Hej!

Nu har vi börjat måla huset. Det som slår mig är att det går åt väldigt mycket färg!

Vi har grundmålat ca 100 m2 väggyta av ca 200 och färghandlaren skickade med oss fyra tiolitersburkar med grundfärg. Dessa 100 m2 har nu sugit i sig nästan alltihopa, ca 35 av 40 liter!

Är detta normalt? Eller är det färghandlaren som skickat med för lite färg.

Till saken hör att det är oljegrund som sen ska målas över med akrylat.

Vi målar i skuggan, men det är varmt som attans... Träet suger som riktiga norrländska myggor...

Min andra reflektion är att det tar väldigt lång tid! Det är jag och min tjej som målar och första dagen klarade vi ena långsidan och i dag fixade vi ena gaveln. I den här takten kommer det att ha tagit fyra dagar att grunda huset!

Är detta normalt? :-/
 
:surprised: 40L på bara 100??

EN 10 liters ska gå till ca 70kvm. (6-8kvm på 1 liter)
40 borde då gå till 280. (normalt)



 
den torra och varma sommarväder är inte helt normalt ;). Kan föreställa mej att virke är snustorrt och sörplar i sej mer än vanligt fast dubbel förbrukning låter ovanligt mycket. Om det är inte för mycket lösningsmedel i den färgen som bara dunstar bort :-/ ..... så blir huset i alla fall ordentligt grundat  :).
Kan också bero  på vilken sorts panel ni har. Ibland blir den målade ytan något större än beräknat på grund av att man målar också sidorna/kanterna på den översta plankan och det blir lätt några extra m2. Den yta som ska målas är inte bara väggens höjd x längd men också takets klädselbrädor eller vad det nu heter ....

Målar ni med stora penslar? En pensel som är ungefärr lika bred som klädselplankan är att föredra i stället för en klenare, i alla fall på dom större ytor utan hinder i vägen ;). Ni kommer nog att få fart på detta jobb när ni har övat ett tag.

Hoppas att någon som har redan gjort samma jobb i denna sommarväder kan ge Er bättre förklaring till den höga färgförbrukningen.
Måla på så länge det inte regnar och lycka till!
gaia
 
Slutsumma: Nästan 80 liter grundfärg (ett varv) och ungefär 84 liter akrylat (två varv)

Mycket färg blev den, men oj så snyggt! Panelen var grov och sög i sig väldigt mycket grundfärg. Huset är också större än man tror då vi t.ex. målar ett rätt stort utskjutande tak med tillhörande pelare. Inte heller hade vi räknat med de utskjutande partierna runt huset, spikskivorna, eller vad de nu heter.

Bygger jag någonsin ett hus till så kommer jag inte att måla själv. Vilket jobb! Kunde aldrig tänka mig att det skulle vara så jobbigt. Målning utvändigt hade jag planerat att göra på absolut högst fem-sex dagar. Jo, tjena! Pröva med det dubbla!
Minst!

;D ;D ;D

 
så är det över för denna gången :)
gaia
 
Kom ihåg att virket krymper en bit.. (tror inte så mycket för er- värkar torrt)
Om ni målar färgen före det, så finns risken att grundfärgen kommer att blottas. En vit rand kan komma fram där panelen möts.

Inte säker på hur ditt panel ser ut (över/under panel), men så sa dom till oss när vi skulle måla.
Nybygge måste grundas, sen måste man vänta ett tag beroende på virket så det krymper klart. Annars går det att måla före man sätter upp det. Det gör vi nu. Skitjobb.

Hoppas inte det blir nåt strul. Säkert inte då det värkar torrt som attans.
Hände inget på en friggebod vi målade direkt utan att vänta. :)


 
Vi får väl se. Om det krymper så får man väl lov att gå efter och finputsa. Inte kul...
 
Idag har vi målat en del av huset. Jobbigt är det. Och inte ser det ut att vara den färg vi sett på bilder... Men, men...

Vi har idag målat 72,5 kvm, och gjort av med nästan exakt en 10-litersburk med färg.
Nordsjö själva skriver att en liter färg räcker till 6-8 kvm, och hittills stämmer ju det väldigt bra för oss!
Återstår att se om trenden håller i sig. :)


(Det var första strykningen idag. Ingen grundning. Sol och varmt, vi målade dock på skuggsidorna hela dagen.)
 
Kör ni med Tinova VX?
Den flagnar såpass mycket att när man ska måla om så måste man slipa före.
Om ca 12 år då men...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.