L L-E skrev:
Ser ut som den förre ägaren kapat de bärande fönsterkarmarna. Jag kunde hävda dolt fel för dylikt.
Jag har friskrivning i kontraktet när vi köpte 2015 men funderar starkt på att ”du kan inte friskriva dig för ett fel du är medveten om process”

Man blir ju deprimerad när man öppnar upp fönster för fönster. Stod dessutom i prospektet att det är ”delvis gjort av hantverkare”. Men grannarna bekräftar att han gjort det själv tillsammans med en annan granne:crysmile:
 
Fönsterbytet hos oss var gjort av hantverkare... hantverksmässigheten i hantverket lämnade dock en del att önska.

Läge att prata med en jurist?
 
Vi ska bygga till vårt elementhus från 1968 (1,5 plan) med ett matrum vid kök och vardagsrum nere och ett till sovrum på övre plan. Eftersom vi bygger i vinkel (växlar av 3-4 takstolar) så får vi stärka upp bef hus rätt ordentligt med stålpelare i hjärtväggen ner till källarväggen. Status just nu är att jag funderar på om konstruktören tänkt rätt. Pelarna ska stå på källarväggen och det tyckte smeden var en osäker lösning iom att källarväggarna tycks bestå av lecablock. Någon som byggt till ett elementhus?

I övrigt har vi fina originalritningar om ngn önskar ta del av ngt. Vi har dragit om hela värmesystemet och en del av elen (som ju går bakom taklisterna). Tidigare ägare har vidtagit en del suspekta åtgärder bla tagit ner väggar, installerat en tung vattenmantlad kamin i vardagsrummet mm.
 
J Johhon skrev:
Vi ska bygga till vårt elementhus från 1968 (1,5 plan) med ett matrum vid kök och vardagsrum nere och ett till sovrum på övre plan. Eftersom vi bygger i vinkel (växlar av 3-4 takstolar) så får vi stärka upp bef hus rätt ordentligt med stålpelare i hjärtväggen ner till källarväggen. Status just nu är att jag funderar på om konstruktören tänkt rätt. Pelarna ska stå på källarväggen och det tyckte smeden var en osäker lösning iom att källarväggarna tycks bestå av lecablock. Någon som byggt till ett elementhus?

I övrigt har vi fina originalritningar om ngn önskar ta del av ngt. Vi har dragit om hela värmesystemet och en del av elen (som ju går bakom taklisterna). Tidigare ägare har vidtagit en del suspekta åtgärder bla tagit ner väggar, installerat en tung vattenmantlad kamin i vardagsrummet mm.
Kan inte bistå så mycket med hjälp i den aktuella frågan men är oerhört intresserad av allt material som finns för mockfjärdshus :=)
 
Vad smeden tycker om detta kan du lämna därhän. Fråga istället den som räknar på konstruktionen och be denne klargöra/förklara. Lägg gärna upp svaret här.

Du får mer än gärna dela med dig av ritningarna på tillbyggnaden.
 
Redigerat:
Så här är det tänkt att se ut.
 
  • Arkitektonisk ritning av fasaden mot sydost för en tillbyggnad med betongtegel och stående träpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite originalritningar på planlösning.
 
  • Originalritningar som visar planlösningen och fasaden mot nordost för ett hus, daterad 6 oktober 1967.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du råkar inta ha konstruktionsritningarna oxå?
 
  • Gilla
Sammy_j
  • Laddar…
Här kommer k-ritningar.
 
  • Konstruktionsritning för en byggnads övre plan med måttangivelser, balkar och stålpelare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
L-E
  • Laddar…
Är smeden är orolig för punktbelastningen från stålpelaren månne? Kan det vara en ide att sprida lasten lite?
 
Sammy_j Sammy_j skrev:
Funderar på att göra en håltagning för friskluft intag i båda sovrummen i vårt mockfjärds.

Det är det klassiska med kassetter > alu/plåt fasad > tegel.

