S SimonClaesson skrev:
Vi har byggt ett Huskvarna och håller på med övervåningen så jag kanske kan hjälpa dig lite. Kolla gärna min sambos instagram om du/ni vill kika. [länk]
Vi bröjade med att dra ventilationen, kostade inte speciellt mycket, kanske 3000kr?
Därefter ångspärren, kostar ca 400-1000kr/rullen och vi gjorde åt två vill jag minnas. Sen gick det åt en jävla massa tejprullar, och de va inte gratis. 150-250kr/rulle. Tror vi gjorde åt 5-6 stycken.
Sen slängde vi upp glesen. 350m tror jag. 3500kr + skruv eller spik 500kr kanske?
Sen anlitade vi en isoleringsfirma för vindkostade runt 20 om jag inte mins fel.
Sen slängde vi upp innerväggar. Gips, reglar plus skruv 30000kr? Men det kan variera beroende av vilket utförande, vi tog 70 reglar med enkelgips samt isolering.
Sen tog vi dit en elfirma som drog elen, tror de tog 30000kr för det. Och då ingår de att ska de komma dit senare efter målningen då och färdigställa.
Vi ska även dra golvvärme på övervåningen så den posten blir lite dyrare, 40 000 ink hantverkare.
Parkett 25 000 och uppåt.
Badrum kan variera hejdlöst, jag renoverade ett badrum i min försts lägenhet för knappt 70 000. Men lejer man bort allt får man nog räkna med 150 och uppåt minst.
Lister dörrar foder har vi räknat med 40000. Men det går nog absolut att få billigare.
Gips till taket 4000kr.
Spackel och färg, 15000.
Vindstrappa 2000kr.
Räcke och handledare? Ingen aning.
Känns som jag glömt något, vi ska iaf gipsa snart och sen golvvärme och parkett lister foder dörrar osv. Vi har mycket kvar. Lycka till och hoppas jag kunde hjälpa till.

Bra info, tackar!
Häftig inredning på entréplan! Valde ni målningsförberett där?

Ang golvvärmen på övervåningen se till att få till bra med isolering i mellan golvbjälklag för att inte få takvärme på entréplan! Vissa menar på att värmen går 60% upp och 40 neråt, men blir de illa får man 50/50 spridning.

Kommer ni ha infälldbelysning på övervåningen ?

Ja det finns mkt att tänka på men såhär långt tackar för info, vi kan höras mer längre fram

Lycka till!
 
Vi inredde råvind, ca 90 m², i ett gammalt trähus som vi har som sommarstuga. Det blev två stora rum med öppen planlösning, ett mindre rum och ett badrum. Gjorde enkla lösningar (typ vattenburen värme med vanliga radiatorer, slipade och målade det befintliga trägolvet, väggar av vitmålad råspont, inga lyxiga inbyggda el-prylar men all el i rör och dosor) men också två takkupor, helkaklat badrum och två nya trappor.
Det tog 40-50 arbetsdagar.
 
  • Gilla
Mandok
  • Laddar…
M Mandok skrev:
Hej,

Tänkte kolla om någon vill dela med sig kring kostnad och tid att inreda en villa Huskvarna, eller allmänt en övervåning på ca 95kvm.

Väggarna är isolerade från början och har för mig att det är gipsat? Men själva taket/vinden skall isoleras och där har vi tänkt att lejda bort till en firma som utför med lösull. Elen kommer vi troligen lejda bort, likaså med badrummet.

Sedan kommer vi själva bygga isolerade innerväggar, lägga golv, undertak, värmerör+radiatorer inkl friskluftsventiler till respektive rum och dra vent kanaler till badrum och förråd/klädkammare. Vi kommer även själva ställa in FVP'en med rätt luftflöden och injustering radiatorerna.
OVK kommer en kollega utföra.

Se nedan för tänkt planlösning.

Vad tror ni att det kan ta i tid att utföra dessa moment själva?
Samt en uppskattad kostnad (självklart beroende av material, men moment ovan)
Även vilka verktyg kan vara bra att köpa?

Jag har tänkt att man gör detta i princip varje helg och om tid finns även vardagar efter jobbet.

*Vet ej om tråd skapad i rätt forum, flytta gärna om så behövs*

Tacksam vid svar från erfarna på detta forum!

[bild]
Hej!

