En "muggig", lätt stickig eller frän lukt som sätter sig i kläderna. Denna lukt känns ibland utanför huset. Lukten känns även svagt invändigt men blandas med något lite sötaktigt som påminner om fuktigt sågspån.

1½ plans villa, trästomme, byggd -73
- Platta på mark.
- Syll troligtvis tryckt
- Fasad av tegel och trä
- Ventilation: självdrag

Inspektion gjord, Anticimex nivå-2.
- Inga fuktindikationer.
- Borrprover gjorda i syll i norr och sydläge. Värden mellan 10-12%. Ingen lukt.

Inspektionsmannen noterade ingen onormal lukt i huset. Jag kände dock "något" och påpekade detta, vilket han avfärdade som bristande ventilation.

Vi flyttade in för en vecka sedan och upptäckte direkt en gammal fuktskada/svartmögel bakom golvlist och på golvregel på innervägg i angränsning mot badrum och tvättstuga. Dock känns ingen lukt från denna skada och den verkar vara uttorkad.

Badrummet är nyrenoverat av tidigare ägare och enligt denne skall firman som utförde arbetet inte anmärkt på någon fuktskada. Jag är inte sugen på att riva ner ett nytt badrum för att kolla.

Efter att ha lusläst forumtrådarna här misstänker att det är:

Invändigt:
- Någon syll som ändå luktar?
- Fuktskada i golv, troligtvis i anslutning till den skada vi redan hittat. Det ligger bl a klinkers ovanpå gammal plastmatta där.

Utvändigt:
- Syll?
- Material i yttervägg, reglar?
- Mögel / fukt i sidovindarna? (dessa saknar inspektionslucka)


Min fråga är: Hur går jag vidare?
- Ska jag anlita någon fukt/luktutredare?
- Luftanalys?
- Ska jag fortsätta riva upp väggar och golv för att kolla?
 
Redigerat:
Hur ser det ut med gammal masonit eller treetex i väggarna/tak?

Håller o renoverar ett hus byggt -65, där jag kände en lätt oangenäm trädoft överallt, som även satte sig i kläderna. Insåg att det va både tretexen och masoniten som luktade bedrövligt när man väl började riva i det. Jag upplever att det blivit bättre när vi fått väck det, eller så har man bara vant sig :crysmile:
 
  • Gilla
Okänd
  • Laddar…
Vet inte vad som sitter i ytterväggarna, men innerväggarna verkar vara en blandning av gips och spånplatta.
 
det intressanta här är ju att det luktar mer på utsidan än insidan!
hade nog provat att kika bakom fasadbeklädnaden, i alla fall där det är trä.

inomhus är det sannolikt en kombo av tryckt syll, gammal treetex el dyl, plus lite mögel nånstans. treetex är en hejare på att suga åt sig lukter eftersom det är så poröst. treetex kan du lätt märka om det är utan att behöva riva, det är bara att trycka på det och är det lite mjukt som en anslagstavla så är det det.

både inne och ute är det ganska troligt att syllen är en av bovarna i dramat, men är lättare att undersöka andra eventuella problemområden först.
 
  • Gilla
Okänd
  • Laddar…
major_tom major_tom skrev:
det intressanta här är ju att det luktar mer på utsidan än insidan!
hade nog provat att kika bakom fasadbeklädnaden, i alla fall där det är trä.
Jag vet inte om det luktar mer på utsidan. Det är inte så att det luktar konstant när man är nära huset utan det kommer "pustar" med lukt om du förstår vad jag menar.

Inomhus är lukten mer utblandad med övrig huslukt och så vänjer ju näsan sig på några sekunder, så det är i bästa fall oklart skulle jag säga.
 
ok tolkade "tydligt utanför huset" och "svagt invändigt" som mer ute och mindre inne.
 
major_tom major_tom skrev:
ok tolkade "tydligt utanför huset" och "svagt invändigt" som mer ute och mindre inne.
Tack för påpekandet. Har ändrat "ibland tydligt" till bara "ibland" för tydlighets skull.
 
Flytat in nyligen?
Var huset lite tillfixat innan försäljning? Typ nya trägavlar, nymålat med acrylatfärg?
Detta kan vara ett problem, tidigare var väggen målad med linoljefärg som innehåller färgpigment+lacknafta denna färg var inte tät så lukt från asfaboard som är impregnerad tretex som luktar hela tiden, men den gamla väggen var full av sprickor och färgen var inte difftät så lukten kunde försvinna över hela ytan!
Inför försäljning slänger man på en ny brädpanel som målas med acrylatfärg som är helt tät utåt, det är som att limma dit en plastfolie över hela ytan, nu kan inte lukten komma ut utan koncentreras i väggen och kommer ut som ”pustar” beroende på hur det blåser, man kan också känna koncentrerad lukt runt fönsterkarmar och golvlister inne. Är detta typiskt för ert hus?
 
