Ja, frågan är kanske som att slänga in en brandbomb i ett oljeraffinaderi, men jag provar ändå...

Jag håller på att renovera ett lite större hus och tänkte passa på att installera nån form av automation när jag ändå bygger all el ny från grunden. Framför allt är det belysningen som ska ha någon form av intelligent styrning och tanken är att det ska bli billigare än att dra ett traditionellt nät med tändtrådar och fasta brytare.

Ett 'problem', eller snarare möjlighet, är just storleken - Största rummet är på ca 200 kvadratmeter plus läktare ovanför på tre sidor. Det gör ju att det blir ganska mycket belysning som behöver kunna sektioneras så att man kan ha lite olika 'zoner' med olika belysning i samma rum. Sen vill man säkert kunna ändra dessa zoner om man möblerar om eller ändrar användningen på nåt sätt...
Så, kontentan är väl att det blir väldigt mycket kabeldragning om man ska dra tändtrådar till (i princip) alla ljuskällor och koppla ihop dom med utvalda strömbrytare på nåt centralt ställe. Drar man bara fas, nolla och jord till alla punkter istället så borde det bli en betydligt billigare. Kanske till och med så att man går plus även med merkostnaden för fjärrstyrningen...

Så, frågan är då vilket system man ska satsa på? Kraven är att det ska gå att bygga diverse scener och att det ska fungera i ett hus som är 30 meter långt. Till 99% kommer belysningen att styras via vanliga knappar, men appstyrning behövs såklart ändå och även möjlighet att bygga lite mer 'intelligenta' scener baserade på olika input (närvarodetektorer till belysning, styrning av belysning/fläkt/rullgardiner/etc via närvaro/pålarmning/ljus/tid/etc).
Jag gissar att elektriker som har varit med ett tag skulle säga KNX. Men rent spontant känns det som ett ganska dyrt system som är krångligt att uppdatera och ändra i efterhand utan att blanda in en elektriker? Någon form av trådlös styrning borde vara bättre i så fall?
Jag har ett litet system i dag som kör Z-wave via en rPi med Domoticz och tycker väl i princip att det funkar även om det är lite småhackande för att få igång allt... Vad finns det för alternativ? Decentraliserade öppna system med IFTT? Shelly? Plejd? Z-wave?

Jag är inte ute efter det bästa systemet, utan det som ger mest för pengarna och ändå håller hyfsad kvalitet och användarvänlighet och bygger på en teknik som är tillräckligt framtidssäker...
 
Redigerat:
Med din beskrivning brukar svaret vara KNX (som du också själv säger).
Har själv aldrig rotat med detta system, men är av uppfattningen att detta ger bäst stabilitet och kvalité för bla belysningsstyrning.
Det har dock en prislapp.

Allt annat som finns och som du räknar upp kan väl fortfarande anses ligga i hobbysegmentet och används av intresserade människor. Hållbarhet över tid med dessa grejor återstår att se.

IFTTT är enligt mig bara ett "roligt" komplement till ett system. Ger många möjligheter men kan upplevas som långsamt och är beroende av ett externt system där inga garantier för funktion/upptid ges.

Plejd omhuldas av en del forummedlemmar, andra har helt annan uppfattning. Kan knappast klassas som ett hemautomatiseringssystem.
 
Redigerat:
Att det är ett 'hobbysystem' är väl egentligen inget problem - Så länge det fungerar som det är tänkt när man har fått till alla inställningar så att resten av familjen kan använda prylarna.
Z-wave är ju en ganska etablerad standard även inom kommersiella fastigheter, så ur framtidssäkringssynpunkt känns det som ett ganska tryggt val? Största nackdelen, vad jag har märkt, är att många tillverkare gör egna funktioner uppepå standarden som gör att inte alla prylar är 100% kompatibla med varandra och/eller kräver lite hackande och specialmeck för att funka med den controller man har.
Plejd verkar i dagsläget mest vara just för belysning, men många hävdar att det ska komma fler prylar och bättre gateway's med möjlighet att integrera med andra system. Svårt att säga hur det kommer att bli och vilka (öppna) protokoll man kommer att kunna använda för att prata med prylarna. Jag tror det är svårt att få ett sånt system att överleva och utvecklas om man inte öppnar upp sig via etablerade standarder.
 
Ja Z-wave ger dig säkert bäst price/perfomance. Samt att det finns många leverantörer att välja på.
 
  • Gilla
stoffes och 1 till
  • Laddar…
Jo. Problemet är att det fortfarande är lite råddigt att få igång alla olika prylar. Trots 20 år på marknaden har man inte lyckats få till någon enhetlig standard för applikationslagret... Visst kan man hålla sig till en viss tillverkare, typ Vera eller Fibaro, men då blir det inlåst och genast ganska dyrt.

Hur mycket extra kabeldragning är det med KNX? Drar man en eller två extra ledare tillsammans med fas, nolla och jord bara? Kan den/de extra ledarna/bussen grenas av som man vill, eller måste den följa nån specifik topologi? Ställs det några särskilda krav på isolation mellan bussen och nätspänningen i dosor och andra kopplingspunkter?
 
