I USA finns Rodo Track att köpa. Det består i princip av en kartong med fin ull i plus ett mycket fint pulver som är fluorescerande i UV-ljus. Mössen kryper in i hål i kartongen och rotar runt i ullen och får därigenom en massa pulver på sig. När de sedan springer iväg lämnar de spår som syns med UV-lampa. I bästa fall kan man se var mössen kommer in.

RodoTrack skickas inte till Europa. Det bör finnas pulver som kan användas och som man kan fixa med själv. Jag har hittat pulver för att finna fingeravtryck som kostar drygt 200 kr för 20 gram men det vore intressant att veta vad för substanser som är bäst att använda. Vanligt fluorescein är rött i torrt tillstånd och syns inte i UV-ljus förrän det blandas ut i vätska. Några tipps på lämpliga pulver?

Tydligen urinerar möss när de springer och muskiss lär också lysa i UV-ljus. Men förmodligen är pulver effektivare för att finna ingångshål.
 
Redigerat:
CSI brukar använda ”spermalampan” är nåt Uv ljus som reagerar med protein tror jag det är..
 
C
Jag brukar följa de naturliga spåren de lämnar efter sig.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Skicka adress i PM så ska jag skicka lite MT-pulver till dig. Det används vid sprickindikering med magnetpulverprovning. Du behöver dock en egen UV-lampa. Det brukar funka bäst vid UV-A 315–400 nm.
Ha det gött.
 
  • Gilla
gråsten
  • Laddar…
Rodo track:

I en annan youtubefilm från Rodenttracker.com nämns att pulvret är "CSI fingerpint powder".
 
H Husqvarna220Ac skrev:
CSI brukar använda ”spermalampan” är nåt Uv ljus som reagerar med protein tror jag det är..
Även vanlig saliv ger ett kraftigt återsken med den UV-lampa jag har.
 
Det finns olika sorters spårsäkringspulver för bland annat fingeravtryck, och även fluoroscerande.
Vet inte om man kan handla på KrimTeksom privatperson, men det kostar inget att fråga.

http://www.bvda.com/ktm/sekt1/se_1_6b.html

Skärmdump av en webbsida med information om fluorescerande spårsäkringspulver för fingeravtryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K knipo skrev:
Det finns olika sorters spårsäkringspulver för bland annat fingeravtryck, och även fluoroscerande.
Vet inte om man kan handla på KrimTeksom privatperson, men det kostar inget att fråga.

[länk]

[bild]
Man kan nog handla där som privatperson. Jag ringde i morse och frågade. Produkt 272.10 om jag uppfattade rätt, pris 189 kr för 20 gram plus moms och frakt.
 
G gråsten skrev:
Rodo track: [media]
I en annan youtubefilm från Rodenttracker.com nämns att pulvret är "CSI fingerpint powder".
Jag följer också Mousetrap Monday på Youtube, riktigt bra filmer!
 
  • Gilla
gråsten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.