Hej alla kunniga läsare!

Vi planerar bygga ett glasat uterum på vår norra kortsida. Vi väljer gjuten platta med 300 mm isolering och vattenburen golvvärme. Måtten blir ca 6x4 meter, med 4 meter som djup och 3,3 m i takhöjd ( sadeltak ). Ena kortsidan är putsad mur med fönster, övriga väggar i isolerglas. Nu till viktiga frågan, taket.
Isolerat glastak är tungt, säkert tyngre än isolerat tak med bandad plåt ( med två större takfönster ), men helst vill vi ha glastak för ljuset. Vilka konstruktionsmässiga problem kan vi förvänta oss och hur skjiljer sig alternativen ekonomiskt ? Eftersom det är norrläge känns glastak rätt vad gäller ljusinsläppet, men vi vill ju inte komplicera konstruktionen för mycket. Har någon idéer och erfarenheter av bra leverantörer ?

Vad säger forumet ??
 
Norrläget kan motivera takfönster annars tycker jag man ska undvika glasade tak i uterum (inkl alla plastvarianter) av både ljus- och värmeskäl. Jag har svårt att se några större konstruktionsmässiga problem med takfönster. Bandtäckning med plåt och takfönster är enkelt att kombinera. Eftersom de största lasterna på ett tak utgörs av snö leder ett takfönster snarare till lägre än högre taklaster. Eftersom takfönstren i ert fall kommer att vara riktade mot öster respektive väster (där solen står lågt) borde de ju helst vara utformade som takkupor.
 
Tack för svar, men jag fått info om att isglas väger ca 40 kg/m2 och kräver komplicerade konstruktioner. Mer omfattande än vanlig takkonstruktion med takfönster..Glastak skulle om detta stämmer bli väsentligt dyrare, större risk för läckage och i värsta fall imma på glaset.. Har du/ni någon uppfattning om detta ??

Tack för engagemang till en novis //
 
40 kg/m2 är inte speciellt mycket för en takkonstruktion om du betänker att snölastens grundvärde i Stockholm är ca 200 kg/m2. Egenvikten för ett normalt isolerat tak kan ligga runt 100 kg/m2.

Om vi talar om ett plåtklätt tak där det finns några enstaka takfönster kan jag inte se några större problem. Fönstren ligger då med sina karmar högre än takplåten. Däremot är det viktigt att fundera på fönstrens placering och lutningen på sadeltaket. Eftersom solen står lågt i öster och väster, är det ingen poäng med takfönster om taklutningen är liten. Då kommer ändå inget ljus in den vägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.