Hejsan,

Vi har nyligen köpt hus och tanken är att ta tag i gräsmattan så att den blir grön och fin.

I vilka steg borde man åtgärda gräsmattan?

Såhär ser den ut idag:

Nysköpt trädgård med en ojämn och delvis missfärgad gräsmatta, omgiven av buskar och stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gräsgödsel när du ser att gräsmättan börjar växa, massor! Jag kör Algomin, den passar bra på vår matta.
Sen skulle jag dra ett lager toppdress på försommaren, för att jämna ut, tyvärr rätt dyrt men du kanske inte har så stora ytor?

En djungel att hitta rätt märke, för mycket torv i dom billiga dressjordarna, vilket gör att dom inte jämnar ut så bra, ska vara mer sand.
 
  • Gilla
Trollskidan och 1 till
  • Laddar…
Tack för tipsen. I vårt fall är tomten bara 300 m2 så det rör sig om en mindre summa. Huvudsaken är att det blir rätt gjort :)
 
Tyvärr räcker toppdresspåsarna inte till så mycket, så man får köpa ganska många. Men visst, blir ju inga jättesummor. Mest otympligt att få hem de mängderna som krävs tycker jag.
 
Åh vilken härlig tid du har framför dig.
Jag skulle göra det i följande ordning men bara om du är beredd på lite jobb.
1. Låt gräset börja växa.
2. Klipp minst 4-5 gånger (max 1/3 av längden per gång)
3. Vertikalskär åt två håll (går att hyra maskin)
4. Dressa med hälften sand och hälften toppdress jord. Den på Bauhaus är helt ok till det priset. Har hört att ICA har bra dressjord också.
5. Stödså med ett gräs som passar för den zon du bor i.
6. Håll jorden fuktig så att gräsfröna gror. Efter det kan du sakta gå från att vattna flera gånger per dag till färre.

Den andra varianten om du inte bryr dig så mycket utan bara vill ha en grön matta;
1. Köpa ett långtidsverkande NPK-gödsel och lägga ut en giva i maj och en i september. Där man siktar på ca 300g kväve (N) per 100kvm. Om man kollar på de vanligaste gödslen så är det i underkant tillverkarens rekommendation.
2. Klippa minst två gånger i veckan och max 1/3 av gräsets längd.

Lycka till!
/Robin
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
Det som du kan göra är att till våren vertikalskära gräsmattan, kratta upp allt löst gräs sedan häller du i jord och sår du gräsmattan och toppdressa och vattna
Att vertikalskära får du delvis bort en viss ogräs och sedan kan du så gräs igen och fylla på med jord övers.
vi hade tak arbete förra året där de la container på vår gräsmatta för de fick inte plats med någon annan stans. Och de la den där i ca 2 mån så gräset var typ död där. plus det var jättevarmt förra året så gräset hade inte en chans att överleva på den gräsmattan. Men det som vi gjorde är vi körde vertikalskäraren för att få igång gräset och den jämnade till marken och sedan krattade vi upp allt överflöde och sådde nytt och vid slutet av sept så var gräset så fint! Man bör köra vertikal skäraren en gång om året. Antingen till våren eller till hösten
Skicka med dig en länk till en grässmatta expert
http://www.olleberg.nu/grasprodukter/grasmattedress/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.