J
Jag har precis beställt ett mini-ftx (Pax Eos 100h) och ett startkitt med stos, ventiler, ljuddämpare och väggenomföring. Ska ventilera en källare och se vad som händer med dels radon, dels lätt källarlukt, innan vi tar beslut om radonsug.

Källaren är på ca 60kvm, ca 120kbm. Modellen ger 60kbm/h, vilket väl enligt regelboken då är ganska exakt vad som behövs om den nu skulle sitta i ett boutrymme. Har aldrig rört ventilation tidigare, så några frågor!

  • I kittet ingår väggenomföring i 100mm plast. Mina rör ska gå genom oisolerad 250mm betonghålsten (2 fack). Fungerar det eller blir det kondens i facken? Vi har ca 18c i källaren om det spelar roll.
  • Vilka rör rekommenderar ni? Kommer bli ca 3m dragning i sug och 2m blåssidan, så bara korta avstånd. Utseende spelar marginell roll då det sitter i förråd. Finns plast, mjuka aluminium, hårda spiro och förstår inte skillnaden i funktion... Kommer bara att hänga fritt i tak. Biltema hade ett plastsystem som kändes rimligt, men läcker sånt och är bara skit?
Kommer att sätta aggregatet ganska exakt som bifogad bild i ett förråd och suga från tvättstugan och blåsa i trapphus.

Illustration av installation av Pax Eos 100h mini-FTX i källare, visar ventilationsvägar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersR2 och 1 till
  • Laddar…
Ser att det är en gammal tråd men jag lyfter frågan. Är du eller någon annan som installerat dessa aggregat nöjd med resultatet? För och nackdelar?
 
J
O one- skrev:
Ser att det är en gammal tråd men jag lyfter frågan. Är du eller någon annan som installerat dessa aggregat nöjd med resultatet? För och nackdelar?
Jag har installerat och är mer än nöjd. Installationen var lätt. Gjorde med diamantborr från Jula för 499kr och en sladdriven 450W AEG från 70-talet. Köpte plaströr på Biltema och tätade alla skarvar med tejp.

Ljudet är relativt högt från den enda frånluftsventil som tar luft från tvättstugan, dvs den drar in så mkt luft i 100mm-röret att det susar. Är övertygad om att det skulle minska betydligt om man grenade av och satte två frånluftsventiler, men spelar ingen roll för mig pga dess placering. Aggregatet i sig är relativt tyst, men jag skulle inte köra full fart på en yta kan befann mig i och ville vara ostörd, typ spa. Från tilluftsventilen är det mer ett luftflöde som hörs.

Gjorde även hål för en ytterväggsventil i "andra hörnet av källaren" från aggregatets placering så att undertrycket från aggregatet inte skulle få för sig att dra in radon från plattan. Självdrag i huset och ingen aning om det har effekt, men kändes bra att ha iaf en ventil ut där luften förhoppningsvis har lättare att ta sig in än sprickor i plattan.

Kör min på högsta fart och fick hem radonvärdena för ett par veckor sedan. Ner från 780 till 280 i källaren och från 340 till 140 på boytan.

Om jag hade gjort om det själv skulle jag varit mer noggrann med hålavståndet på insidan än på utsidan. Nu gick det ändå, men bara 2-4mm diff gjorde att det var oerhört jobbigt att få i muffarna utan att tätningarna korvade sig. Och jag skulle köpt 110mm borr istället för 100mm. Biltemas tunnare plast gick exakt igenom 103mm, men inte Pax medföljande tjockare plast

Återkom med frågor!
 
  • Gilla
AndersR2
  • Laddar…
Stort tack för svar:)

Kul att du verkar nöjd med aggregatet. Jag skulle verkligen behöva se över ventilationen i mitt hus, endast mekanisk frånluft idag. Egentligen skulle jag vilja installera FTX, men har inte tiden för att göra det just nu o heller inte frugan med på dom planerna(vilket är nog så viktigt;)). Renoverar delar av källaren för tillfället som ska bli sovrum o toalett. Känns viktigt att man får vettigt klimat.

Huset har sedan tidigare radonsug under plattan o extra tilluftsventiler. Så att du nämner dina radonvärden o att det blev en förbättring är ju klart intressant(y)

Justerar man luftflödena på något sätt med ventiler eller är det förinställda hastigheter på aggregatet så att det blir vettiga tryckförhållanden?
 
