Hej alla byggare!

Jag är i färd med att bygga altan men är osäker på vilka dimensioner jag ska välja på virket. Det har visserligen skrivits om detta tidigare men jag har inte riktigt förstått den tabell som figurerat.  :-[

Nedan finns en 3D-skiss över hur jag tänkt bygga upp min altan.

Kan någon säga mig vilka dimensioner jag behöver på den undre bärlinan (röd), den övre bärlinan (mintgrön) och golvreglarna (lila)?  :-?


 
  • Altan_under.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kommer den tabell som jag inte förstår hur man ska läsa.
 
  • spaenvidd_001.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej P du får detta från en "novis" i konstruktioner och det är igentligen ingen direkt hjälp till dit bygge. Som infå håller jag på en del själv hemma med konstruktionen då jag önskar plocka bort några bärande väggar i mitt hus. Skall också säga att det är ett intresant projekt då jag bla nåterat bla tätt tak under altanen. (tror jag) Det som jag ser framför mig då du önskade dimensionera bjälkarna av trä och att det känns som det blir rätt stora mått på den undre bärlinan för att den ska palla trycket (60 m2 altan kan bli en del tyngd med snö på) Att kanske en stålbalk vore något att fundera på (den går ju att klä in om man vill) på så sätt kanske du kan öka cc måtten på mellan lagret och kanske spara in någon krona på matrialet. Tipps i all välmening från en småläning :) Mvh Hans
 
Tack för tipset Hans! Tror dock att trä räcker men ska ha det i åtanke. :-X

Ja, det är rätt att jag tänkt mig trä och att det kommer vara ett tak under altangolvet.

Jag tror dock att den undre bärlinan (röd) inte kommer behöva vara så rejäl eftersom vikten från altanen kommer tas upp direkt på stolparna och den andra sidan kan man ju bara fästa duktigt i väggen. Den enda vikten som hamnar på bärlinan mellan stolparna kommer från undertaket och där kommer det nog inte ligga någon vikt.

De viktigaste dimensionerna att få fram är alltså för den övre bärlinan (mintgrön) och för golvreglarna (lila).

Är det någon som förstår hur man ska läsa ut dessa ur tabellen ovan? :-?

Tacksam för all hjälp!
 
Hej igen, såg efter jag sände föra "brevet" (som du skrev) att trycket kommer att hamna på varanan mintgrön balk och rätt över stolparna.  Viket förstårs ger att varannan av dom mint grönna tar hela tyngden av både konstruktion och snö. Säg om du hade bara byggt taket och inte "övervåningen" så hade förmodligen 2"8" hållt. Gjorde ett golv där vi la 2"8" och ca 440 (enl rekomendationer) det blev svajigt så det var att gå in med mindre stålbalk i torpargrunden. Tror ingen hade byggt bara taket i mindre dimension än 2"8" (mintgönn alltså).

Ska se om jag får till orden här, en ide. Gör själva tak konstuktionen som du ritat, alltså tätt tak.  Sen får vi hålla ordning på 2"8" som ligger rätt över stolpe (den kallar vi A) och den som ligger i mellan stolparna (den kallar vi B) Ovan för A balkarna på taket lägger du en ny 2"8" i våg, den bär då inne mot vägg kanten och man gör förstås ett upplag direkt ovanför stolpen centrumm. Då bär den då på dom 2 bästa ställerna. I mellan dessa, då dit mått cc 2400 (3 * mintgrönn) borde 2"6" hålla för ett vanligt trallgolv. Detta gör förstås att du vänder trallets längdriktning.  Hmm svårt att skriva förklaringar men jag tror det går att förstå.

Okej att stoplarna tar upp all vikt, man kan va lite ops på att tyngden kan göra konstruktionen lite svajig då endast stolparna står längs med ytersta kanten, hade det varit en hel vägg under så hade det blivit stummare, iof så borde det hela täta taket (takspont)  ta upp en stor del av det.  

Som jag skrev sist "fria tankar från mig" och ang balkarnas dimensioner så kan du säkert hålla ögonen öppna då man säkert stöter på en liknande konstruktion tyngdmäsigt set byggt (och rittat) av ett proffs någonstans.

Mvh Hans O
 
 
Tackar för svaret Byggaren! :D

Bärlinan på stolparna har jag tänkt ha i längden 4,8m med skarv mitt för en stolpe. Det här är en standardlängd så de blir enkla att hitta ger heller inget spill. För att hålla nere dimensionen funderar jag på att lägga dubbla bärlinor och förskjuta skarvarna med halva längden. Då kan man i princip se det som en hel längd.

Jag vet att konstruktionen kanske ser lite onödigt komplicerad ut men det beror på det täta undertaket som sluttar samt att trallvirket (28x120) måste ligga i längdriktningen från huset och ut. Detta pga både estetiska och praktiska skäl. Vi har en bergsknalle som brädorna ska ansluta emot och då blir det lättare så.

Om man förenklar problemet så blir det bärlinor med 3,8m spännvidd och golvreglar med 2,4m spännvidd. Alltså, vilka dimensioner på dessa enligt tabellen?

Bara jag kan läsa tabellen så kan jag sen räkna på vad som är mest lönsamt, få rejäla eller många klenare reglar och bärlinor.

 
Tack för tipsen. Nu vet jag nog lite mer hur jag ska lösa konstruktionen.

Tänkte höra med våra snickare, som vi använder till huset, om dimensioneringen och upphängningen. Kanske kan posta deras råd här sedan.
 
Ja tack, du får gärna posta deras råd, sitter lite i samma sits, kommer att bli en rätt stor trall och har samma funderingar som du hade.

Så har du fått råd av snickarna så tar jag gärna del av de.

Mvh ! J
 
Beijer är ganska duktiga och villiga att hjälpa till. Du kan få info från dom om dom är i närheten.
Kolla länken oxå
Beijer Byggmaterial
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.