Det är ungefär en av anledningarna till att jag vill ha räkningarna i brevlådan.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Det är ungefär en av anledningarna till att jag vill ha räkningarna i brevlådan.
Svara på de två senaste inläggen gällande större elavbrott. Hela vår infrastruktur bygger på digitaliseringen så ingen kommer i princip att kunna ta betalt och att komma till jobbet då det mesta är i behov av el t.ex. pumpar på tankställen.
Redan idag stänger våra butiker vid elavbrott då de inte kan hantera situationen, t.ex. har varor i vissa butiker inte längre prislappar utan digitala skyltar och står kassamaskinen stilla kan inget läsa av streckkoden.
Och du får ingen post i din brevlåda då sorteringsmaskiner står stilla eller så sker inga transporter.

Är det lokalt elavbrott hos dig men du har dina räkningar via e-faktura/automatik så betalas den utan problem, används redan nu till 95% för mina fakturor. Men även om du får faktura på posten så är det ytterst tveksamt om du kan betala den.

Jo, jag vet att det blir korta svar med oändligt mycket om och men. Kan bara konstatera att hela vår infrastruktur bygger på el och snart digitaliserat så "Ja" det kommer att bli väldigt besvärligt men vi har kommit så långt i den pågående förändringen att det går inte att stoppa. Så det finns tyvärr inte så mycket vi kan göra som får större påverkan i praktiken.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Möjligt att jag är naiv, men som jag har uppfattat det, så är det banken, eller ytterst "butiken" som accepterar ett köp baserat bara på siffrorna som står på kortet som tar smällen. Jag som kortinnehavare blir bara betalningsskyldig för transaktioner där jag antingen signerat en slip, eller tryckt in min kod.

Jag har en gång klagat på en transaktion som en bedragare hade gjort, med bara mina kortuppgifter. Det var inget problem alls (8000 kr).
Problemet är i många fall vem fick betala för du ska få tillbaka pengarna? Inte alltid banken kan stoppa en överföring.

I slutändan är det vi kunder som får betala för banken skiter i säkerheten. För även om banken har någon försäkring som täcker detta så går ju premien upp.

Inte så den rika vd: n delar med sig av sina pengar.

Så även om man får tillbaka pengarna, är det vi kunder som får stå för notan i slutändan.
 
  • Gilla
Jonaslind6
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Svara på de två senaste inläggen gällande större elavbrott. Hela vår infrastruktur bygger på digitaliseringen så ingen kommer i princip att kunna ta betalt och att komma till jobbet då det mesta är i behov av el t.ex. pumpar på tankställen.
Redan idag stänger våra butiker vid elavbrott då de inte kan hantera situationen, t.ex. har varor i vissa butiker inte längre prislappar utan digitala skyltar och står kassamaskinen stilla kan inget läsa av streckkoden.
Och du får ingen post i din brevlåda då sorteringsmaskiner står stilla eller så sker inga transporter.

Är det lokalt elavbrott hos dig men du har dina räkningar via e-faktura/automatik så betalas den utan problem, används redan nu till 95% för mina fakturor. Men även om du får faktura på posten så är det ytterst tveksamt om du kan betala den.

Jo, jag vet att det blir korta svar med oändligt mycket om och men. Kan bara konstatera att hela vår infrastruktur bygger på el och snart digitaliserat så "Ja" det kommer att bli väldigt besvärligt men vi har kommit så långt i den pågående förändringen att det går inte att stoppa. Så det finns tyvärr inte så mycket vi kan göra som får större påverkan i praktiken.
Samtidigt tror vissa miljö nissar att vi kan lösa energikrisen med sänka förbrukningen (när sanningen är att det bara går till viss viss gräns).
 
B Broken arrow skrev:
Problemet är i många fall vem fick betala för du ska få tillbaka pengarna? Inte alltid banken kan stoppa en överföring.

I slutändan är det vi kunder som får betala för banken skiter i säkerheten. För även om banken har någon försäkring som täcker detta så går ju premien upp.

Inte så den rika vd: n delar med sig av sina pengar.

Så även om man får tillbaka pengarna, är det vi kunder som får stå för notan i slutändan.
I fallet där en butik har accepterat en betalning baserat på bara ett kortnummer, så är jag rätt övertygad om att butiken får ta smällen. även om de har fått ut pengarna, så drar mastercard det från nästa utbetalning.
 
T TheGame skrev:
Ganska otroligt att lilla Sverige är i framkant när det gäller detta, nått vi bör vara stolta över inte motarbeta.
Jag ser det inte som framkant utan som mycket naivt. Många utomlands frågar mig: Men hur klarar ni er integritet och hur skyddar ni er från övervakning i Sverige när ni avskaffar kontanter?
Och jag brukar svara: Jo, vi är så teknikförälskade, vi tror att ett Stasisystem aldrig kan vara möjligt i Sverige och har ett gränslöst blåögt förtroende i staten/myndigheter/överheten. Vi är lyckligt naiva.
 
