvalitetssammanhang?
I Hi-End tror jag inte klass D hör hemma men de tog till sig en-bits tekniken...

Yamaha har multiroomsystem med klass D slutsteg, WXA-50. Man har blandat DA teknik från sina HiEnd produkter med streaming, nätverk/wifi och klass D. Blir lättare att hantera en rack med ett antal dolda förstärkare då.
 
Det fattar väl alla att vätskans kokning i en Heat pipe, gör så att elektronerna hoppar i slutsteget och det hörs ett bubblande ljud i högtalarna?
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Satte mig inte in i detaljerna och heatpipes effektivitet. Trodde mest det var en gimmick som jag inte brydde mig så mycket om. Då kommer vätskans kokpunkt att reglera arbetstemperaturen för slutsteget...
Nej, de är långtifrån en gimmick. De är väl studerade och mogen teknik. Och ja, kokpunkten blir avgörande, men det fina i kråksången är att iom att man evakuerar röret så sänks kokpunkten drastiskt (till bara strax över nollan vid vakuum). En vanlig vatten-koppar heat-pipe kan alltså operera mellan 25C och 270C eller så.

Det bubblande ljudet blir man inte av med dock... ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Nu måste jag gå OT igen: Dessa heat pipes är väldigt intressanta. Kan man få tag i sådana i lite storlek, eller tillverka egna? Jag tänker att det kunde vara intressant för att försöka frysa ihjäl de förhatliga parkslide som enligt uppgift inte gillar att bli frysta. Det finns en evighetstråd om dessa invasiva växter från helvetet.
 
Jag läste för några år sen om ett försök att använda heatpipes för att hålla järnvägsväxlar isfria. I princip borrade man några hål ner i berget under växeln och stoppade ner vakuumrör där som sen 'drog upp' värmen från marken. Jag vet inte hur det gick?
 
I Wikipedia-artikeln jag länkar så visar de heat-pipes som används för att hålla permafrost under bla Alaska-pipelinen. Dvs de kyler marken på vintern, och gör ingenting på sommaren. Så de borde gå att få i storlek.
 
mattiasp mattiasp skrev:
Nu måste jag gå OT igen: Dessa heat pipes är väldigt intressanta. Kan man få tag i sådana i lite storlek, eller tillverka egna? Jag tänker att det kunde vara intressant för att försöka frysa ihjäl de förhatliga parkslide som enligt uppgift inte gillar att bli frysta. Det finns en evighetstråd om dessa invasiva växter från helvetet.
Jag har också tänkt tanken. Det lättaste borde vara ett järnrör som svetsas igen ändarna och fylls med lite gasol. Ett sådant blir dessutom i princip enkelriktat när det gäller värmeflöde.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej! Var kommer det här ifrån? :)

ALLA optiska format som kommer från hemelektroniksidan har spiralspår. Har alltid haft spiralspår, och kommer antagligen alltid att ha det. (Eftersom det inte introduceras några nya). Så CD, DVD och Blu-Ray har samtliga spiralspår i alla inkarnationer.

Hur eventuella data lagras på dem inom spåret har ändrats för olika format (ljud, video, data, etc.) men den fysiska specifikationen (eller hur bitströmmen lagras och blockindelas för den delen) har aldrig ändrats. Och har alltid varit en spiral från mitten till kanten av skivan. Punkt.

Att vissa äldre spelare hade problem med att läsa brända skivor hade med skillnader i det fysiska mediet att göra; brända skivor fungerar rent fysikaliskt på ett annat sätt. Inte med hur kodningen gick till. Det var alltså ett basalt problem där din spelare i så fall inte kunde läsa bitströmmen från skivan.
Intressant! Det var en i vanliga fall kunnig människa som berättade detta med spåren, men där var han tydligen på fel spår...



Hursomhelst, jag vil även passa på tillfället att påpeka whiskyns och kattens positiva inverkan på välljudet.
Mjau, och skål på er såhär på fredakvällen.
 
  • Gilla
ricebridge och 4 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Hursomhelst, jag vil även passa på tillfället att påpeka whiskyns och kattens positiva inverkan på välljudet.
Mjau, och skål på er såhär på fredakvällen.
Aha, är det till att ta sig en jamare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.