Vindar konverteras till lägenheter i hyreshus byggt -89 med frånluftsventilation och omfattande 70 lägenheter. F n har vi tillfälligt ventilationssystem som fungerar dåligt, spec i min lägenhet, och haft så sedan maj-18. Jag bor direkt under vinden och har hela tiden fått in bygglukter som ibland gett mig allergiska reaktioner.
Vi har nu fått information om att det ska sprutisoleras ovanför mig under 2 dgr. Man uppmanar oss att hålla fönster och balkongdörrar stängda pga att det kommer att ryka och väsnas.......Det står inget om att vi ska stänga ventilerna.
Fråga: Vilken isolering kan det röra sig och bör även ventilerna hållas stängda?
 
Det får du nog fråga utförarna. Svårt för oss att gissa.
 
Z zsimpey skrev:
Det får du nog fråga utförarna. Svårt för oss att gissa.
När jag googlar på sprutisolering kommer polyuretanisolering upp. Kan man sprutisolera med mer än polyuretan?
 
N Ngea skrev:
När jag googlar på sprutisolering kommer polyuretanisolering upp. Kan man sprutisolera med mer än polyuretan?
....och hur pass vanligt är det med polyuretan jämfört med övrig isolering
 
N Ngea skrev:
Kan man sprutisolera med mer än polyuretan?
Lösull av glas/sten, celulosa, etc. Enklast är nog att fråga någon på plats.
 
  • Gilla
Ngea
  • Laddar…
Jag skulle tro utifrån din beskrivning att de ska spruta lösull, det kan damma. Sprutar man polyuretan dammar det inte.
 
  • Gilla
Ngea
  • Laddar…
Rätt gissat! Det är lösull. Enl svar består det av glas/sten. Kan inte vara bra stt andas in.....
 
Nej, dammet irriterar luftvägarna, så stäng av ventilationen under tiden.
 
Staffans2000
N Ngea skrev:
Kan inte vara bra stt andas in.....
Inandandet är det minsta problemet. Värre är det med ett möjligt lager av kliig isolering i din lägenhet. För säkerhets skull är det en god ide` att täcka så mycket som möjligt av möblemanget.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Inandandet är det minsta problemet. Värre är det med ett möjligt lager av kliig isolering i din lägenhet. För säkerhets skull är det en god ide` att täcka så mycket som möjligt av möblemanget.
Efter 1 dag av sprutisolering på vinden ovanför mig återvänder jag hem. Innan jag gick hemifrån stängde jag fönster, balkongdörr o ventiler. Jag storstädade dagen innan. När jag kommer hem finner jag ett vitt dammtäcke på mina möbler o sticker i huden. Jag städar o skakar en gång till, vaknar nu m hosta o känns som damm i munnen o sticker i huden. Hur är detta möjligt när jag stängde ALLT?

Hyreshuset jag bor i, byggt -89, har mekanisk frånluftsventilation
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.