Hej alla,

Jag köpte min sommarstuga för snart 3 år sedan. Och där ligger på ena sidan sten runt huset runt en meter ut. Problemet är att den tidigare husägaren inte tog arbetet seriöst. För där växer ogräs och även ett träd ut ur stenarna. En sommarstuga med stenbeläggning längs sidan och viss ogräsväxt där arbete med förbättring planeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har hyrt en privatperson med en grävmaskin för att komma och gräva upp stenarna. Så att jag slipper det arbetet.

Nu är tanken att jag ska korta in stenen runt huset till 0,5 meter och flytta runt kvarvarande sten till andra sidan. Husfasad med gräs framför där stenbädden tidigare legat, möjlig framtidig plats för kantsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har en ogräsduk, men jag är inte riktigt säker på vilket annat material som ska ligga mellan den och stenarna för att uppnå bästa resultat. Jag har också tänkt att lägga kantsten längs med gräsmattan så att min nyinköpta robotgräsklippare kan klippa längs kanterna. Då frågar jag med om det ska läggas betong för att hålla kantstenen på plats?

Tack på förhand!
 
Även om det läggs ogräsduk kan det växa ogräs mellan stenarna.
Kantsten runt huset kan du lägga utan betongfixering.

Att ta in en grävmaskin för för det som visas på bilden låter lite "over-kill".
 
Finns inget som heter ogräsduk, det är vanlig fiberduk och den gör noll skillnad mot ogräs. I stort sett allt som växer i sten, grus och betongytor har kommit uppifrån. Du kan råda bot på det genom att bespruta eller salta skiten ur det.
 
Jag anlade en stenrabatt för 10 år sedan.
Jord/lera sedan "ogräsduk" el markduk. Avgränsare mot gräsmattan behövs. Sedan ett lager sten (har dansk sjösten) som precis täcker duken. Det växer i princip inget ogräs alls sedan dess på denna yta. De enstaka som gror och växer är enkla att ta bort då rotsystem inte fäster i någonting.
Så JO, markduken gör underverk mot ogräset, men man får inte lägga jord el sand över den, bara rena stenar.
 
E etompau skrev:
Även om det läggs ogräsduk kan det växa ogräs mellan stenarna.
Kantsten runt huset kan du lägga utan betongfixering.

Att ta in en grävmaskin för för det som visas på bilden låter lite "over-kill".
Vi gick igång med det för hand förra sommaren, efter två dagar och två meter så gav vi upp. Lagret av sten är rätt så djupt. Och det är blandat med grus.
Jag menar en minigrävare såklart. Grävmaskin låter lite överdrivet.
 
E etompau skrev:
Även om det läggs ogräsduk kan det växa ogräs mellan stenarna.
Kantsten runt huset kan du lägga utan betongfixering.

Att ta in en grävmaskin för för det som visas på bilden låter lite "over-kill".
Ok, så kantstenen kommer inte att röra på sig? Vill att robotgräsklipparen klipper till kanten och sticker stenarna upp så kan den skadas.

Tacksam för alla svar. Novis som jag är så vill jag inte skapa mer arbete än jag behöver.
 
Hej,
Här är hur jag gjorde
1. Grävde ur 35 cm från huset med spade, djup beroende på vad jag hitta under, normalt kanske 30cm djupt men på en sträcka hade lera "vandrat in" bland dränerande fraktioner (grus närmast källarvägg platonmatta) så där grävde jag typ 130 djupt och ersatte med avspolat makadam.
2. Återfyll med lämpliga fraktioner till ca 30 cm djup.
3. Satte kantsten i sättgrus. (de är 30 cm och max 10 sticker upp och med sättgrus bör inte tjäle flytta på dem och jag hoppas att ingen hoppar på dem, jag testade att med mina 96kg stå på dem och det gick bra men om någon med tyngd hoppar så tror jag inte att det håller). Säg till om du vill ha bild på kantsten innan återfyll, har från det jag gjorde förra året men inte på mobilen.
4. Fiberduk.
5. Fyllde upp med makadam (billigare än dekorsten)
6. Viker runt andra halvan av markduk över makadam
7. Toppar med dekorsten.

Sen om du inte har källare kanske 10cm grävdjup räcker innan första lager fiberduk tycker jag.

Off topic
Hur får jag till snygga infällda bilder från mobilen? =)
 
Redigerat:
  • Gilla
mime och 1 till
  • Laddar…
T
Du kommer alltid få ogräs där hur du än gör. Det kommer ovanifrån som andra sa, dock är fördelen med mattan att rötterna inte får fäste i jorden utan man kan lätt dra bort det. Men man får gå och dra bort hela tiden för att underhålla.

Frågan är dock om det är bra att ha singel och dränering intill sockel då vatten rinner ner och lägger sig mot vore det inte bättre att ha jord mot sockel och singel 30 cm utanför så vatten rinner från sockeln alt lägga kantsten intill sockel med lutning från hus och ner i singel. Nästan alla lägger singel runt hus men är det verkligen bra då det drar till sig vatten?
 
Jag tror att stora fraktioner är bra över dränering så det rinner ner till dränering och ut i dagvatten. Men jag är inte expert. Där lera hade vandrat mot hus stod tidigare vatten mot hus vid de värsta regnen men nu rinner det undan och ingen fukt noterad på källarvägg insida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.