• Ett gammalt vitt utanpåliggande enkel eluttag på en blå vägg med synlig kabel och röranslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det krävs ingen behörighet för att byta uttaget, men du får endast göra det själv om du har kunskapen och färdigheten till det, dvs du behöver känna dig trygg med att du fixar det. Det finns risk att du råkar på problem med att kabeln är gammal och egentligen inte får användas längre.

Högt upp i en tvättstuga låter som torrt. Kapslingsklassen styrs av om det är vått eller torrt på platsen. Tvättstugor i bostäder har inga allmänna krav på en viss kapslingsklass. Så den typ av uttag du länkar till skulle fungera, men jag ställer mig bakom useless om att du ska välja ett med högre kvalité för så pass strömtunga maskiner som tvätt och tork.

Eftersom du vill ha ett dubbeluttag antar jag att du vill använda två maskiner? Det är inte säkert att säkringen håller för det.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Tack för svar. Om jag skruvar bort uttaget och fotar ledarna, går det att se då huruvida kabeln borde bytas ut? Det verkar vara en väldans lång kabel, som dessutom är svår att komma åt - så om den befintliga kabeln duger så låter jag den gärna stanna kvar.

Ja, det är torrt på platsen - så då siktar jag in mig på märkesuttag enl tips från @useless.

Saken är den att det skall installeras fiber i tvättstugan. Och det är därför jag tänkte att det skulle passa bra att byta ut det gamla uttaget mot ett nytt. Man behöver ju koppla in router och ev. något mer. Men själva fibern/modemet (el vad det kallas) ansluts nog inte via eluttag gissar jag. Så i detta fall gäller det alltså inte någon strömtunga maskiner, snarare tvärtom. Vi har redan tvättmaskin och tork i tvättstugan. Jag gissar att säkringen håller för några strömsnåla maskiner - det låter väl rimligt?

Tack för hjälpen
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
S
K kia2 skrev:
Tack för svar. Om jag skruvar bort uttaget och fotar ledarna, går det att se då huruvida kabeln borde bytas ut? Det verkar vara en väldans lång kabel, som dessutom är svår att komma åt - så om den befintliga kabeln duger så låter jag den gärna stanna kvar.

Ja, det är torrt på platsen - så då siktar jag in mig på märkesuttag enl tips från @useless.

Saken är den att det skall installeras fiber i tvättstugan. Och det är därför jag tänkte att det skulle passa bra att byta ut det gamla uttaget mot ett nytt. Man behöver ju koppla in router och ev. något mer. Men själva fibern/modemet (el vad det kallas) ansluts nog inte via eluttag gissar jag. Så i detta fall gäller det alltså inte någon strömtunga maskiner, snarare tvärtom. Vi har redan tvättmaskin och tork i tvättstugan. Jag gissar att säkringen håller för några strömsnåla maskiner - det låter väl rimligt?

Tack för hjälpen

1: även om kabeln är felaktig och man jordar med biledaren så gör du inte anläggningen sämre genom att byta uttag.

2: det är inga problem att köra 10 routrar om du så vill förutsatt att tvätt/tork inte delar på samma matning
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
K kia2 skrev:
Tack för svar. Om jag skruvar bort uttaget och fotar ledarna, går det att se då huruvida kabeln borde bytas ut? Det verkar vara en väldans lång kabel, som dessutom är svår att komma åt - så om den befintliga kabeln duger så låter jag den gärna stanna kvar.

Ja, det är torrt på platsen - så då siktar jag in mig på märkesuttag enl tips från @useless.

Saken är den att det skall installeras fiber i tvättstugan. Och det är därför jag tänkte att det skulle passa bra att byta ut det gamla uttaget mot ett nytt. Man behöver ju koppla in router och ev. något mer. Men själva fibern/modemet (el vad det kallas) ansluts nog inte via eluttag gissar jag. Så i detta fall gäller det alltså inte någon strömtunga maskiner, snarare tvärtom. Vi har redan tvättmaskin och tork i tvättstugan. Jag gissar att säkringen håller för några strömsnåla maskiner - det låter väl rimligt?

Tack för hjälpen
Nej, det drar inte mycket ström. Hade nog satt ett 4-vägs uttag där.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
K kia2 skrev:
Tack för svar. Om jag skruvar bort uttaget och fotar ledarna, går det att se då huruvida kabeln borde bytas ut?
Ja. För den tänkta belastningen av dubbelisolerade mediaburkar kan man möjligen tumma lite på kabelns kvalité, speciellt om det finns en JFB. Det beror annars på vad man tänkt använda uttaget till. För skyddsjordade och tyngre maskiner kan det vara olämpligt oavsett nytt eller gammalt uttag.
 
Här kommer foto.Tack för hjälpen!
 
  • Otydlig bild på ett öppnat elektriskt vägguttag med synliga ledningar och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser bra ut. Röd är skyddsjord.
 
Tack för besked!

Det kommer som sagt fiber till oss snart. I praktiken tror jag vi får ett fiberuttag och en mediaomvandlare. Till detta har jag endast tänkt att koppla Google Wifi samt en Raspberry Pi (med Pi-hole) - jag kommer inte dra några nätverkskablar i huset. Jag gissar att mediaomvandlaren behöver eluttag också, men fiberuttaget behöver väl inte något? Hursomhelst, att byta ut befintliga mot ett 4-vägs uttag låter som ett bra förslag. 4 uttag borde räcka.
 
Här hemma mynnar röret som fibern löper i inuti mediaomvandlaren som alltså är den enda synliga enheten på väggen. Denna behöver ström, så även om man inkluderar router + Rpi så klarar du dig på ett fyrvägsuttag. Tänk dock på att alla dessa enheter matas via transformatorer, så beroende på hur dessa är utformade rent fysiskt är det inte säkert att alla får plats i alla fyrvägsuttag.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Är det verkligen ett bra ställe att ha fiber och router i tvättstugan?
Finns det ingen bättre plats att gömma dessa prylar.
Själv åkte ja ner till fibergrävarna och fick 22 m duct = 7 mm plastslang som jag drog in i ett VP-rör fram till mitt mediaskåp. Då jag höll på med plattsättning så grävde jag ner ducten under gången och ut till gatan.
En släkting satte mediaomvandlaren i städskåpet under trappan, borrade ner i krypgrunden och ut under mark och ut till gatan där man lämnar en ring på några meter.
 
Tvättstugan är klockren för mig. Högt upp i ett hörn som inte går att använda till annat och på yttervägg.
Från denna kan jag själv dra kablar dit jag vill utan att behöva göra nått med fibern.
 
L Leif i Skåne skrev:
Är det verkligen ett bra ställe att ha fiber och router i tvättstugan?
Finns det ingen bättre plats att gömma dessa prylar.
Själv åkte ja ner till fibergrävarna och fick 22 m duct = 7 mm plastslang som jag drog in i ett VP-rör fram till mitt mediaskåp. Då jag höll på med plattsättning så grävde jag ner ducten under gången och ut till gatan.
En släkting satte mediaomvandlaren i städskåpet under trappan, borrade ner i krypgrunden och ut under mark och ut till gatan där man lämnar en ring på några meter.
Kanske är ett helt perfekt ställe?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.