Jag, mannen och de tre barnen är nyinflyttade i det vi trodde skulle bli vårt drömhus, en stor souterrängvilla med milsvid utsikt och stor trädgård. Besiktningen gick väl, tyckte vi. Provtagning i två syllar i källaren med ett värde under gräns. Ingen lukt. Inga andra synliga tecken på fukt.

Mardrömen började strax efter tillträdet. I samband med renoveringen av barnens rum uppdagades en stor skada som innefattade båda rummen ut mot balkongen. Syllen var genomrutten och golvspånet mögligt två meter in i rummet. Det har läckt in under två fönster och två balkongdörrar. Byggfirman som kom hit för att inspektera konstaterade att balkongen saknar fuktskydd och att vatten tar sig in i väggarna hela vägen. Åtgärden måste inledas med balkongen och den typen av arbete utförs inte vintertid. Tills vidare är alltså barnens rum avstängda (det mesta är rivet) och vi har inte kunnat packa upp några av deras saker. Vi väntar på en offert från firman, sedan går vi vidare med krav mot de förra ägarna.

Sedan kom lukten... Vi kände ingen lukt vid visning eller besiktning. Möjligtvis ”gammalt-hus”. Både besiktningsmannen och de hantverkare som sedan byggde vårt badrum hävdade att det inte var fukt som luktade och det var inget vi tyckte stack ut. Men... I takt med att maken tillbringade tid i huset under renoveringen växte en panik i mig. När han kom hem (till huset vi nu flyttat ifrån) luktade han massor. Sedan vi flyttade in har lukten i det närmsta blivit en besatthet. Jag mår så j-vla illa. Lukten finns i allt, överallt. Hela tiden. Vi luktar när vi går hemifrån. Sniffar jag runt luktar det surt i springan mellan golv och vägg på ovanvåningen. Det är dock ingen ”kemisk” lukt som jag läst så mycket om när det gäller tryckimpregnerat virke. Nästa vecka kommer en tekniker för att göra en fuktugredning. Jag är livrädd för resultatet. Tänk om vi inte kan hantera det som krävs, ekonomiskt tex.

Jag hatar huset. Hatar, hatar, hatar. Jag är så otroligt ångerfull, ledsen, självkritisk och PANIKSLAGEN. Jag vill bara bort. Hatar att lägga barnen här på kvällen, hatar tanken på att vi bor här. Jag bryter ihop flera gånger per dag. Gråter, gråter, gråter.

De skadade rummen innebär att vi har skador att åtgärda innan det är möjligt att sälja huset. Det är allt som upptar mina tankar just nu. Att jag måste bort.

Hur hanterar jag situationen? Hur sannolikt är det att få bukt med lukt? Har förstått att det kan vara i det närmsta omöjligt och i det närmsta hur dyrt som helst.
 
  • Ledsen
  • Wow
Bengt Larsson och 3 till
  • Laddar…
Mår du dåligt en längre tid så kan det vara bra att söka hjälp.

Ta reda på vad det kostar att fixa skadorna.

Det mesta går att sanera om det görs på rätt sätt.

När huset är bra kanske du trivs där.

Avväg om det är någon idé att rikta krav mot säljare. Det kan tyvärr bli en lång och påfrestande process... Råd fråga juridiska experter i området med de uppgifter ni har, de kan se om det är ett case att köra vidare på.

Jag vantrivdes i ett hus av olika skäl jag sålde det igen. Och har inte ångrat mitt beslut.
 
Vi har ett liknande problem fast med vårt semesterhus.

Huset i sig hade ett pågående takläckage och ett minst sagt uruselt tak med läckage in som skadat väggarna. Visade sig att skadorna intw var så stora på väggarna men taket byttes och det uppdagades myror och en massa skit. Man kan säga att jag hade att göra i somras helt enkelt.

Allt har varit frid och fröjd fram till nu i vinter. Jag får grymt ont i huvudet när vi är där. Samtidigt har min astma varit extremt illa i höst. Läkarna tror i te att det beror på mögel utan det är en kombination av mi astma och dålig ventilation i huset.

Problemet är att tjejen är i panik då det är hennes drömhus och jag har panik för att det inte ska bli bättre. Just nu går jag på kortison så får vi se om några veckor om det är bättre. Har tagit upp ventiler och nästa steg är bättre utluft för att dra igenom allt bättre.

Jag hatar verkligen huset just nu så jag förstår din känsla men det jag vill säga är att mycket går att lösa. Visst, det kommer kosta er ekonomiskt men den tidigare säljaren har ett ansvar. Ge inte upp utan lyssna vad proffsen har att säga. Det är vårt bästa steg och då kommer det förhoppningsvis börja läsa sig för oss.
 
A Asostr skrev:
Nästa vecka kommer en tekniker för att göra en fuktugredning. Jag är livrädd för resultatet. Tänk om vi inte kan hantera det som krävs, ekonomiskt tex.
Hur gick det, kom utredaren fram till något?
 
O Okänd skrev:
Hur gick det, kom utredaren fram till något?
Ja, det kan man lugnt påstå. Utredningen visade att hela ovanvåningen är byggd utan luftspalt, med isolering liggande rakt mot (!) teglet. Alla väggar måste rensas in till teglet och byggas upp på nytt. Även på bottenplan finns omfattande fuktskador. Balkongen på övervåningen har ingen lutning utåt utan vatten tar sig in i konstruktionen och rinner neråt. Till följd av detta finns stora mögelskador i väggarna på bottenplan.

