Hej! Jag ska bygga, eller snarare montera, ett färdigt vindskydd från en leverantör till mina hästar. Det kommer se ut ganska exakt som på bilden och som man kanske ser består byggnaden av stålramar med spontade brädor mellan. Men först måste jag ju såklart fixa en grund. Betongplatta har jag valt bort pga dels kostnaden och sedan blir det inte vidare bra dränering heller när hästarna urinerar i vindskyddet. Min första tanken var att gjuta plintar på rad men ett problem då är att hästarna kan kraffsa och gräva så dom fastnar I mellanrumet mellan plintarna och underkanten på byggnaden och det måste undvikas. På bilden har dom gjutit någon form av längsgående balk på gaveln och jag undrar vad detta kallas och om man kan göra det själv eller om det är något man köper? Jag såg att finja säljer prefabricerade kantbalkar & kantelement men det verkar bara vara riktigt tunga grejer för industrilokaler. Alla förslag tages tacksamt emot
 
  • Ett vindskydd för hästar med stålramar och rödbruna spontade brädor på en grå längsgående grundbalk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

På bilden har de använt balkblock ser det ut som, men sulblock hade jag rekommenderat.

https://www.se.weber/lecar-produkter/lecar-block/lecar-sulblock-typ-3
Är produkten du letar efter i.s.f.
Dessa placeras på en iordninggjord bädd av makadam och placeras som i en ram och kan även grävas ned sen om så önskas. Armeras lite lätt och gjuts senare ihop.

Vet inte om vindlaster kan bli ett problem då jag har svårt att uppskatta om det är någon egenvikt i skjulet, men i.s.f. kan man kanske behöva platsgjuta hela sulan. Har dock svårt att tänka mig det.
 
H Henke_82 skrev:
Jag såg att finja säljer prefabricerade kantbalkar & kantelement men det verkar bara vara riktigt tunga grejer för industrilokaler
Det låter väl väldigt praktiskt och enkelt att lägga ut färdiggjutna balkar. Vad skulle vara fel med det?
Att de är tunga är ju den stora fördelen, så inte din ligghall blåser omkull.
En traktor/schaktmaskin/gaffeltruck kör väl lätt ut balkarna till byggplatsen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.