Hej

Har en föreningslokal som idag har nycklar som "inpasserings system" och jag har börjat tröttna på att jaga nycklar, göra nya nycklar samt dokumentera vem som har och inte har lämnat tillbaka när de gått ur föreningen. Antar att det även kan bli problem vid försäkringsärede om vi kan visa att vi har koll på 300 nycklar av 400 levererade. Så nu skall det uppgraderas - men till en rimlig peng.

Har kollat på de vanliga nya dörrlåsen och de fyller nog inte funktionen då det enbart verkar klara 20-talet nyclar. Lite osäker på vad som är bra och vart man köper dessa grejer om man vill ha lite mer avancerat. Detta är de krav jag har (på ett ungefär):

> Skall hantra kod, kod + tag/kort, bara tag/kort.
> ca 200 taggar behöver programeras in initialt och sedan ca 25 nya/återlämnade (+/-tappade)
> Programmeras via dator (helst)
> Logg på inpasssering
> Styra blecket (har ingen el i dörren, men kom gärna med ideer)
> Backup/alternativ om strömavbrott
> Godkänt av Försäkringsbolag

Option:
> Programmeras via webben
> Köper gärna begagnat
> RFID tag/kort
> Möjlighet att kunna använda befintliga kort att regga

Vi börjar här så får vi se var vi kan hamna

MVH
NB

red: La till kort som alt.
 
Redigerat:
Titta på RCO.

Däremot det där med att logga inpassering så måste det raderas löpande om du ska uppfylla GDPR. Typ max två veckor.
 
Tack för svar. Skall kolla RCO.
Är lite osäker på om GDPR skulle vara något problem så länge man har en anledning att samla data. I vårt fall är det viktigt att kunna gå tillbaka och se vilket/vilka id'n som öppnat om det skulle visa sig att något i lokalen är vandalicerat/stulet.
 
Då kan jag göra dig säker, du lär nog aldrig kunna motivera att spara din data mer än 2 veckor. För det är en gott om tid på sig att idientifiera skadorna. Ni gör väl besiktningar mellen hyresgäster?
 
Har inget tips om system, men vore det inte smidigt att även ha mjuka nycklar i mobiler? Dessa kan du ju enkelt återkalla, ge ut tillfälliga osv osv.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Har inget tips om system, men vore det inte smidigt att även ha mjuka nycklar i mobiler? Dessa kan du ju enkelt återkalla, ge ut tillfälliga osv osv.

Ja, det har jag tänkt på men visste inte vad det kallas. Vissa personer vill ju helst varken ha nyckel, kort eller tag. Har skickat en fråga till RCA så jag får se vad de svarar.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
H huggan skrev:
Då kan jag göra dig säker, du lär nog aldrig kunna motivera att spara din data mer än 2 veckor. För det är en gott om tid på sig att idientifiera skadorna. Ni gör väl besiktningar mellen hyresgäster?
Jag är med på din motivering, men det är i första hand för att hålla koll på våra medlemmar som har access till lokalen 24/7 och det kan i dessa fall dröja länge innan man t ex upptäcker att något har skett. Men det finns inget annat syfte med att samla data förutom dessa. När det gäller uthyrning så kollar man innan och efter.
 
Det finns, eller fanns förr iaf, system där man kunde lägga in vilket magnetkort som helst.
Ett företag jag besökte la in accsess på mitt bensinkort.
Enkelt då man inte behöver dela ut nått alls.
 
Isakare Isakare skrev:
Det finns, eller fanns förr iaf, system där man kunde lägga in vilket magnetkort som helst.
Ett företag jag besökte la in accsess på mitt bensinkort.
Enkelt då man inte behöver dela ut nått alls.

kanon, du har inget namn på systemet?
 
BirgitS
I den här BRF:en är det RCO med taggar som används, men taggarna använder ju vanlig RFID så det går att be ansvarig i styrelsen att lägga till något annan kort med RFID, t.ex. vet jag en som fick så jobbets passerkort kunde användas för att komma igenom porten (själv tycker jag det är krångligare att ta fram det än taggen på nyckelknippan).
 
N NiBaBaD skrev:
kanon, du har inget namn på systemet?

På en gammal arbetsplats hade vi ett sånt system från Bewator om jag inte minns fel, jag slutade förvisso där för 10(?) år sen och redan då var systemet uråldrigt..
 
Utöver RCO finns även Aptus eller ASSA Arx.
I vilken stad befinner sig lokalen?
 
Blekinge
S Schuben skrev:
Utöver RCO finns även Aptus eller ASSA Arx.
I vilken stad befinner sig lokalen?
Blekinge
 
Bewator entro (föråldrat), rco, axema vaka
 
  • Gilla
NiBaBaD
  • Laddar…
Assåa arx är fint men kanske overkill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.