Hej! VI har beställt en fiberanslutning och jag klurar på vilka förberedelser jag behöver göra innan. Installationen innebär hål i väggen in i vår tvättstuga. I tvättstugan finns sedan tidigare en fjärrvärmecentral. Jag gissar att hålet görs långt ner på väggen, men att vi sedan kan välja exakt var vi vill ha omvandlaren - så länge det inte inte är så långt från hålet.

Denna info har vi fått:
I närhet av hålet på insidan installeras en omvandlare (ca 20x20x4cm) på väggen, med fördel i närheten av ett eluttag. Omvandlaren har flera RJ45-uttag men saknar wifi.

Min plan är att koppla Google Wifi till omvandlaren, samt en Raspberry Pi som bl.a. filtrerar bort reklam mha Pi Hole. Något ytterligare behöver jag inte, tror jag. Detta tar inte så mycket plats och jag behöver ingen switch osv. Men kanske vore trevligt med en liten "box" att dölja allt i? Vi kommer alltså inte dra några nätverkskablar i huset (som är 1 planshus på 220 kvm). Men man vet ju aldrig om någon i framtiden kommer vilja göra detta - men det kanske jag inte borde ta hänsyn till?

Bifogar foto på hur det ser ut. Jag har markerat några potentiella platser för omvandlaren, A, B och C (20x20cm). Längst ner till vänster har vi idag ett eluttag som som jag skulle kunna flytta på, och byta ut till ett 4-vägs uttag. Finns även möjlighet att installera ett eluttag via dosan högst upp till höger i bild. Den går idag till fjärrvärmecentralen, som även har en av/på-flipp som sitter strax ovanför centralen.

Det jag framförallt funderar på just nu är var jag bör placera omvandlaren och eluttaget och om det är någonting annat jag bör göra eller tänka på innan anslutningen. Jag är tacksam för tips på hur ni skulle gjort.
 
  • Tvättstuga med en fjärrvärmecentral och tre markerade potentiella platser för fiberomvandlaren, betecknade A, B och C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Behöver du inte en router också?
 
E etompau skrev:
Behöver du inte en router också?
Google Wifi borde väl räcka? Jag är ganska säker på att Google Wifi är en mesh-router. Varje puck har ett enda uttag och detta har jag tänkt att använda till Raspberry Pi. Men det är klart att har man större behov än så (det har inte jag) så behövs även en switch.
 
Placering A utan tvekan och med god marginal till fjärrvärmecentralen. Behöver något ändras i FVC i framtiden så den tar större eller annan plats vill du inte stå med en fiber som är ivägen.

Skaffa en utanpåliggande mediacentral som de monterar fiber och omvandlare i. Du bör också omvärdera lite och dra kabel till alla google-puckarna. Mesh-nät fungerar men det är en nödlösning.
 
  • Gilla
Somax
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Placering A utan tvekan och med god marginal till fjärrvärmecentralen. Behöver något ändras i FVC i framtiden så den tar större eller annan plats vill du inte stå med en fiber som är ivägen. Skaffa en utanpåliggande mediacentral som de monterar fiber och omvandlare i.
Bra tanke! Har du någon tips om mediacentral? Eftersom jag har så lite saker funderar jag på en IKEA Bestå 60x38x20(djup) utan bakstycke, med en lucka framför. Vad tror du? Jag skulle då kunna ha eluttaget inne i mediacentralen också.

mexitegel mexitegel skrev:
Du bör också omvärdera lite och dra kabel till alla google-puckarna. Mesh-nät fungerar men det är en nödlösning.
Varför borde jag göra det menar du? Själva grejen med Google Wifi är ju att man får riktigt hög hastighet utan kablar. Kanske jag missat något?
 
Nästverkssladd till google wifi enheten. Om man har möjlighet till alla, det blir bättre då även om det kan funka utan
 
Valet av mediacentral beror på hur mycket plats du kan avvara. Eftersom du planerar en Pi Hole så låter det som det finns visst tekniskt intresse :). Det blir lätt många fler prylar med tiden vad det lider. Och det är varesig snyggt eller smidigt om det ligger travar med nätprylar runt omkring.

IKEA bestå kanske är billigt, men du får enklare och bättre struktur med riktiga skåp.

De minsta är ju typ denna https://www.elbutik.se/product.html/garo-mediacentral-i-plat-numl-m?category_id=15918 men där får inte plats så mycket, kanske inte ens det du tänkt dig nu.

Har du möjlighet så satsa istället på ett 10 eller 19 tums väggskåp. Exemplvis dessa: https://www.kjell.com/se/sortiment/...nel-rackmontering/10-vaggskap-svart-4u-p67652

Förutsättningen för att få bra fart i ett mesh-nät är att du har mycket bra signalstyrka mellan enheterna. JAg har satt upp ett google wifi meshnät hos svärfar och man måste lägga en hel del omsorg på placeringen av puckarna och ha tur att det finns eluttag just där man skulle vilja sätta dem.

I rummet där den första pucken sitter får man hos svärfar full fart (500 Mbit internetanslutning), men i vardagsrummet knappt 10 meter därifrån (en vägg emellan och öppen dörr) där nästa puck sitter är hastigheten nere på knappt 200. Denna når sedan bort ut i TV-rummet där man är nere på knappa 50 Mbit.

Deras hus är c:a 180 kvm 1-plans.

Så visst, det funkar. Men det går inte att bygga ett riktigt bra och stabilt nät med mesh. Så lyd ett gott råd och dra tråd till dina accesspunkter/puckar och även till TVn :).
 
Tack för alla bra tips!

Jag har RPi idag samt tre Google Wifi-puckar, via ADSL - och det fungerar bra i mitt hus. Jag har då givetvis kabel till första google wifi-pucken. Men kanske blir det svårare att bibehålla hastigheterna ju högre de blir? Kan nog i vilket fall vara värt att testa lite innan jag börjar dra kabel.

När det gäller mediacentral, borde jag sätta upp den innan de drar in fiber, eller gör jag det efteråt?
 
K kia2 skrev:
Tack för alla bra tips!

Jag har RPi idag samt tre Google Wifi-puckar, via ADSL - och det fungerar bra i mitt hus. Jag har då givetvis kabel till första google wifi-pucken. Men kanske blir det svårare att bibehålla hastigheterna ju högre de blir? Kan nog i vilket fall vara värt att testa lite innan jag börjar dra kabel.

När det gäller mediacentral, borde jag sätta upp den innan de drar in fiber, eller gör jag det efteråt?
Mycket riktigt så blir det svårare att behålla hastigheten ju högre det blir, i Mexitegels exempel kommer du alltid få 50 Mbit mellan tv-rummet och inkommande så har du 24 Mbit så kommer du få ut full fart men har du 1Gbit in så kommer du fortfarande bara ha 50Mbit i tv-rummet.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
K kia2 skrev:
Tack för alla bra tips!

Jag har RPi idag samt tre Google Wifi-puckar, via ADSL - och det fungerar bra i mitt hus. Jag har då givetvis kabel till första google wifi-pucken. Men kanske blir det svårare att bibehålla hastigheterna ju högre de blir? Kan nog i vilket fall vara värt att testa lite innan jag börjar dra kabel.

När det gäller mediacentral, borde jag sätta upp den innan de drar in fiber, eller gör jag det efteråt?
Det beror lite på vilken central du väljer och hur gott om plats det är i den. Är det trångt kommer du ha svårt att muta installatörerna till att sätta den i skåpet.

Kan du eftermontera skåpet över fiberdosan så är det nog bäst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.