5
blackarrow blackarrow skrev:
Bas C måste ge det mest ofärgade ljudet. Mer transparant bas än så går inte att få.

Klarlack för diskanten kanske? Eller DemiDekk Brilliant White?
Låter som att det skulle vara det ultimata valet, kanske en skvätt kvistlack om ljudet skulle förgrena sig iväg nånstans med
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
...och lite bets för sköna beats.
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
Jag köpte en förstärkare/receiver med vätskekylt slutsteg för många år sedan. Gamla synder från långt innan vätskekylda datorer fanns.

Nu var det ingen jättedyr pryl så jag hade inte så stora förväntningar och kvalitén i övrigt räckte väl till för mina behov, men jag blev lite förvånad när jag skruvade isär den. (För det måste man ju).

Ett rakt kopparrör monterat vågrätt med slutsteget i ena ändan och kylflänsar i andra ändan. Men hur mycket cirkulation blir det i ett rör som är pluggat i båda ändar?
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Inte för mycket färgton på dörren bara. Det är viktigt att Carmen kommer till sin rätt.
 
  • Haha
  • Gilla
50procent och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Jag köpte en förstärkare/receiver med vätskekylt slutsteg för många år sedan. Gamla synder från långt innan vätskekylda datorer fanns.

Nu var det ingen jättedyr pryl så jag hade inte så stora förväntningar och kvalitén i övrigt räckte väl till för mina behov, men jag blev lite förvånad när jag skruvade isär den. (För det måste man ju).

Ett rakt kopparrör monterat vågrätt med slutsteget i ena ändan och kylflänsar i andra ändan. Men hur mycket cirkulation blir det i ett rör som är pluggat i båda ändar?
Heatpipe är faktiskt en form av vattenkylning.
Man har en lagom mängd vätska i ett lagom tryck så man sänker kokpunkten, så kommer vätskan förångas på varma sidan och röra sig i gasform till kalla sidan där den kondenseras och rinner/sugs tillbaks till varma sidan.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Jag köpte en förstärkare/receiver med vätskekylt slutsteg för många år sedan. Gamla synder från långt innan vätskekylda datorer fanns.

Nu var det ingen jättedyr pryl så jag hade inte så stora förväntningar och kvalitén i övrigt räckte väl till för mina behov, men jag blev lite förvånad när jag skruvade isär den. (För det måste man ju).

Ett rakt kopparrör monterat vågrätt med slutsteget i ena ändan och kylflänsar i andra ändan. Men hur mycket cirkulation blir det i ett rör som är pluggat i båda ändar?
Var det inte en heatpipe som på CPU kylare? Vätskefyllt dubbelrör där vätskan inuti kondenseras och värms i respektive ända.
 
Jo, det var heat pipe.
Googlade manualen. Den varnar för felaktig installation. Måste stå vågrätt.

Hur mycket energi fraktas av vätskan och hur mycket transporteras av kopparröret?

Att leda rör från en CPU upp till kylaren har jag lätare att acceptera.

Jag har också viss erfarenhet hur varmt ett koppar rör blir även i andra ändan om man tex hårdlödar ena ändan och hur varm den andra blir.

Edit: Coaxialt dubbelrör?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Hur mycket energi fraktas av vätskan och hur mycket transporteras av kopparröret?

"The effective thermal conductivity varies with heat pipe length, and can approach 100 kW/(m⋅K) for long heat pipes, in comparison with approximately 0.4 kW/(m⋅K) for copper."
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Heat_pipe
 
blackarrow blackarrow skrev:
Jo, det var heat pipe.
Googlade manualen. Den varnar för felaktig installation. Måste stå vågrätt.

Hur mycket energi fraktas av vätskan och hur mycket transporteras av kopparröret?

Att leda rör från en CPU upp till kylaren har jag lätare att acceptera.

Jag har också viss erfarenhet hur varmt ett koppar rör blir även i andra ändan om man tex hårdlödar ena ändan och hur varm den andra blir.

Edit: Coaxialt dubbelrör?
Dubbel och dubbel, i princip så ...