Du får redan fått ganska många bra svar på flera av frågorna men När det gäller planlösningen har jag ett par tips:
1. Ni bör ni byta ut fönstret mot ett större i "mittensovrummet". Det som sitter där som standard är för litet och fungerar inte i ett sovrum
2. Det blir lite mörkt på övervåningen om ni väljer att bygga in fönstret i klädkammaren. Vi kompletterade med ytterligare ett fönster på framsidan för att ge mer ljus på övervåningen.

Lycka till!

/Krille
 
Kommunen där jag bor tar ut olika avgifter när man inreder en övervåning. Dessa avgifter är inte ringa utan avsevärda, handläggaren rekommenderade oss att inreda direkt om vi ville slippa ca 30tusen kronor i tillkommande avgifter.

Bygglov, arbetsplatsbesök, OVK.... minns inte exakt vilka det handlade om men vi ansåg att det var lika bra att göra allt direkt.

Min poäng är att inte missa eventuella administrativa kostnader som kan dyka upp.
 
Tackar allihopa!

U UffeH skrev:
Vi inredde råvind, ca 90 m², i ett gammalt trähus som vi har som sommarstuga. Det blev två stora rum med öppen planlösning, ett mindre rum och ett badrum. Gjorde enkla lösningar (typ vattenburen värme med vanliga radiatorer, slipade och målade det befintliga trägolvet, väggar av vitmålad råspont, inga lyxiga inbyggda el-prylar men all el i rör och dosor) men också två takkupor, helkaklat badrum och två nya trappor.
Det tog 40-50 arbetsdagar.

Kanon tackar, bra till tidsuppskattningen
 
K Krille4 skrev:
Hej!

Du får redan fått ganska många bra svar på flera av frågorna men När det gäller planlösningen har jag ett par tips:
1. Ni bör ni byta ut fönstret mot ett större i "mittensovrummet". Det som sitter där som standard är för litet och fungerar inte i ett sovrum
2. Det blir lite mörkt på övervåningen om ni väljer att bygga in fönstret i klädkammaren. Vi kompletterade med ytterligare ett fönster på framsidan för att ge mer ljus på övervåningen.

Lycka till!

/Krille
Hej,
Ja vi kommer justera planlösningen något då detta är ett förslag från övervåningar.se
 
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Kommunen där jag bor tar ut olika avgifter när man inreder en övervåning. Dessa avgifter är inte ringa utan avsevärda, handläggaren rekommenderade oss att inreda direkt om vi ville slippa ca 30tusen kronor i tillkommande avgifter.

Bygglov, arbetsplatsbesök, OVK.... minns inte exakt vilka det handlade om men vi ansåg att det var lika bra att göra allt direkt.

Min poäng är att inte missa eventuella administrativa kostnader som kan dyka upp.
Tackar,
Vi kommer ta med handlingar för övervåningen direkt i bygglovet just för att undvika detta och eventuell tidsfördröj
 
Är det någon som provtryckt sitt hus efter inrett övervåning?
Vad fick ni för resultat och kan samma person som utför ovk göra provtryckning av tätthus?
 
Nu tittade jag lite noggrannare på ritningen. Ni har ju ett jättestort badrum, behövs det verkligen? Med fyra sovrum kommer det dessutom att bli krig om toaletten på morgonen och kvällen. Och behöver ni verkligen så mycket klädkammare? Ett förslag är att minska på badrummets och klädkamrarnas storlek och göra en extra toa. Några extra garderober får plats och ni slipper dölja fönstret. Trappan är kanske inte möjlig att flytta, men annars kan den vinklas så slipper den komma upp mitt i rummet. Dörrarna till sovrummen skulle jag placera så att de öppnas mot en vägg och inte täcker garderoberna. Planritning av en bostad med fyra sovrum, stort badrum, klädkammare, allrum och trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
M Mandok skrev:
Tack för info!

Ja det räcker säkert med takskivor, men man får komplettera med en massa läkt mellan glesreglarna? Och även runt för framtida lampor om man inte kör infälld belysning?
Beror säkert på typ av takskivor...

En fundering är om det är ok/godkänt att köra med takskivor istället för gips ur brandsynpunkt med spotlights? Samt är det krav på fritt 120mm mått för infäldbelysning?
Får köra med takskivor eller träpanel med infälld LED spot. Glesa med minst 28x70 så får man upp en LED spot. Ska dock vara en som är godkänd för att ligga mot isolering om man kör utan glesbox. Finns en uppsjö av dom idag såsom SG, Hide-a-lite, Nordtronic, Zebra etc.
 
  • Gilla
Mandok
  • Laddar…
M Mandok skrev:
Bra info, tackar!
Häftig inredning på entréplan! Valde ni målningsförberett där?