Det fanns en tråd på forumet som avhandlade pris för en nyinstallation av KNX jämfört med en traditionell.
Undersökningen var gjord av någon i branschen och kom fram till ett fördelaktigt pris för KNX-grejorna.

Du kan sätta reläaktorerna centralt vid din elcentral och sedan gå med busskablage till önskade givare/knappar etc.
Det ska finnas en "speciell" KNX-kabel som håller korrekt isolation etc.
 
Ok. jag tänkte att man kunde förbereda eventuella alternativ genom att dra en extra kabel till varje kopplingspunkt så att man eventuellt kan gå på KNX-spåret i framtiden. Men det kanske inte funkar på samma sätt som dom trådlösa alternativen där man har en 'puck' vid ljuskällan som man styr?

Det verkar även finnas 'Trådlös KNX', Hagers Quicklink, men förutom att dom kostar tre gånger så mycket som motsvarande Z-vawe-prylar så verkar man vara låst till deras KNX-styrsystem som jag inte riktigt tycker om eftersom alla tillbehör är dyra inklusive verktygen för att programmera systemet...
 
Vill man "bara" framtidssäkra sig för de olika plejd, shelly, sonoff, nexa etc. kommer man ju rätt långt på att se till att det finns fas och nolla fram till alla dosor då har man ju möjlighet till i princip alla former av "puckar" i framtiden.

Annars skulle nog även jag gå på KNX eller liknande om man ändå bygger nytt.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
En bra grej är också att använda större dosor.
Det är ofta rejält trångt i dosan när en mottagare ska in bakom bef. brytare.

elko-big-box__14396.jpg
 
  • Gilla
blackarrow och 5 till
  • Laddar…
Vad ska ni ha för typ av belysning? Finns det lampor från t.ex Philips hue som funkar så behövs ju ingen extra förberedelse egentligen.
 
Nja, då blir man ju ännu mer inlåst till en viss tillverkare och vissa modeller av ljuskällor. Drar man allt nytt och vill kunna styra mer än några enstaka lampor så känns det lite begränsat. Även om det finns integration mot t ex openhab och domoticz för att kunna styra mer än belysningen så känns det ändå onödigt med intelligensen inbyggd i ljuskällan som ju i princip är en förbrukningsvara... Visserligen håller säkert en modern märkes-LED lika länge som en fristående puck, men det känns ändå fel...

Sen är det det här med kostnaden. Om man nöjer sig med att bara dra fas, nolla och jord (plus kanske en KNX-kabel) till alla kopplingspunkter så borde man spara ganska många tusenlappar på själva installationen. Inte bara initialt, utan även i framtiden när man vill ändra på saker.
 
En sidoeffekt av intelligenta ljuskällor är tydligen att lösenord för anl. wifi lagras i ljuskällans minne.
En potentiell angreppspunkt för en hacker...
 
  • Gilla
frenzy och 1 till
  • Laddar…
Det blir knappast billigare än Shelly, men som sagts ovan, man bör nog ha wifi med separata ssid, jag har en unifi lösningen och satt upp separat IoT ssid som blockas från att initiera kontakt till övriga nät. Om man sen styr dem med mqtt (ex med Domoticz) eller nöjer sig med cloud behövar du ju inte bestämma innan.
 
  • Gilla
Panelmannen
  • Laddar…
För stabil men ändå flexibel installation skulle jag rekommendera DALI. För en lokal i denna storleken med olika användningsområden kan med fördel skensystem typ Global Trac användas även för DALI. Du kan då enkelt flytta runt armaturerna längs skenorna.

Digitala kommandon till drivdonen för belysningen så inget nämnvärt slitage eller värmeutveckling som vid användning av fas-dimring. DALI är en världsstandard och har varit väldigt länge så det finns gott om armaturer.

Sen om du styr allting med DALI-tryckknappar/tryckknappsgränssnitt eller använder en DALI-gateway till ett externt system t ex KNX får du överväga själv. DALI standarden är framtagen för belysning och stödjer 64 enheter per slinga så behöver du mer än 64 drivdon får du dela upp det i flera slingor. Kablagemässigt behövs en 5-ledare till samtliga drivdon med fri topologi - fas, nolla, jord, dali, dali.
 
  • Gilla
perror och 2 till
  • Laddar…
Lägger du nya rör också så hade jag lagt fördragna rör med 5 ledare över allt då behöver man inte tänka i förväg. Alltid Fas/Nolla/Skyddsjord/ samt 2 tänd/manöver trådar. Ok lite dyrare 18 kr/meter. Men skall man rita lägga rör tråda efter ritning så kostar det 3ggr så mycket per meter!
Arkitekter förordar numera PLEJD då det är en betydligt billigare lösning totalt. Mervärdet kommer när intresserad kund inser att hen själv kan sätta upp scener timers, astrour, tänd/släck allt eller delar vid entrédörren utan att anlita en programmerare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.