  • Gilla
RapidSledge
  • Laddar…
J Jonaslind6 skrev:
Hur betalar du om elen är borta 1 vecka hur kommer du till jobbet?
Om " någon" vill skada Sverige som land räcker det att slå ut elen 1 vecka eller Internet.
Då stannar Sverige.....dessutom kartläggs alla kortköp av många butiker, affärer, vem vet kanske kommer typ banker sälja uppgifter om dej vidare.....många andra aktörer gör det redan idag!
Som t ex i Venezuela härom dagen. Jag tror att dom som hade en kasse med kontanter klarade sig bättre än kortnissarna. Nej, såklart, sånt händer inte i Sverige.
 
  • Gilla
RapidSledge
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag ser det inte som framkant utan som mycket naivt. Många utomlands frågar mig: Men hur klarar ni er integritet och hur skyddar ni er från övervakning i Sverige när ni avskaffar kontanter?
Och jag brukar svara: Jo, vi är så teknikförälskade, vi tror att ett Stasisystem aldrig kan vara möjligt i Sverige och har ett gränslöst blåögt förtroende i staten/myndigheter/överheten. Vi är lyckligt naiva.
Man kan vara bakåtsträvande konspiratorisk också ;)
Jag har andra erfarenheter från folk från andra länder imponeras hur vi är i framkant.
Men det kan mycket ha att göra med olika socialagrupper och olika erfarenheter som frågorna ställs olika.
Vi går ju mot en digitalisering överallt.
Och ska allt krascha så är nog inte kontanter nån nytta heller, då ska vi nog ha guld eller mark.

Sen vilka som kommer stå för all samhällskollaps är alla negativa och bittra människor tror jag ;)

EDIT lägger till att visst ska det som är gammalt få vara gammalt jag kan också tycka att det går för fort på vissa områden, men man ska inte stoppa utvecklingen för det
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Och ska allt krascha så är nog inte kontanter nån nytta heller
Om allt kraschar så kommer det inte ta många dagar innan en svartmarknad flr livsmedel, vatten och bensin uppstår. Och där betalar du inte med kort kan jag lovar. Varje krishärd i världen bevisar det gång på gång.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Om allt kraschar så kommer det inte ta många dagar innan en svartmarknad flr livsmedel, vatten och bensin uppstår. Och där betalar du inte med kort kan jag lovar. Varje krishärd i världen bevisar det gång på gång.
Så skulle det bli, men då gäller det att du i förväg har tillgängliga "medel" att troligtvis byta med. Värdet i befintliga sedlarna brukar i sådana situation bli katastrofalt dåligt då man inte vet deras värde "imorgon", så även om man har en bunt sedlar är risken stor att de försvinner blixtsnabbt. Så den som tror på ett sånt scenario under sin livstid ska skaffa sig materiella ting som kan säljas eller bytas, det räcker inte med lite sedlar i plånboken.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Om allt kraschar så kommer det inte ta många dagar innan en svartmarknad flr livsmedel, vatten och bensin uppstår. Och där betalar du inte med kort kan jag lovar. Varje krishärd i världen bevisar det gång på gång.
såna scenarior brukar sluta i en bytesmarknad........då har inte pengar nåt värde för vad ska man göra med dom? Tändpapper till lägerelden?
 
Det krävs inte att allt skall krascha för att en sådan marknad skall uppstå. Låt oss säga ett större elavbrott eller datorhaveri så korten inte fungerar på ett par veckor.
Ett betydligt mer sannolikt scenario än en totalkrasch.
Då blir det kontanter som gäller...... och eftersom man räknar med att samhället småningom börjar fungera igen så behåller kontanterna sitt värde. De kanske till och med ökar i värde om en del virtuella värdemätare har gått upp i rök i datakraschen.
 
Nu blandar vi olika begrepp. Elavbrott eller datorhaveri innebär inte att våra "virtuella värdemätare" försvinner om elen återställs efter x tid, vilket även gäller det enklare datorhaveriet.
Ytterst få kan som privatperson säkra sig mot en sådan händelse då merparten idag inte har likvida medel att stoppa i madrassen. Så det liknar lite de personer som bygger skyddsrum med förråd.
Tror vi ska ta några steg tillbaka och istället fokusera på hur det fungerar idag med betalning och de framtida lösningar som vi ser testas idag, allt annat blir domedagsscenarior.

Så jag avslutar med säkerhetslösningar för att ingen annan ska kunna nyttja mina kort.
https://www.nyteknik.se/populartekn...er-fingeravtryck-istallet-for-pin-kod-6951168
Har ju funnits länge men börjar nu bli vanligare i konsumentprodukterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.