Ang golvvärmen på övervåningen se till att få till bra med isolering i mellan golvbjälklag för att inte få takvärme på entréplan! Vissa menar på att värmen går 60% upp och 40 neråt, men blir de illa får man 50/50 spridning.

Kommer ni ha infälldbelysning på övervåningen ?

Ja det finns mkt att tänka på men såhär långt tackar för info, vi kan höras mer längre fram

Lycka till!

Japp! Vi valde målningförberett, valde bort golv, lister, dörrar, kök, inredning i klädvård. Allt som gick välja bort, inte för att det skulle bli billigare men för att vi inte var nöjda med deras grejor.

Huset kommer levererat med 250mm? isolering i mellanbjälklaget. :)

Bara i badrummet ska vi ha spottar, men det rummet kommer vi vänta med att göra eftersom vi redan har ett badrum satsar vi på altan och sånt nu istället. Och vi är bara två och väntar inte på någon/några :p Däremot satte vi in spottar på bv i kök och badrum, ett tips är att om eran budjet tillåter, sätta in spottar i de smala höga fönstrena, skit snyggt!

Ja verkligen, det kommer inte sluta va mycket att tänka på heller ^^, gäller bara att försöka ha en budget som är ärlig och att alltid sätta upp mål som man jobbar mot. Samt en noga planerad plan för de olika momentern. Men Allt! Tar nästan längre tid än man tror, iaf för mig :)

En annan sak du kan tänka på är att vi slapp intermistitsk slutbesked eftersom de ansåg att vårat hus skulle behandlas som ett 1,5 planshus, där de släpper övervåningen helt. Den va de något med att bygglovsritningen va väggarna streckade inte ifyllda. Så vi fick slutbesked direkt. Kolla med eran komun ang det, väldigt skönt att slippa.
 
S SimonClaesson skrev:
Japp! Vi valde målningförberett, valde bort golv, lister, dörrar, kök, inredning i klädvård. Allt som gick välja bort, inte för att det skulle bli billigare men för att vi inte var nöjda med deras grejor.

Huset kommer levererat med 250mm? isolering i mellanbjälklaget. :)

Bara i badrummet ska vi ha spottar, men det rummet kommer vi vänta med att göra eftersom vi redan har ett badrum satsar vi på altan och sånt nu istället. Och vi är bara två och väntar inte på någon/några :p Däremot satte vi in spottar på bv i kök och badrum, ett tips är att om eran budjet tillåter, sätta in spottar i de smala höga fönstrena, skit snyggt!

Ja verkligen, det kommer inte sluta va mycket att tänka på heller ^^, gäller bara att försöka ha en budget som är ärlig och att alltid sätta upp mål som man jobbar mot. Samt en noga planerad plan för de olika momentern. Men Allt! Tar nästan längre tid än man tror, iaf för mig :)

En annan sak du kan tänka på är att vi slapp intermistitsk slutbesked eftersom de ansåg att vårat hus skulle behandlas som ett 1,5 planshus, där de släpper övervåningen helt. Den va de något med att bygglovsritningen va väggarna streckade inte ifyllda. Så vi fick slutbesked direkt. Kolla med eran komun ang det, väldigt skönt att slippa.

Skönt när man har tiden på sin sida :)

Intressant, undrar om kommunen tolkade det bara så eller något SmV lärt sig med tiden... ska kolla detta!

Är osäker vilken isol tjocklek dem levererar 2-planshusen med, vår säljare visade en generell leveransbesk där det framgår väldigt lite om just 2-planshusen, så där inväntar jag en aktuell ännu, men är det 250mm isol så så ska du nog klarar dig från takvärme!

Ja vi har funderat på att lägga sånna små led spottar i dessa fönster men får se hur man löser de om de ska göras innan själva mellanbjlk läggs eller om man kan senare.

En annan fundering, hur lämnar dem fönstren på övervåningen? Är allt drevat och bottningslist + fogmass lagd? Eller får man göra även detta själv?
Blir härliga köldbryggor annars...
 
Tänk på att kalendertid för 50-60 arbetsdagar lätt blir två år när man gör stora delar själv på helgen (svårt att orka mer än en dag i längden) och när man upphandlar hantverkare för småjobb i mellan så får man långa ledtider - kanske vänta tre veckor på att elektrikern kommer en halvdag sen ytterligare några veckor innan nästa moment kan utföras av nästa hantverkare osv.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.