J
O one- skrev:
Stort tack för svar:)

Kul att du verkar nöjd med aggregatet. Jag skulle verkligen behöva se över ventilationen i mitt hus, endast mekanisk frånluft idag. Egentligen skulle jag vilja installera FTX, men har inte tiden för att göra det just nu o heller inte frugan med på dom planerna(vilket är nog så viktigt;)). Renoverar delar av källaren för tillfället som ska bli sovrum o toalett. Känns viktigt att man får vettigt klimat.

Huset har sedan tidigare radonsug under plattan o extra tilluftsventiler. Så att du nämner dina radonvärden o att det blev en förbättring är ju klart intressant(y)

Justerar man luftflödena på något sätt med ventiler eller är det förinställda hastigheter på aggregatet så att det blir vettiga tryckförhållanden?
Det är alltid ett svagt undertryck på några procent (citat Pax kundtjänst), dvs den suger ut lite mer än den blåser in. Det är därför jag öppnade upp för en vanlig friskluftsintag i andra hörnet på källaren så att luften kunde ta sig in där istället för genom plattan. Rätt eller inte, men radonvärdena är låga och bra :)

Om du grenar av och har flera ventiler antar jag att du skruvar lite på dem för att få luften ditt du vill. Det följer med fina Pax-ventiler (2 tilluft, 1 frånluft) i startkittet du kan/bör köpa till för 15-2000kr.

Det enda jag reagerade på var monteringen av frånluftstosen som gör att man kan koppla på slang och ta luft från ett intilliggande rum. Den skruvas rakt in i plasten och tätas med skumlist. Känns knasigt att skruva rakt in i en ny produkt, men men, det fungerar

Och detta är FTX :)
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Helt rätt, klart det är FTX! Jag menade dock ett övergripande system för hela huset:D

Tror du gjorde helt rätt med en extra tilluftsventil med tanke på radonet.

Vad tror du om ljudnivån, skulle du själv kunna tänka dig att placera den i en garderob i anslutning till ett sovrum?
 
J
O one- skrev:
Helt rätt, klart det är FTX! Jag menade dock ett övergripande system för hela huset:D

Tror du gjorde helt rätt med en extra tilluftsventil med tanke på radonet.

Vad tror du om ljudnivån, skulle du själv kunna tänka dig att placera den i en garderob i anslutning till ett sovrum?
Själva apparaten i sig låter väldigt lite. Hastighet 1 är nästan ljudlös, 2 låter fläkten väldigt lite dock är luftflödet så högt att det skapar ljud vid utblåset. Hastighet 3 kör jag på och då låter fläkten något och luftflödet mycket.

Jag tror att man skulle kunna köra på hastighet 2 om man packade in första 50cm av utblåset i någonting ljuddämpande (typ isolering). I startkittet följer det med en ljuddämpare, men det krävs nog lite mer stoppning. Stänger jag trädörren till mitt lilla förråd låter det dock väldigt lite ut, oavsett hastighet faktiskt.

En skillnad mellan mini-ftx och fullstora är ju diametern på rören. Ju större desto tystare och denna kör ganska mycket luft genom 100mm. Hur hade du tänkt montera den?
 
Hej,
jag har FTX i mitt hus redan och håller nu på med mitt arbetsrum/garage från ett helhetsperspektiv rörande teknik/kostnad. ~40m2. Jag gillar inte självdrag utan vill kunna ha bra omsättning vid behov. Garaget blir välisolerat.

Jag kan komma att köra in bilen några dagar på året. Jag vet att aggregatet inte är en avfuktare men som jag förstår det så kan man ställa in att enheten ska öka på flödeshastigheten om luftfuktigheten stiger?

Går det att stänga av enheten enkelt om det blir för kallt ute? Behövs något kallrasskydd? Startar den om med sparade inställningar om strömmen bryts?

Tack på förhand
 
J
A ador skrev:
Hej,
jag har FTX i mitt hus redan och håller nu på med mitt arbetsrum/garage från ett helhetsperspektiv rörande teknik/kostnad. ~40m2. Jag gillar inte självdrag utan vill kunna ha bra omsättning vid behov. Garaget blir välisolerat.

