Hej på Er,

jag har på loftet byggt en kattvind som jag förberett för förvaring. Jag vill ha lådor som går att dra ut. Men jag vet inte hur vi skall bygga dessa lådor?

Tanken var (från någon inredningstidning jag sett) att lådfronten skall "in i väggen", med golvlisten även på lådan, så att de inte märks så mycket, smälter in. De hade dock byggt vägg & lådfront i träpanel, & jag har gips i väggen.
Jag tror dock inte att gipsen kommer att hålla i sidorna när man stänger & öppnar lådorna ifall man slår i.

Har ni några ideer & eller tips, (ritningar?)

Se bild på några av facken. (de två hålen längst bort i högra hörnet skall ha luckor.)

 
  • kattvind.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Jag antar att du ska måla gipsen... Kan du inte bygga lådor med hjul, klä med gips så att du får "fabrikskant" (med nedsänkningen) på sidorna så kan du montera på metallhörn där. Såna som man har till gipsväggar. Sen spackla hörnen, måla och limma på golvlister.

http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=4172

Ev. skulle man ju också kunna ha lådornas hjul gå i några slags spå... då skulle de inte slå i varann.

Hoppas du fått nåt att klura på :)



ps. vad är det för golv du har? ds.

 
Jag skulle satsa på något hårdare som limmade träskivor och sen slipa och måla dessa så att de får en yta liknande gipsen
 
Förlåt att jag avbryter men ditt golv är ruskigt snyggt :surprised: Vad är det för ngt?
 
Tack för tipsen, jag har varit inne på ngt liknande. Väggarna är målade & det är nog de som är värst utsatta när man drar in & ut lådorna. Spåren för hjulen var fiffiga!

Någon som gjort liknande lådor?

Golvet är ett askgolv från HARO PARKETT 4000 3-STAV - Ask Country



 
Hjalmar, en liten fråga bara :

Varför lägger du inte lådorna så att dom börjar precis ovanför golvlisten så slipper du den skarven iaf. Och så reglar du upp sidorna så kan du använda skenor istället, typ sånna man har på stora lådor i köket ?

Kan ju vara en idé iof.

Men annars, tack för inspirationen, håller själv nämligen på och funderar på hur jag skall ha utdragbara lådor för att utnyttja kattvinden :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.