Hej,

Tänkte be om lite tips vad gäller väggbeklädnad till vårt TV-rum.
Idag sitter det tretexskivor som ska rivas ner. De sitter dåligt och är fuktskadade.

Första tanken var att bara bättra på den puts som troligtvis sitter under tretexen och måla det hela vitt. Skulle det saknas puts så får vi väl helt lägga på det.

I går sa dock min fru att hon kanske inteville ha rena putsväggar. Jag är helt emot gipsväggar. Enligt mig hör det inte hemma i ett hus från 1891.
Vad finns det för alternativ? Om man vill ha tapet. Kan man tapetsera på putsen eller ska man ha något mellan tapet och puts?

Golvet är ett gammalt trägolv som eventuellt måste bytas. Det är lite fukt i det men förhoppningsvis så är det inte alvarligt skadat och torkar när vi har fått igång ventilationen i grundern. Oavsett så kommer vi att ha samma typ av golv.

Vi ska också riva ner gipsskivor som sitter i taket och ta fram bjälkarna.


För att få vettiga tips så lägger jag upp en bild på huset. Det ligger i Skåne ute på den Skånska slätten.

Tack för tips.
 
  • PICT0002_liten.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej

Det går nog utmärkt att tapetsera på väggarna.
De är nog lerklinade eller putsade med kalkbruk.

Kalkbruk är nog inget man vill reparera, det är rätt giftigt att
hålla på med släckt kalk. Har det själv på en del väggar, men tänker reparera med
utblandat gipspulver då jag ändå (hör och häpna) tänker sätta gips-skivor
på våra timmerväggar på insidan för att tapetsera :cool:

Det du måste kolla är hur mkt. underlaget suger.
Om det ska primas med nåt eller om det bara är att tapetsera rakt på.
Det måste en riktig måleributik kunna svara på.

Lycka till :)
 
jocke@nybleus.se skrev:
Hej
Kalkbruk är nog inget man vill reparera, det är rätt giftigt att
hålla på med släckt kalk.
Släckt kalk/ puts/murbruk är INTE ALLS GIFTIG!!!!! ...... bara svagt basiskt och verkar uttorkande på hud. Svider om du får det i ögonen. Hela murarsläkte börde vara förgiftat i dagsläge om detta material var giftig.
Det är inte snällt att skrämma folk med faror som inte finns ....
gaia
 
Det var inte mina intentioner heller.
 
Som sagt, du tapetserar rakt på putsen. Kan du lösa upp lite puts i vatten är det lerklining, annars kalkbruk. Jag tror att kalkbruk är vanligare i skåne. Tänk på att använda tapeter av god kvalitet. Har man billiga tapeter så är pappret av tunnt och av låg kvalitet och de täcker inte de små ojämnheterna lika bra.

Lycka till!
 
Har en kompis som har ett sekelskifteshus och han har bara spikat råsågat virke 95 mm breda tätt ihop på hela väggen och målat vitt, kanonsnyggt !!
 
Lysande. Tackar för tipsen.

Får fundera på vad som kan bli bäst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.