Jag skulle nog gått på julas linje. Snabbkopplingar i all ära men de är ju som sagt inte till för att man ska kunna dela på dem själv. Mest för att underlätta ev installation. Sen sitter det där.
 
Det står inget i manualen om att man inte ska kunna koppla isär delarna.
 
  • Gilla
Filip94 och 1 till
  • Laddar…
nä men ska man tolka lagen så får ju inga ingrepp göras i systemet av annat än ackrediterad personal heller....
 
Hur vet du att det inte var en certifierad kyltekniker som gjorde jobbet?
 
En kyltekniker hade väl haft tillgång till grejer för att suga och fylla upp på nytt. Låter lite lurt
 
useless useless skrev:
Hur vet du att det inte var en certifierad kyltekniker som gjorde jobbet?
Det kan jag såklart inte veta men en fackman vet garanterat att snabbkopplingar geggar igen på sikt och sällan kan öppnas med bibehållen funktion. Fast den som gjorde det kanske var nyskolad och ej varit ute på jobb tidigare. Då kan jag ju förstå kanske.
 
Var hittar jag förstahands info om detta? Ingen länk i artikeln.
 
Vad är det som gått sönder?
Om skadan uppstår för att någon gjort åverkan på llvp så kan det väll inte vara julas fel.
 
A AndersS skrev:
En kyltekniker hade väl haft tillgång till grejer för att suga och fylla upp på nytt. Låter lite lurt
Dessa lågbudgetpumpar med snabbkopplingar har ofta inga serviceuttag som man kan tömma ur. Det innebär att man måste punktera röret någonstans inne i maskinen och sedan löda dit ett uttag. Med den operationen samt nytt köldmedium så är man uppe i en kostnad som överstiger pumpens värde. En pump utan snabbkopplingar suger man ner köldmediet i utedelen och stänger sedan ventiler. Därefter går den att koppla loss.
 
Det enda man kan vara säker på med snabbkopplingar är att de varken är snabba eller kopplar.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Det enda man kan vara säker på med snabbkopplingar är att de varken är snabba eller kopplar.
Är väl sämre om man köper billiga grejer ;) hydraulkopplingar brukar fungerar bra även tryckluftskopplingar (men som allt annat så slits det med) :)
 
useless useless skrev:
Det står inget i manualen om att man inte ska kunna koppla isär delarna.
Jodå i min manual för Qlima SC-JA2519 påpekas det särskilt att allt ska förberedas noga, eftersom snabbkopplingarna INTE är tänkta att lossas efter montering.
 
N Nisken skrev:
Jodå i min manual för Qlima SC-JA2519 påpekas det särskilt att allt ska förberedas noga, eftersom snabbkopplingarna INTE är tänkta att lossas efter montering.
Nu, ja. Men inlägget skrevs för två år sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.