L Leif i Skåne skrev:
Flytat in nyligen?
Var huset lite tillfixat innan försäljning? Typ nya trägavlar, nymålat med acrylatfärg?
Detta kan vara ett problem, tidigare var väggen målad med linoljefärg som innehåller färgpigment+lacknafta denna färg var inte tät så lukt från asfaboard som är impregnerad tretex som luktar hela tiden, men den gamla väggen var full av sprickor och färgen var inte difftät så lukten kunde försvinna över hela ytan!
Inför försäljning slänger man på en ny brädpanel som målas med acrylatfärg som är helt tät utåt, det är som att limma dit en plastfolie över hela ytan, nu kan inte lukten komma ut utan koncentreras i väggen och kommer ut som ”pustar” beroende på hur det blåser, man kan också känna koncentrerad lukt runt fönsterkarmar och golvlister inne. Är detta typiskt för ert hus?
Intressant teori men huset var inte tillfixat. Fasaderna målades för ca 5 år sedan och är nu i stort behov av uppfräschning, speciellt på sydsidan. Det skulle dock inte förvåna mig om man använt akrylfärg som du säger, har kapslat in lukt från isolering.

Det verkar dock mest lukta vid långsidan där det är tegelfasad.

Intressant i sammanhanget är också att sidovindarna är ventilerade via en spalt längst ut på takfoten och som går längs med taket i höjd med stuprännan. Det sitter ett finmaskigt nät där som ser ganska tilltäppt ut. Tänker att det nog kan finnas mycket gammalt bös där innanför som dragit in och sugit upp fukt under 50 års tid. Till saken kan nämnas att det fanns mindre påväxt uppe på vinden. Inget som syns för ett otränat öga (dvs mitt) men besiktningsmannen kunde se och lukta det. Han tillskrev det otät vindlucka samt att förra ägarna hade massa bråte och kartonger på vinden. Själv känner jag bara "vindslukt" där uppe.

Frågan är om det kan vara mögellukt från sidovindarna som känns vid husets långsida när man står under ventilationsspalten. Om det nu finns mögel där, vilket ännu inte är bekräftat.
 
Redigerat:
Hej, Har själv gått igenom det du beskriver och blev en lång utdragen historia, men som slutligen resulterat i att det luktar ok/eller inte i huset. Det har ofrivilligt medfört att man blivit lite av en expert på var lukterna kan komma ifrån då vi hittat lite olika lukter från olika ställen. Men det ör en lång historia..

Garanterat något tryckimpregnerat som luktar och hänger kvar i kläder och hår. Om inte syllarna är bytade är det säkert orsaken, men i vårt fall var det gavelplanket som var tryckt och med flera år av undertryck i huset så kommer lukten in och sätter sig.

Några tipps:

Köp några plastpåsar som du inte tar in i huset och ta prover i från olika ställen märk upp varifrån, lägg i påsar, försegla och åk till ett luktfritt ställe och lukta. Kanske kan du ringa in mer vad som luktar och om det luktar olika mycket från olika rum. Plaster tar åt sig lukter väldigt...

Ta borrprover på samma sätt om du misstänker någon panel eller liknande.

Lukta i ventilerna i fasaden utomhus, känner du stark lukt där? Då är det förmodligen syllarna beroende på lukten

Gammal asfaboard angripen av fukt luktar också ganska fränt.

Ta hjälp! Men se till att få tag på någon som har varit med länge i branschen, annars är det risk för bortkastade pengar..

Mvh
Thom
 
  • Gilla
btc999 och 3 till
  • Laddar…
Ja, det låter onekligen som du har problem med tryckt fuktigt virke någonstans. Asfaboard som kan sitta utvändigt i fasaden kan också lukta knepigt men det är inte en från doft.

Hur är ventilationen i huset uppbyggd? Självdrag? Mekanisk frånluft? Finns tilluft och frånluft på rätt ställen?
 
  • Gilla
btc999 och 1 till
  • Laddar…
Glömde en sak som kan ge ledtrådar. Hör med kommunen om det finns konstruktionsritningar och om möjligt fler ritningar på huset. När jag väl kom så långt, såg jag att det tydligt var angivet att gavelplank var tryckimpregnerat virke på orginalritningen.
 
  • Gilla
Husmusan och 1 till
  • Laddar…
Jag är ganska säker nu på att den "stickiga" lukten som jag förknippar med mögel (kan säkert vara kemisk också) kommer från taket. Idag när jag stod ute på gavelbalkongen gick jag bort och luktade på "innertaket" och på västra sidan kändes lukten väldigt tydligt där det var en lite glipa i panelen.

Det är samma lukt som kan kännas utanför huset, ibland på 10 meters avstånd. Idag blåste det kraftigt från väster och lukten kändes också tydligt inomhus idag. Det är som att lukten blåser in i huset.

Nu funderar jag på vad det kan vara som luktar...

* Fuktig / möglig isolering?
* Tryckt råspånt eller läkt?
* Väggskivor?
* Panelen verkar inte lukta på utsidan iaf
* Annat....?
 
Gammal asfaboard som blivit utsatt för fukt kan lukta riktigt obehagligt. Hittade själv på långsidorna vid öppningen för varje fack till luftningen i taket. De var inte fuktiga, men i vissa fall porösa, förmodligen pga luften som strömmat igenom i alla år. Tidigare luktade det konstigt utanför huset på långsidorna, men det försvann när asfaboarden försvann. Bitarna var inte stora, men genererade mycket lukt. Det hjälpte även inomhus! Jag trodde inte det kunde påverka innomhus lukten så mycket som de gjorde, men värmen påverkar mer än vad jag trodde.
 
  • Gilla
btc999 och 2 till
  • Laddar…
Vi hade lukt i och utanför vårt radhus från -75. Kraftig röta i fasadpanel som till viss del luktsmittat asfaboarden bakom. När panelen byttes försvann minst 95% av lukten.
 
  • Gilla
btc999 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.