Någon som gjort det eller har annat viktigt att tänka på innan jag sätter igång?

-lär inte en massa spån rinna ur? Ersätta med vanlig isolering?

-kan det påverka bärigheten på något sätt? Lär ju vara svårt att träffa mitt i en kasett tänker jag
Sen på pucken: i vårt hus (1,5 plan) finns friskluftsventiler på både entréplan och ovanvåning, gissningsvis ordnade efter uppförande. Bilden jag bifogar är rätt usel, men man kan se att just det här hålet har tagits upp i kanten av ett element (tittar man noga kan man se masonitskivan som är kapad). Hålet är uppskattningsvis 120 mm i bredd (lite drygt en halv låda). Vi har inte upptäckt några problem med bärigheten som följd av detta. Det saknas mycket riktigt en del sågspån, och jag har fyllt upp med runt trumman med glasfiberisolering. Vid något tillfälle i framtiden tänker jag ersätta detta med träfiberisolering istället, eftersom detta har egenskaper som mer efterliknar sågspånet.

Kanske lite för sent för din del, men jag taggar också dig, @L-E, som var intresserad av resultatet från dylik håltagning.

Rund friskluftsventil upptagen i trägolv nära element, synlig vit ventilationskanal, kanten av hålet och sågspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Thullen och 2 till
  • Laddar…
Passar på att vinka till alla här - har bott i mitt Mockfjärdshus is 17 år vid det här laget. Huset från 65. 1,5 plan med källare. 200+135 m2.

* Badrum och hall på entréplanet har varit dom stora utmaningarna. Här sågade vi ut hela golvet och byggde ett nytt regelverk som vilar på källarväggarna med "klackar". Regelverket är alltså en ram som sitter i ytterkant (och sedan CC30 med tvärliggande reglar). Den yttre ramen har sedan så många klackar det fick plats som hållet uppe ramverket. (Tänk nästan ett kugghjul som vilar på kuggarna). Badrum vi etablerat på övervåningen kunde sträcka ut ramen hela vägen ut till dom bärande väggarna.

* Övervåningen hade ett rum och sedan bara en stor yta. Den är avdelad och inredd. I samband med detta kastades skorsten ut. Det var ett metallrör i en slits som på entréplanen blivit ett teknikskåp.

* Att lägga massiv parkett i köket var ingen bra idé. Hela golvet började sjunka betänkligt och vi fick ett golv som två stora "vågor". Här har vi nu skjutit in en balk i metall under hela köket och en motsvarande i trä skruvades under vardagsrummet.. Nu är det stabilt och inga problem.

* I försöken att bygga in hemautomatiseringen i väggarna så hamnar man hela tiden i problemet att nollan inte finns vid brytaren och det går inte att bara dra dit en tåt eftersom man då måste in i taklisten. Det är verkligen otroligt störande.

Album uppdaterat till och med slutet av 2013...

https://photos.app.goo.gl/qgUPnsB6zwb4vvV1A
 
  • Gilla
huset1968 och 3 till
  • Laddar…
Okej har ni gjort all renovering inom 10 år? :)
Ni kapade bara upp golvet i badrummet och sen skruva ni ramenverket i väggarna? :) mycket fina bilder! Tackar för det.
 
  • Gilla
Pontus Berg
  • Laddar…
T Toneey skrev:
Okej har ni gjort all renovering inom 10 år? :)
Ni kapade bara upp golvet i badrummet och sen skruva ni ramenverket i väggarna? :) mycket fina bilder! Tackar för det.
Vi har renoverat lite löpande, men i princip tio år.

Och ja - bara sågade ut elementkobstruktionen och etablerade ett regelverk. Men inte skruv i väggarna utan en ram med klackar som vilar på dom murade väggarna under.
 
Okej ser inte dom klackarna. Ser ut som att de va skruvat i väggarna längst ner. :) snyggt jobbat och modigt :D kul med så mycket bilder
 
  • Gilla
StaffanX och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.