Schema över värmespridningsrörets termiska cykel med beskrivning av dess funktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MathiasS MathiasS skrev:
Att K12 inte varit aktiv här på ett tag beror på att han varit upptagen med att hänga med de andra audiofelerna på faktiskt.io där man dividerar om tjocka kablars förträfflighet, bland annat.
Haha! Fast Faktiskt är ändå ett förhållandevis vettigt audiotforum, tycker jag. Ändå frustrerande, absolut, men där finns även en hel del vettiga åsikter kring ljudåtergivning kontra prylreligion.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Jag gillar att vi numera är offtopic i en tråd som var offtopic i en annan tråd.

Heatpipes är förvånansvärt effektiva.
De är effektivast om de får låta ångan stinga och vätskan rinna nedåt. Men idag har man ofta ett poröst material som låter vätskan sugas upp kapillärt om det skulle behövas.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Milde tid, 10 mm2 är rejäl overkill (lycka till om du ens lyckas ansluta såna säger jag). Även PA-sammanhang brukar man nöja sig med 0,75-1,0 mm2, dvs det går precis lika bra med vanlig kommunal elkabel.
Värt att notera är att högtalarfabrikanterna inte använder grövre kabel än så fram till högtalarelementen/delningsfiltren. Att bäsa på med Bamsekabeln Benny blir alltså som att bygga en åttafilig garageuppfart med fri hastighet till villagatan utanför huset.
Jag vet att det är overkill, men i mitt fall så var det just då billigaste kabeln jag råkade ha hemma, och min gamla NAD-stärkare klarade 10 mm2 utan problem, och högtalarna gjorde det om man klämde på en polsko. Så, ingen djupare tanke än en dykning i "bra-att-ha-lådan".

En enkel tumregel är att allt större än kabeln som matar stärkaren med ström är overkill. Det kan liksom inte komma ut mer än vad man puttar in...
 
När vi nu har denna "Nerd tråd". Hur är det med dagens förstärkare i toppklass. Är det fortfarande analoga förstärkare?

Jag lärde mig för några år sedan att i mobila applikationer så använder man idag helt digitala slutsteg, slutsteget switchar ut en pulsbreddsmodulerad signal direkt mot högtalaren, med någon enkel kondensator som ger en begränsad filtrering, högtalaren själv står för resten av filtreringen. Ger en hög verkningsgrad, och drar därmed mindre ström från batteriet, blir inte varmt osv.

Jag konstruerade mjukvaran till ett device med en sådan förstärkare för några år sedan, hårdvarukonstruktören hade plockat in en slutförstärkare som bara hade en I2S digital audioström från mikroprocessorn, och så kunde man ställa in volym och lite annat via ett styrinterface (I2c). Vill minnas att det gick på en eftermiddag att få den delen av systemet att fungera.

Det blev väldigt bra ljud, men nu var det ju inte direkt en HIFI anläggning det handlade om. Men finns den här tekniken även i högkvalitetssammanhang?
 
T Troberg skrev:
Jag vet att det är overkill, men i mitt fall så var det just då billigaste kabeln jag råkade ha hemma, och min gamla NAD-stärkare klarade 10 mm2 utan problem, och högtalarna gjorde det om man klämde på en polsko. Så, ingen djupare tanke än en dykning i "bra-att-ha-lådan".

En enkel tumregel är att allt större än kabeln som matar stärkaren med ström är overkill. Det kan liksom inte komma ut mer än vad man puttar in...
Jag tror iofs på din tumregel, men inkommande ström kommer med högre spänning, så du kan visst få ut betydligt större ström mot högtalaren än vad du har i matning från elnätet.
 
  • Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag tror iofs på din tumregel, men inkommande ström kommer med högre spänning, så du kan visst få ut betydligt större ström mot högtalaren än vad du har i matning från elnätet.
Jo, jag vet, men tumregler är per definition "good enough", inte exakta.

Däremot så funderar jag på hur datorhögtalare som annonseras som 150W, men drivs med en 6V nätdel som lämnar 500 mA, fungerar...
 
  • Gilla
Collie och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.