Hej

Vi har upptäckt att vår rörmokare dragit avloppet i golvet i vår gästtoalett istället för väggen som vi sa. Kan man ändå sätta in en vägghängd toalett? Vi har betonggolv som jag tror redan är primat men har ännu påbörjat ngt kakelarbete. Gipsskivor är dock uppsatta på väggen.

Tack på förhand!
 
Det går bra ifall ni flyttar ut toaletten 10-20cm från väggen. Alltså bygger en låda som toaletten sitter på eller flyttar väggen. Men har ni ett fast pris på arbetet så skulle jag övervägt att be dem fixa problemet genom att dra om avloppet.
 
  • Gilla
Jool och 1 till
  • Laddar…
Skall det vara en toalett med synlig eller dold cistern?
 
B bomm skrev:
Det går bra ifall ni flyttar ut toaletten 10-20cm från väggen. Alltså bygger en låda som toaletten sitter på eller flyttar väggen. Men har ni ett fast pris på arbetet så skulle jag övervägt att be dem fixa problemet genom att dra om avloppet.
Tack. Dvs förutom cisternens tjocklek så får man lägga till ytterligare 10-20 cm?

Om man ska dra om avloppet så får man bila upp och lägga in det i väggen? Då får man gipsa om om prima just där?
 
K
Spelar väl ingen roll om det är med eller utan cistern. Kan ni inte dra om avloppet så är det att flytta väggen eller bygga en låda som gäller.

Vårt avlopp kom också upp ett par cm fel ur plattan så badrumsväggen fick flyttas 5 cm. Bredden blev efter det 169,5 istället för svensk standards 170, inget kommunen ville bråka om som tur är...

Rummet på andra sidan blev lite större... :)
 
  • Gilla
Micke Ag och 1 till
  • Laddar…
B bomm skrev:
Skall det vara en toalett med synlig eller dold cistern?
Vi hade tänkt en cistern mellan två väggar så det blir som en låda med en liten hylla framför väggen. Spolknappen ska sitta ovan toalettstolen.

Det var mycket frustrerande när vi insåg att avloppet nog egentligen ska sitta i väggen för vägghängd toalett men vill vara lite förberedd för ev diskussioner så vad innebär det att flytta avloppet resp ”bygga ut” väggen i djup (10-20 cm + 12 cm för Geberit duofix)?

Stort tack igen!
 
Redigerat:
Då det skall tätskiktas även där den inbyggda cisternen sitter så är det klart enklast att komma med avloppet framför väggen och bygga en låda.

Hade det varit med synlig cistern så skall det naturligtvis inte vara någon låda, då avloppsrör och vatten skall sitta inne i väggen.
 

Bästa svaret

Kolla igenom produktbladet för den fixtur som skall användas. Fixturen bygger inte särskilt mycket. Jag tror det kommer att bli som ni planerat från början.

LÄS även igenom BKR och säkervattens anvisningar så vet ni vilka regler och begränsningar/möjligheter ni har att förhålla er till.

Problemet med att sätta avloppet inne i väggen är att det måste tätskiktas och det blir svårt, då man måste ha vissa avstånd mellan vägg och avloppsrör mm.
 
  • Teknisk ritning av Geberit Duofix för vägghängd WC med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hallon02
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.