Vad får man bygga närmare än 4,5 meter från tomtgräns utan grannens tillåtelse?

Något?
 
Inget. Du kan dock få rätt att bygga exv garage, bod etc närmare oavsett om grannen ger sitt tillstånd eller inte men du måste då gå hela svängen med bygglovet alt med överklagan och sånt.
 
4,5 meter är inget magisk gräns, utan det är din detaljplan som anger hur nära tomtgränsen ni får bygga utan grannar hörs. Grannar hörs om du avviker från detaljplanen.

Förr i tiden var 4,5 meter normen, så har du en gammal detaljplan är det mycket möjligt att den säger just 4,5 meter, men som exempel så säger vår detaljplan 4 meter till tomtgräns för bostadshus och 1 meter för garage. Så vi får bygga vad vi vill (nåja), närmare än 4,5 meter. Kolla vad er detaljplan säger.
 
Ok, men låt säga att detaljplanen säger 4,5 meter. Finns det då undantag? Grannen har just slagit upp ett skitfult skärmtak över sin vedstack, med en pressenning som tak, som han dessutom låter gå ner till marken på en sida. Höjden ligger på ungefär 1,80. Han har placerat den ca. 1,5 meter från tomtgräns bakom sin carport (som oxå är ett svartbygge och ligger 0,5 meter från tomtgräns). Vill inte bråka om carporten, eftersom vi köpte tomten "i befintligt skick".

Vi har snackat och han vet att vi inte skulle uppskatta ett skärmtak närmare än 4,5 meter. Har han något i ryggen som ändå ger honom rätt att sätta upp ett pressenningtak på 1,80 närmare tomtgränsen?
 
almby skrev:
Vad får man bygga närmare än 4,5 meter från tomtgräns utan grannens tillåtelse?

Något?
Utanför detaljplan gäller inte några av reglerna ovan. Då bestämmer dina grannar om det är OK. Kolla med statsbyggnadskontoret vilka grannar som skall kontaktas. Är du osäker; ta nästa granne också.

Mitt hus står PÅ tomtgränsen. En gäststuga på 16m[sup]2[/sup]håller på att byggas PÅ tomtgränsen mot grannen, utan bygglov. Bara att smälla upp.
Utanför detaljplan, utan områdesbestämmelser, mitt i samlad bebyggelse. Allt godkänt av statsbyggnadskontoret. Ibland har man tur och hittar rätt tomt.
 
almby skrev:
Har han något i ryggen som ändå ger honom rätt att sätta upp ett pressenningtak på 1,80 närmare tomtgränsen?
Hade tidigare en fastighetsägare i grannskapet som surade för att han inte fick bygga carport där han ville. Han smällde då upp fyra rejäla stolpar och klädde dessa med en maxipresenning. Närmaste granne protesterade och myndigheten anmodade fastighetsägaren att ta bort härligheten. Vad jag förstod gällde detta en tillfällighetslösning som inte fick bli permanent.
 
Johan Gunverth skrev:
Utanför detaljplan gäller inte några av reglerna ovan. Då bestämmer dina grannar om det är OK. Kolla med statsbyggnadskontoret vilka grannar som skall kontaktas. Är du osäker; ta nästa granne också.

Mitt hus står PÅ tomtgränsen. En gäststuga på 16m[sup]2[/sup]håller på att byggas PÅ tomtgränsen mot grannen, utan bygglov. Bara att smälla upp.
Utanför detaljplan, utan områdesbestämmelser, mitt i samlad bebyggelse. Allt godkänt av statsbyggnadskontoret. Ibland har man tur och hittar rätt tomt.

Eftersom du inte har sökt bygglov så är det inte godkänt av stadsbyggnadskontoret, men som du skriver så är det möjligt att utanför samladbebyggelse bygga komplementsbyggnader nära tomtgräns utan bygglov MEN, se till att få grannars skriftliga medgivande!!
 
grannen skall "höras" vad denne sen tycker, har mindre betydelse i en process som kan bli lång. Men det är i regel först byggnadsnämnden som anser vad som får byggas/uppföras. Är någon missnöjd med deras beslut, så går det att överklaga.
 
byggnissa skrev:
Eftersom du inte har sökt bygglov så är det inte godkänt av stadsbyggnadskontoret, men som du skriver så är det möjligt att utanför samladbebyggelse bygga komplementsbyggnader nära tomtgräns utan bygglov MEN, se till att få grannars skriftliga medgivande!!
Syftningsfel av mig. Huset behövde naturligtvis bygglov. Av någon anledning behövde vi dock inget samrådsmöte. Det förvånade alla andra parter. Det verkar vara lite statsbyggnad-med-vänster-hand i mitt fall.
Gäststugan behöver ju bara bygganmälan. I samlad bebyggelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.