Jag kan komma att köra in bilen några dagar på året. Jag vet att aggregatet inte är en avfuktare men som jag förstår det så kan man ställa in att enheten ska öka på flödeshastigheten om luftfuktigheten stiger?

Går det att stänga av enheten enkelt om det blir för kallt ute? Behövs något kallrasskydd? Startar den om med sparade inställningar om strömmen bryts?

Tack på förhand
Du kan ställa in vid vilken luftfuktighet den ska öka fläkten, med 6% intervall. Den ger ingen kondens utan det ventileras bort i värmeväxlaren. Normalt kör man ett grundflöde och sedan låter den gå upp vid hög fuktighet, därefter går den ner igen efter typ 15-30min efter att fuktigheten sjunkit automatiskt.

Du kan ställa in den att värma luften till minst 18C, dvs om det är för kallt ute eller inne så att tilluften är under 18C så värmer den upp till 18C, eller också köra i Eco-läge så kör den bara så mycket som behövs för att den inte ska frysa. På sommaren kan man köra något sommarläge, men vet inte riktigt vad det innebär. Jag kör på förvärmning till 18C jämt eftersom jag ändå har elvärme i källaren

Funger med till -25-30C om jag minns rätt. Därefter stänger den själv allting. Du behöver inget kallrasskydd eller stänga av någonting, den justerar allting själv och stänger igen om det blir för kallt.

Testade att dra ur sladden, väntade 2min och satte i och den mindes inställningarna.
 
Hur funkar ventilationen idag ? Är du nöjd ?
 
J
K Knight skrev:
Hur funkar ventilationen idag ? Är du nöjd ?
Väldigt, fungerar felfritt. Byter filter när den lyser rött, kanske varje halvår? Tar 1min typ. Den bara står o tuffar, bekymmerslös och helt odramatisk skulle man kunna säga.
 
  • Gilla
Sandholmen
  • Laddar…
Tack för återkoppling. Är inne på att beställa en också.
 
  • Gilla
Jotsat
  • Laddar…
Tack för att du delar med dig!

Har du samma temperatur i källaren både före och efter denna installation? Och har du märkt nån skillnad på värmekostnaden?
 
J
AndersR2 AndersR2 skrev:
Tack för att du delar med dig!

Har du samma temperatur i källaren både före och efter denna installation? Och har du märkt nån skillnad på värmekostnaden?
Vi har kontor i källaren nu och har typ 21-22C varmt, vilket vi inte hade innan vi installationen. Kan tyvärr inte härleda. Har alltid förvärmaren på till 18C och har på högsta fläkthastighet. Har inte testat att dra ner fläkthastigheten eftersom den är placerad så att det inte låter någonting

Om den värmer till max antar jag att den drar 375W i värme + 25W för fläkten (står i databladet). Den värmer ju dock bara om utblåset inte lyckas hålla 18C med hjälp av värmeåtervinningen (om man som jag valt detta läge). Nu är det 1C ute, 21C i källaren och den drar 23W. Kan låta mätaren sitta i någon dag så får vi se vad det blir! Ska bli -2C i natt
 
  • Gilla
AndersR2
  • Laddar…
J
J Jotsat skrev:
Vi har kontor i källaren nu och har typ 21-22C varmt, vilket vi inte hade innan vi installationen. Kan tyvärr inte härleda. Har alltid förvärmaren på till 18C och har på högsta fläkthastighet. Har inte testat att dra ner fläkthastigheten eftersom den är placerad så att det inte låter någonting

Om den värmer till max antar jag att den drar 375W i värme + 25W för fläkten (står i databladet). Den värmer ju dock bara om utblåset inte lyckas hålla 18C med hjälp av värmeåtervinningen (om man som jag valt detta läge). Nu är det 1C ute, 21C i källaren och den drar 23W. Kan låta mätaren sitta i någon dag så får vi se vad det blir! Ska bli -2C i natt
Sådär, lite kul att se, har inte kollat förut. Vi kan nog förutsätta att den drar 25W resten av dygnet, så då landar vi väl på ca 1,1kWh idag.

Men den stora frågan är hur mycket varm luft den drar ut och var det kostar och det har jag som sagt ingen aning om. Någon smart kan nog räkna på det teoretiskt!

Skärmbild av en mobilapp som visar energiförbrukning för sovrumsbelysning över det senaste dygnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersR2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.