Hej Forumet!

Jag sitter och kliar mig i huvudet över en optimal planlösning för en övervåning och en vindsvåning jag äntligen håller på att bygga. Tusen tack till pelpet som i en annan tråd gett mig inspiration att bygga ett torn av hela klabbet och på så sätt hittat ett (vad jag anser) snyggt sätt att göra tillbyggnaden högre än nock på ursprungshuset.
.
Hursomhelst - skulle vilja ta stöd av forumets kloka människor för att få till planlösningen så bra som möjligt. Lite färska perspektiv skulle göra god nytta.

Förutsättningarna är som följer:
Ursprungshus i 1,5 plan (med förhöjt väggliv).
Tillbyggnaden 5,2x5,2m invändigt som är färdigställd i bottenplan men som jag lägger 1,5 våningar ovanpå - och det är dessa våningar jag vill ha stöd med planlösningstankar. Väggliv på vindsplan är 1,5m.

På det nya mellanplanet behöver jag få plats med:
* Ett "master bedroom" (det kan aldrig bli ett mästerstort sovrum, men ni fattar)
* Trappa till vindplanet
* WC och dusch.

På det nya vindsplanet behöver jag få plats med:
* Trapphuset
* En liten toalett (bara toa, ingen dusch. Om inte dusch blir väldigt svår att placera på mellanplan. I så fall kan jag överväga att skicka upp den på vinden :) )
* Så mycket övrig yta som möjligt för att allrum/lekrum

Fasadritningar nedan och planlösningar. Det är alltså fyrkanten, tornet, som jag håller på att bygga och det är övre plan och vind som behöver planeras roligare än på ritningarna. Det är fritt fram att ändra fönsterstorlek, antal och placering.

Tack på förhand för alla ev. inspel!




Fasadritningar som visar en gul villa från fyra vinklar med tillbyggnad och grönt tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arkitektoniska ritningar och planlösningar för en flervåningsbyggnad inklusive entreplan, övre plan, vindstilbyggnad och takplan.
 
  • Arkitektritningar visar planlösning för entréplan, övre plan och vind på en tillbyggnad.
  • Arkitektritningar av ett hus med detaljerade planlösningar för entréplan, övre plan, vind/tillbyggnad och takplan.
Ser att jag lyckats klistra in planlösningsbilden 3 ggr. Lyckas inte få bort dubbletterna, strunta i dem, det är samma bild flera ggr.
 
Åsa Lund
Kul med en tillbyggnad som tar ut svängarna lite och inte bara bygger ett vanligt tak, som alla andra!
 
Redigerat:
BirgitS
För enklare rördragning är det bra att placera toaletten på vindsplanet ovanför duschrummet på övre plan.Gärna också ovanför badrummet på entréplanet men då blir planlösningen nog konstig på övre planet.

Kanske ett smalt fönster i duschrummet för att frigöra väggyta för förvaring och handdukar.
 
@Åsa - Tack :)

@BirgitS - Ja, sant om rördragningarna. Och håller med dig om att planlösningen inte riktigt blir bra om man lägger badrummen över befintligt badrum i bottenplan. Därför har jag faktiskt förberett när jag byggde och tagit upp rörstammar i till övervåningen i tilbyggnadens övre vänstra hörn.
 
BirgitS
Bra!
Då kan jag inte se att man kan göra så annorlunda planlösningar, möjligen att det blir bättre om man byter plats på toa och handfat i duschrummet.
 
Håller med Birgit S.

Hoppas du fortsätter med ord och bilder tills sista penseldraget är gjort.(y)
 
Jag tycker att det finns lite mycket generiska allrumsytor. Som rummen är namngivna nu så känns det som att det är för få sovrum. Men du kommer säkert disponera om det där och sätta nya innerväggar allt eftersom. Sen tycker jag att hallytorna är lite taskigt definierade, de liksom flyter runt. De hade nog mått bra av att delas upp i flera delar istället som läses var för sig.

EDIT:
Typ så här någonting, att man delar upp det så att man förhåller sig till det som två separata hallar (blått) med en dörr (eller öppning med foder/avmonterad dörr, dvs inte bara ett hål i väggen) emellan. Förvaring under trappan. Master bedroom längst bort. Det blir lite meckigt med ett centrerat fönster på höger sida men man kan ju ansluta mot mittposten om man vill.
 
