Jag har byggt en byggsatsbod på ungefär 9kvm på tomten. Tanken var att använda boden som hönshus för ett mindre antal höns. Hönsen kommer vara av en tålig ras så det blir inte särskilt mycket isolering, antagligen bara 45 eller 70 i väggarna, mest för att jag ändå behöver regla upp för att sätta skivor osv. Eftersom vi ska ha lite belysning och ett par uttag i hönshuset så hade jag tänkt mig en infälld installation (matningen kommer från huset i nedgrävd gulslang). Men då slog mig tanken att det kanske inte är så lämpligt med infälld el ifall det kan bli kondens i rör/slangar ifall vi inte har någon värme på?

Finns det några regler eller allmänna råd när det gäller den här typen av installation?
 

Bästa svaret

tommib
I ett hönshus skulle jag satsa på att följa Elinstallationer för lantbruk

Du kan hitta den här på Brandskyddsföreningen, det är en remisskopia och kan ändras men huvuddragen stämmer nog mot den gamla, dvs inga infällda installationer och alla ledningar/apparater ska vara gnagarsäkrade. Du kan ju också köpa den färdiga när den kommer ut, för 150 kr, men jag skulle inte besvära mig.
 
Schysst! Jag tänkte inte ens tanken att man kunde sökt på någon form av lantbruksel eftersom jag främst tänkte på kondens men det är ju självklart att det kan bli gnagarproblem. Det blir en utanpåliggande installation med kabelskydd en bit upp på väggen som skydd mot skadedjur. På släta blanka skivor kan de inte klättra så där bör det inte bli något problem, det viktiga är ju att det är skyddat vid golvet och en bit upp.

Stort tack för svar!
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
De kan säkert klättra på kablarna i sig om de kommer upp där på något sätt men kolla på rekommendationerna i det materialet jag länkade, de är bra.

Jag skulle använda minst EKLK (eller EXLQ) som kabel, i kabelskydd, och försöka hålla nere installationens storlek så mycket som möjligt.
 
Ja enligt rekommendationerna skulle man ha kabelskydd 1,2m upp, över det så räknar man inte med att möss och råttor kan klättra. Så kommer nog sätta kabelskydd upp till den nivån och sedan låta bli, det känns lite orimligt att ha plåtskydd till alla kablar, även taklampan. Har en 25m rulle EXLQ hemma så det får det bli, sedan två uttag 1,2 m över marken och en strömbrytare till lampan. Ingen stor installation m.a.o.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Antar att det redan är byggt men: Höns skiter över hela golvet så det blir oerhört rått inne. var noga med IP-klass och tänk på att ni skall skotta ut skiten. Värdefull gödsel!!!
 
Tack för tipset. Huset är byggt men elen är inte dragen än. Har dock handlat allt utom jordkabel för matningen och belysningsarmatur. Uttag och brytare håller IP44, jag hoppas att det räcker även om det kan bli ganska dammigt där inne.
 
Nu är det redan inköpt men jag skulle valt en högre IP-klass, men i farmors hönshus fans det inte IP-klasser på sin tid. Porslin och någon tjärad kabel och funkar än 50 år senare.
Det är främst fukten jag tänker på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.