Det viktigaste är att landet kan växa även utanför de urbana regionerna. Då minskar bostadsbristen.
 
Hade gärna haft hus ja, om man hade haft sådär 3 milj över på kontot.
Våran 70kvm lägenhet från 1982 är värderad till ca 2milj, nu när den är renoverad.
Ett hus ca 2-300 meter bort i 100kvm klassen med 400kvm tomt går på ca 3-4 milj, och då är de inte ens renoverat sen 90 talet. Ingen garage heller.
 
W Willewonka skrev:
Hade gärna haft hus ja, om man hade haft sådär 3 milj över på kontot.
Våran 70kvm lägenhet från 1982 är värderad till ca 2milj, nu när den är renoverad.
Ett hus ca 2-300 meter bort i 100kvm klassen med 400kvm tomt går på ca 3-4 milj, och då är de inte ens renoverat sen 90 talet. Ingen garage heller.
Det där låter fabulerat eller grovt överdrivet. I vilken stad då?
 
W Willewonka skrev:
… 70kvm lägenhet från 1982 är värderad till ca 2milj, nu när den är renoverad..
Ganska normalt pris i någon av de största städernas ytterområden …
 
fahlis fahlis skrev:
Ganska normalt pris i någon av de största städernas ytterområden …
Kan du/ni demonstrera med något exempel? Jag förstår nämligen inte hur 70 kvm med bra modern standard i bra förening kan värderas till 50-70% av ett eftersatt renoveringsobjekt på 100-110 kvm utan garage. Vad är det som motiverar prispremien på huset?
 
N Novis87 skrev:
Kan du/ni demonstrera med något exempel? Jag förstår nämligen inte hur 70 kvm med bra modern standard i bra förening kan värderas till 50-70% av ett eftersatt renoveringsobjekt på 100-110 kvm utan garage. Vad är det som motiverar prispremien på huset?
Tomten? Egen trädgård och lite distans till grannarna värderar de flesta rätt högt skulle jag våga säga.

När jag bodde i Malmö för några år sedan var det många jag kände som lämnade lägenheter i centrum för radhus mer i utkanten och med samma standard och samma m2, men med en pytteträdgård på 100-200 m2 betalade de 1-2 miljoner extra.
 
N Novis87 skrev:
Det där låter fabulerat eller grovt överdrivet. I vilken stad då?
Det låter faktiskt billigt till och med.
 
W Willewonka skrev:
Hade gärna haft hus ja, om man hade haft sådär 3 milj över på kontot.
Våran 70kvm lägenhet från 1982 är värderad till ca 2milj, nu när den är renoverad.
Ett hus ca 2-300 meter bort i 100kvm klassen med 400kvm tomt går på ca 3-4 milj, och då är de inte ens renoverat sen 90 talet. Ingen garage heller.
Din bostadsrätt är förmodligen belånad av föreningen också. Räknar du in din del av belåningen (föreningens belåning per kvm gånger dina kvm) så blir inte skillnaden lika stor.

Jag bodde tidigare i en nybyggd lägenhet. Nu i hus från 1949. Inte alls lika modernt el toppskick men mycket mer min grej då jag kan välja vad jag vill lägga krut på och vilken standard och stil jag vill ha på olika saker. Sen är trädgården och lugnet det viktigaste för mig.

När jag var 20 ville jag gärna bo så nära centrum som möjligt. Nu ca 15 år senare bor jag gärna längre bort men med bra kommunikationer in till jobb mm för att få bo på en lugn och tyst plats med naturen bredvid.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
Tomten? Egen trädgård och lite distans till grannarna värderar de flesta rätt högt skulle jag våga säga.

När jag bodde i Malmö för några år sedan var det många jag kände som lämnade lägenheter i centrum för radhus mer i utkanten och med samma standard och samma m2, men med en pytteträdgård på 100-200 m2 betalade de 1-2 miljoner extra.
Markvärdet är det enda som jag kan ställa upp på skulle motivera den premien. Mark har ett ekonomiskt värde som bostadsrättsägare inte förfogar över. Det är väl rimligtvis också bara i ett fåtal städer i Sverige där folk är beredda att betala en sådan premie. Själv bor jag i Halmstad och där går det inte att kränga något renoveringsobjekt utan garage för några 3 Mkr.
 
T
Min fråga är varför inte folk då köper hus om dom vill bo i hus? Har folk inte råd?
 
T Thomas' skrev:
Min fråga är varför inte folk då köper hus om dom vill bo i hus? Har folk inte råd?
Om man fortfarande vill bo hyfsat nära en stad så nej.
Jag och min sambo har inte råd med ett hus i hufsat skick närmare än ca 25-30 min från staden med bil.
 
W Willewonka skrev:
Om man fortfarande vill bo hyfsat nära en stad så nej.
Jag och min sambo har inte råd med ett hus i hufsat skick närmare än ca 25-30 min från staden med bil.
Du bor i Stockholm. Flytta ner till Halmstad och du får ett hus centralt för max 3 Mkr. Jag håller med skribenten som frågade sig varför inte villamarknaden är starkare när en majoritet svenskar vill bo i hus.
 
För att en majoritet vill bo nära jobb/skola/service, och i storstadregionerna så blir det helt enkelt dyrt då. Och att flytta dit villorna är billigare är ingen lösning om det inte är där jobben finns...
 
N Novis87 skrev:
Du bor i Stockholm. Flytta ner till Halmstad och du får ett hus centralt för max 3 Mkr. Jag håller med skribenten som frågade sig varför inte villamarknaden är starkare när en majoritet svenskar vill bo i hus.
 
  • Skärmbild av en karta över Halmstads kommun med markerade bostadspriser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
LoweW och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.