Hej, är det någon byggt med Sävsjö trähus och som har erfarenheter att dela med sig av...? Gärna i Stockholmsområdet. Det är där vi ska bygga.

Vi har börjat prata med Sävsjö trähus nu och de verkar inte så himla mycket dyrare än Götenehus, som vi hittills fastnat för.
Götenehus har ju bara gips och reglar i innerväggarna som standard (känns inte kul). Sävsjö har råspont.... :p
Vi kanske får gå ner lite i yta, men få desto gedignare hus... känns faktiskt lockande.
 
Vi har byggt ett Sävsjö trähus i Skåne. Huset är helt o.k! Dock har vi haft en hel del bekymmer med representanten. Vi önskade totalentreprenad, men eftersom de inte erbjuder det fick vi ta delad entreprenad. De skulle fixa allt, vara "spindeln i nätet" ...
Det slutade med att de inte bokat t.ex målare, plattsättare och murare. Det fick vi i paniken själv göra. Kolla upp er säljare noga. Be att få de 10 senast sålda husen som referens t.ex. Vår kalkyl stack iväg med över 200.000 utöver de tillägg vi gjort. Kostnader som krankostnad (35.000) kom som överraskningar.
 
Oops... ok, tack för varningen! Vi ska vara noga med referenserna..!!
 
Låt inte en kostnad för 10000kr på råspont avgöra vilket hus du tar. Detta är småsummor om du ser till hela bygget. Kör på den hustillverkaren som du tycker har bäst hus och ger mest gedigna intryck.

//samba
 
Samba!

Överväger att bygga Skogås. Är tacksam för all info.
Betr råspont - har du byggt med det?

 
körde själv in OSB skivor och isolering i alla innerväggar, blev bra mycket stabilare väggar kan jag lova. G-hus har börjat med några färdigkapade spårade reglar i trä för innerväggar istället för plåtreglar som dom normalt hade i sitt standardutförande. Med en OSB skiva på dessa blev väggarna bra mycket bättre.

//samba
 
I vårt samhälle, där vi bor nu och ska bygga byggs just nu ett Skogås. Det ser verkligen jättefint ut. Jag var ute och promenderade igår kväll och stod utanför och kollade en bra stund. BLev riktigt sugen! Vi är ju annars inne på Saltö om vi kan få ner det en del i pris.
I morse blev jag uppringd av en försäljare från Sävsjö. Han hävdade att de låg i samma prisklass som GÖtene.
 
Vet inget om Sävsjö, men vi är i alla fall väldigt nöjda med vårt G-hus. Det är väl egentligen upp till snickaren hur bra huset blir i slutändan och det G-hus har gjort är konstruktionen och materialsatsen. Tillvalen gör att man får det där lilla extra som höjer nöjdhetsfaktorn ytteliggare.

Glöm bara inte att ta en rejäl funderare om uppvärmningen innan ni beställer något hus. Det ångrar jag att vi inte gjorde. Nu blev valet bergvärme ganska sent in i byggprocessen vilket gör att mer blir synligt på utsidan. Tycker att säljarna bör informera betydligt mer om vilka möjligheter och kostnader som finns för respektive uppvärmningsätt. Nu känns det dock skönt att man valde bergvärme och inte ska betala mer än 10000kr/år i uppvärmningskostnad & hushållsel.

//samba
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.