  • Arkitektritning över flera våningsplan med markerade förslag till omstrukturering i rött och blått.
Redigerat:
Fundera på om det inte går att "fläta ihop" trappa och badrum på mellanplanet. Du behöver ju inte full takhöjd vid toan, utan den kan dras in under trappan - vi har toan under snedtaket i vårt master bedrom.
 
Tack inspelen.

@ Anna_H - Jag har klurat på det där också för att bättre nyttja ytan trappan tar i anspråk. Något sånt här skulle man ju kunna tänka sig mellanplanet:
Ritning av våningsplan med trapp, möblerat sovrum och fristående toalett med duschhörna. Måttangivelser inkluderade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har brutit ut toaplanen till höger eftersom den inte syns under trappan. Man skulle ju kunna förlänga toaletten lite nedåt också för att det inte skall bli så trångt, men som synes av måtten finns det inte så mycket att spela på om man vill kunna möblera sovrummet med dubbelsäng då.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
@Klaugust - intressanta tankar. En utmaning med att dela på hallarna som två separata ytor är ljusinsläppet till den gamla hallen. Den har alltid varit härligt ljus men nu när jag byggt för fönstren i den med den nya huskroppen är där kolsvart. Däremot talar ditt fina förslag med trappan där den ligger och öppet ner från vinden för ljusinsläppet. Det har jag också varit inne på, men jag brottas mot att klämma in trappa och toa på ett ställe i enlighet med Anna_H:s förslag för att "maxa" ytan. Man kan ju dock kombinera förslagen och lägga trappa och toa på samma yta och skapa en hall i övre högra hörnet på nya delen med öppet till nock där man ställer sitt piano eller något annat trevligt.

Håller med om att det är alldeles för mycket generiska ytor, inte minst eftersom husets övriga rum är ganska små. Så mindre ytor är jag för!
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Instämmer med föregående talare, otroligt roligt med någon som vågar ta ut svängarna med utbygget.

Gällande planlösning så är det svårt att komma med bidrag utan att veta vad ni vill prioritera. Men jag antar att ni vill ha en stängd trapp för att få avskildhet till sovrummet. Och om ni då vill maximera yta till sovrum och allrum så skulle jag fundera på ifall badrummet till viss del kan rymmas under trappen. Toa på övervåning kan kanske placeras med vägg mot trappen så att trappräcke inte behövs... Bara lösa tankar, finns säkert massa nackdelar med ett sådant upplägg, men det är upp till er att hissa eller dissa :)

EDIT: Oj, såg nu att jag inte uppdaterat sidan sedan lunch, så min kommentar är lite föråldrad, Anna H hann före :p
 
Redigerat:
Trevligt med torn (från en annan tornbyggare)! Instämmer med övriga att det är kul att du bygger lite annorlunda och snyggt!

Har väl inte så mycket att tillföra gällande planlösning förutom några funderingar;
* Föråd känns kanske lite små? Bättre att ha garderober/skjutdörrar i "vanliga" rummet? Beror ju såklart på hur Ni tänkt använda dem.
* Trevligt med utsikt åt alla håll från vindsrummet. Vill Ni kunna gå upp dit utan att "störa" den som ev. är i rummet på tillbyggnadens övre plan kanske man skall ha en vägg till detta rum? Skall ni inte använda det så mycket kan man å andra sidan kanske tänka sig en mer kompakt spiraltrapp?
 
@skyisthelimit - Jag blir lite osäker på vilka förråd du menar. Det finns inga inritade mig veterligen - bortsett kattvindarna i gamla husdelen. Men jag tänker sätta in garderober i sovrummet på nya mellanplanet just eftersom en riktig klädkammare saknas.
Jag tänker mig att det blir en inbyggd trapp just för att avskilja vindsplanet eftersom det rummet kommer användas frekvent. Det gör också att spiraltrappa faller som alternativ. Spiraltrappa tycket jag inte heller passar in estetiskt (inte lätt för er som inte sett invändiga bilder att avgöra förstås). Tack för inspelen. Kikade i din tråd också... du har lite högre... eller dyrare kanske... ambitioner än jag,. Men det matchar ju ditt forumnamn:)

@Bjoellander - Bra inspel- tack, även om någon annan skrivit liknande saker är det ju bra att få medhåll för att landa i vad som är bäst idé.

Ska ta mig tid att lägga upp lite bilder. Just nu blir bilderna väldigt mycket presenningsmotiv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.