Vi lämnade huset i slutet av januari och bor nu i en lägenhet. Under våren ska huset renoveras.
 
Jisses! Hur går det för er, klarar ni det ekonomiskt? ...och framförallt, hur känner du? Kan det åter bli din/er husdröm nu när det renoveras, eller är det för alltid förstört?
 
Trist att höra verkligen. Får ni ut något på försäkringen? Borde det inte räknas som dolt fel?
 
Fy tusan! Skönt att ni iaf kommit iväg till en lgh så man får lite ro i hjärnan i alla fall!

Nu vet jag inte hur era ytterväggar är uppbyggda, men på min vägg så har jag luftspalten utanför isoleringen. Inte innanför. Utanför isoleringen är det vindpapp och sedan en luftspalt innan det är träfasad ytterst. Som sagt vet jag inte hur dina väggar ser ut men jag vill bara informera att det MÅSTE inte vara helt illa med vägg/isolering. Men med en balkong och fönster som släpper in vatten hela tiden så är det absolut fel!
 
T TowaTei skrev:
Jisses! Hur går det för er, klarar ni det ekonomiskt? ...och framförallt, hur känner du? Kan det åter bli din/er husdröm nu när det renoveras, eller är det för alltid förstört?
Vi har tagit upp nya lån med byggkreditiv så vi klarar oss ekonomiskt och kommer att kunna genomföra alla renoveringar. Vi driver rättslig process dels mot de förra ägarna, dels mot besiktningsmannen och hoppas få kompensation den vägen.

Vad gäller huset och känslan för det pendlar jag i vad jag tror. Ibland tror jag att jag aldrig vill se huset igen, ibland tänker jag att jag längtar efter att få flytta in ”på riktgt”. Time will tell...
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Som sagt detta med luftspalt, har varierat genom "bygghistorien", mycket av det som gjordes för typ 70 - 100 år sedan klassas idag som fusk, men fungerar trots allt väldigt bra. Delvis pga. andra isoleringsmaterial på den tiden.

Men vattenläcka in från en balkong är lite klassiskt, och förklarar troligen en majoritet av problemen.

Hur gammalt är huset?
 
O Okänd skrev:
Trist att höra verkligen. Får ni ut något på försäkringen? Borde det inte räknas som dolt fel?
Vi får inte ut något på vår försäkring och säljarna saknar försäkring mot dolda fel...
 
  • Ledsen
Abbe W
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Fy tusan! Skönt att ni iaf kommit iväg till en lgh så man får lite ro i hjärnan i alla fall!

Nu vet jag inte hur era ytterväggar är uppbyggda, men på min vägg så har jag luftspalten utanför isoleringen. Inte innanför. Utanför isoleringen är det vindpapp och sedan en luftspalt innan det är träfasad ytterst. Som sagt vet jag inte hur dina väggar ser ut men jag vill bara informera att det MÅSTE inte var helt illa med vägg/isolering. Men med en balkong och fönster som släpper in vatten hela tiden så är det absolut fel!
Våra väggar är byggda (utifrån) med tegel, sedan isolering rakt mot teglet, sedan asfaboard rakt mot isoleringen, sedan träreglar, diffusionsplast, gipsskiva och tapet. Både isoleringen och asfaboarden luktar starkt av mögel efter att sugit vatten i femtio år. Vi har haft flera som tittat på konstruktionen och dömt ut den. Det är detta som luktat i hela huset.
 
Min (begränsade) erfarenhet av fuktproblem. Hos bekanta och släktingar. Så brukar det gå att få ordning på det. Framförallt när det är fukt i övre delen, från läckande tak, balkonger osv.

När det kommer från grunden brukar det också gå att få ordning på det, men där vet jag några fall där det inte gått att lösa.

Jag skulle inte vara orolig för att köpa ett hus med konstaterat läckage från tak, balkong eller liknande (till rätt pris), men jag skulle aldrig köpa ett hus med fuktproblem från grunden.
 
H hempularen skrev:
Som sagt detta med luftspalt, har varierat genom "bygghistorien", mycket av det som gjordes för typ 70 - 100 år sedan klassas idag som fusk, men fungerar trots allt väldigt bra. Delvis pga. andra isoleringsmaterial på den tiden.

Men vattenläcka in från en balkong är lite klassiskt, och förklarar troligen en majoritet av problemen.

Hur gammalt är huset?
Nej, balkongen förklarar inte majoriteten av problemen.
 
H hempularen skrev:
Min (begränsade) erfarenhet av fuktproblem. Hos bekanta och släktingar. Så brukar det gå att få ordning på det. Framförallt när det är fukt i övre delen, från läckande tak, balkonger osv.

När det kommer från grunden brukar det också gå att få ordning på det, men där vet jag några fall där det inte gått att lösa.

Jag skulle inte vara orolig för att köpa ett hus med konstaterat läckage från tak, balkong eller liknande (till rätt pris), men jag skulle aldrig köpa ett hus med fuktproblem från grunden.
Det finns fuktproblem och fuktproblem. I vårt fall innebär det att ALLA innerväggar måste blåsas in till teglet, de bärande konstruktionerna (samt allt annat) tas ner och byggas upp igen. Det är inget välkommet projekt. Om vi någonsin köper hus igen kommer vi att anlita en fukttekniker och inte bara en besiktningsman innan köpet. I vårt fall hade besiktningsmannen tillgång till den tekniska beskrivningen men reagerade inte, vilket han rimligtvis borde gjort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.