Har 2 st 22 mm spånskivor i badrummet med spacklat fall runt golvbrunnar (där är det bara 1 st 22 mm spånskiva. Har rivit bort plastmatta och ska lägga klinker. Frågan är om jag måste ha golvgips? Jag ska ju ändå flytspackla in värmekabeln. Dessa 10 mm spackel borde väl vara lika stum och "död" som en golvgips. Jag vill spara höjd, eftersom jag har snedtak i badrummet. Beskrivningen på spackelpåsen säger ingenting om att det måste vara gips som underlag för spacklet (avjämningsmassa).
 
Du behöver inget gips men du måste ha 15 mm spackel för att de ska va godkänt med golvvärmen..
 
Tack för snabbt svar!!!!!

Kan man lägga golvvärmen i dessa 15 mm? Jag förmodare att det är så, eftersom man enligt golvvärmetillverkaren faktiskt kan lägga på spånskiva (även om man rekommenderar golvgips ......)
 
Bob_the_builder
Ja, du kan lägga golvvärmen i spacklet om du gör skiktet minst 15mm. Tänk på att du måste ha en typgodkänd golvbrunn, har du det kan du montera en förhöjningsring för att få upp flänsen i nivå med det nya spackelskiktet. Om man spacklar på spånskiva så ska man använda armeringsnät (putsnät) som klamras fast i spånskivan.
 
Man tackar så mycket för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.