AXS
Har ca 30 träd i en allé som drabbats av kastanjemal. Träden är fina fram till midsommar, sen ser det ut som höst resten av sommaren.

För att slippa ta mer alla träden söker jag efter lösning som kan ta bort kastanjemalen. Någon som lyckats?

Rensa löv är svårt på så stora ytor och att de ligger i en sänka med mycket sten runt.

Hittat flera medel som sägs kunna utrota mal, men vågar jag spruta på? Och hur gör jag?
 
Den mest effektiva motåtgärden är att rensa bort alla blad. Visst förstår jag att det kommer att bli jobbigt för dig men att spruta gift blir faktiskt varken smidigare på stora träd och heller inte så effektfullt eftersom malen är så pytteliten och gömmer sig i de skrumpna bladen.

Vore det inte värt att bjuda in vänfamiljer (inklusive barn!) och tillsammans rensa/plocka blad en varm sensommardag och bidra med god mat och göra en fest av det hela?

Jag har sett angripna gamla fina kastanjer i Kristianstadstrakten och jag förstår din oro! En riktigt ordentlig bladröjning i år underlättar livet för kastanjerna nästa år. Du får nog räkna med ett par årliga arbeten.

Träden dör inte direkt men försvagas på sikt.
 
AXS
yonna yonna skrev:
Den mest effektiva motåtgärden är att rensa bort alla blad. Visst förstår jag att det kommer att bli jobbigt för dig men att spruta gift blir faktiskt varken smidigare på stora träd och heller inte så effektfullt eftersom malen är så pytteliten och gömmer sig i de skrumpna bladen.

Vore det inte värt att bjuda in vänfamiljer (inklusive barn!) och tillsammans rensa/plocka blad en varm sensommardag och bidra med god mat och göra en fest av det hela?

Jag har sett angripna gamla fina kastanjer i Kristianstadstrakten och jag förstår din oro! En riktigt ordentlig bladröjning i år underlättar livet för kastanjerna nästa år. Du får nog räkna med ett par årliga arbeten.

Träden dör inte direkt men försvagas på sikt.
Kanske är så, men då blir det nog nya träd tyvärr.

Såg att det fanns medel som tas upp av träden och själv fördelar genom bladen. Då borde inte själva besprutningen vara lika noga?
 
AXS AXS skrev:
Kanske är så, men då blir det nog nya träd tyvärr.

Såg att det fanns medel som tas upp av träden och själv fördelar genom bladen. Då borde inte själva besprutningen vara lika noga?
Absolut värt att försöka! Det hade jag missat!
 
harry73
AXS AXS skrev:
Kanske är så, men då blir det nog nya träd tyvärr.
Du borde kanske tänka om. Eftersom det handlar om en allé, finns det ett generellt biotopskydd där. Det betyder att du ska ansöka om tillstånd för alla åtgärdar som kan skada allén. Ansökan kan göras hos länsstyrelsen. Min bedömning är att du inte får tillstånd att ersätta de gamla träd för nya när det finns andra sätt att bli av med malen.

https://www.lansstyrelsen.se/downlo...obalken-information-generella-biotopskydd.pdf

Information om generella biotopskyddet
Huvudsyftet med biotopskyddet är att bevara den biologiska mångfalden. Biotopskyddet innebär därför ett förbud mot att bedriva verksamheter eller utföra åtgärder som kan komma att skada naturmiljön och biotopens livsbetingelser. Ingreppets omfattning är inte avgörande utan det är den skada som arbetet kan tillfoga biotopen som är av betydelse. Biotopskyddsbestämmelserna hindrar dock inte arbetsföretag som gynnar biotopens fortbestånd. Följande biotoper är generellt skyddade:
  • Alléer - Lövträd planterade i en enkel eller dubbel rad som består av minst fem träd längs en väg eller det som tidigare utgjort en väg eller i ett i övrigt öppet landskap. Träden ska till övervägande del utgöras av vuxna träd.
  • Källor med omgivande våtmark i jordbruksmark - Områden i terräng där grundvatten koncentrerat strömmar ut och där den våtmark som uppkommer till följd av det utströmmande vattnet uppgår till högst ett hektar.
  • Odlingsrösen i jordbruksmark - På eller i anslutning till jordbruksmark upplagda ansamlingar av stenar med ursprung i jordbruksdriften.
  • Pilevallar - Hamlade pilar i en rad som består av antingen minst fem träd med ett inbördes avstånd av högst 100 meter i en i övrigt öppen jordbruksmark eller invid en väg där marken mellan pilträden är plan eller upphöjd till en vall, eller av tre träd, om vallen är väl utbildad, mer än 0,5 meter hög och två meter bred. Biotopen omfattar trädradens längd med den bredd den vidaste trädkronans projektion på marken utgör. För det fall vallen är bredare än trädkronornas projektion på marken omfattar biotopen vallen i sin helhet.
  • Småvatten och våtmarker i jordbruksmark - Småvatten och våtmarker med en areal av högst ett hektar i jordbruksmark som ständigt eller under en stor del av året håller ytvatten eller en fuktig markyta såsom kärr, gölar, vätar, översilningsmarker, kallkällor, märgelgravar, öppna diken, dammar och högst två meter breda naturliga bäckfåror. Arealbegränsningen avser inte linjära element som öppna diken eller högst två meter breda naturliga bäckfåror. Dammar anlagda för bevattningsändamål innefattas inte i denna biotop.
  • Stenmurar i jordbruksmark - Uppbyggnader av på varandra lagda stenar som har en tydlig, långsträckt utformning i naturen och som har eller har haft hägnadsfunktion eller som funktion att avgränsa jordbruksskiften eller någon annan funktion.
  • Åkerholmar - Holmar av natur- eller kulturmark med en areal av högst 0,5 hektar som omges av åkermark eller kultiverad betesmark.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
AXS
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.