Vermilion Kenny Lundbäck skrev:
Blir att kontakta husqvarna då och se vad de ger mig för data. Så länge maskinen orkar och inte stänger av på grund av att det lutar för mycket så borde det vara fullt möjligt att bygga om den så att den får fäste där den ska och inte välter.
Husqvarna lär inte frångå vad som dom säger i specen. Det är vad dom har testat och kan garantera, allt över det blir något som du får testa, funkar det så var glad, blir det strul är det upp till dig att fixa det.
 
Tänk också på att bara för att klipparen klarar en viss lutning så är det inte säkert att den klarar att ha begränsningskabeln i sluttningen.
När jag kollade på klippare så föll det på att min gräsmatta är brant ända fram till tomtgränsen så klipparen skulle inte kunna vända längst ner.

/M
 
  • Gilla
Roger71Larsson och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Många säljer Automower en bra bit under listpris, så man skall inte haka upp sig alltför mycket på det.
Ursäkta mig men jag förstår inte riktigt vad du menar, kan du utveckla?
 
C
Vermilion Kenny Lundbäck skrev:
Ursäkta mig men jag förstår inte riktigt vad du menar, kan du utveckla?
49 900 kr är Husqvarnas listpris för 435X AWD, men jag är övertygad om att du kommer att kunna köpa den betydligt billigare än så, precis som med tidigare modeller. Men visst, det kommer fortfarande att vara en bra bit över din maxgräns 25.
 
Min uppfattning är det det inte går att räkna med större svängningar (nedåt) i pris för nya maskiner.
Ska du ha absolut lägsta pris är det nätbutiker som rekommenderas, dock är du då mer utlämnad vid ev. problem/frågor jämfört med lokal handlare.
 
Vermilion Kenny Lundbäck skrev:
Jag har en rätt stor slänt på drygt 30 grader som jag vill ha en robotgräsklippare till. Vad jag sett så har i princip ingen den egenskapen att klippa det PÅ PAPPER men det verkar finnas en grupp klippare som kan göra detta speciellt om man modifierar om dem en aning och jag är sugen på att ta reda på vad för maskiner som kan klara av detta?

Sen så undrar jag också vad det är som gör att de inte kan klippa brantare än vad tillverkarna anger.
Välter dom?
Stannar maskinen på grund av någon sensor?
Får inte maskinen fästa och glider?
Orkar maskinen inte?

Har ni byggt om någon maskin som gör att den klarar brantare slänter så som min slänt så visa gärna upp vad ni gjort och vad det är för maskin ni använt er av.
En maskin med märket Grillo klarar det mesta.
 
Jag ringde Husquarna och frågade dom rakt ut om 420 klarade 30 grader och det snabba svaret var "nej" MEN svaret ändrades till "ja" efter en stund med förklaringen att det kommer klippa slänten snett i fler omgångar. Kortfattat så kan den klippa det men det tar längre tid.

Frågade även om terräng kittet vad den hade för nytta och svaret var "Jag vet inte ens varför vi säljer det" :D Enligt han så tillförde den inte bättre fäste utan snarare grävde upp mattan mer.

Så en 420 kommer det nog bli att testa till sommaren. Tror ni det finns möjlighet att "testa" gräsklipparen och om det inte fungerar, skicka tillbaka?
 
Det får du nog frågadin tilltänkta försäljare om
 
Intressant att Husqvarna över telefon (?) går i god för att en specifik besvärlig installation som går utanför deras spec. ska fungera.
Vad sedan denna garanti är värd praktiken återstår väl att se.

Try&buy har jag aldrig hört talas om när det gäller robotklippare.
 
Jag har liknande förutsättningar och det går efter lite meck. Kör viking imow 632.
Räkna med otaliga fastkörningar i början, det får inte vara för blött, torrt, gropigt.
Har även tagit bort ett hörn som hade svårt att bli klippt. Bred slänt är bättre än korridor, den jobbar på bra diagonalt.
Har monterat terränghjul bak och det är ett måste. Just nu sitter tunga framhjul monterat men är dock inte lika säker på att det är rätt, kan vara så att en jämn slänt klipps bättre utan vikten fram?
 
Välter dom? -nej
Stannar maskinen på grund av någon sensor? -om den är på väg att tippa.
Får inte maskinen fäste och glider? - om torrt.
Orkar maskinen inte? - om det är tjockt gräs så vänder den, i en slänt får ju maskinen även jobba mot egenvikten.
 
Vermilion Kenny Lundbäck skrev:
Jag ringde Husquarna och frågade dom rakt ut om 420 klarade 30 grader och det snabba svaret var "nej" MEN svaret ändrades till "ja" efter en stund med förklaringen att det kommer klippa slänten snett i fler omgångar. Kortfattat så kan den klippa det men det tar längre tid.

Frågade även om terräng kittet vad den hade för nytta och svaret var "Jag vet inte ens varför vi säljer det" :D Enligt han så tillförde den inte bättre fäste utan snarare grävde upp mattan mer.

Så en 420 kommer det nog bli att testa till sommaren. Tror ni det finns möjlighet att "testa" gräsklipparen och om det inte fungerar, skicka tillbaka?
Terrängkitet gör definitivt nytta! Det var stor skillnad i framkomlighet när jag monterade detta på min 330x men ja, gräset tenderar att slitas hårt i backar men det hade det säkert gjort med standardhjul också. Detta löses med armering i form av nät där det slits hårdast.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
legion legion skrev:
Terrängkitet gör definitivt nytta! Det var stor skillnad i framkomlighet när jag monterade detta på min 330x men ja, gräset tenderar att slitas hårt i backar men det hade det säkert gjort med standardhjul också. Detta löses med armering i form av nät där det slits hårdast.
Armering av nät säger du? Har du någon bild på detta och vilken typ av nät använde du :)
 
legion legion skrev:
Terrängkitet gör definitivt nytta! Det var stor skillnad i framkomlighet när jag monterade detta på min 330x men ja, gräset tenderar att slitas hårt i backar men det hade det säkert gjort med standardhjul också. Detta löses med armering i form av nät där det slits hårdast.
Smart, det ska jag lägga in. Tips på bra typ?
 
Murarnät eller finmaskigt hönsnät fungerar men det finns säkert för ändamålet avsett nät till betydligt högre pris:thinking:
Nätet fästs mot gräset med spikar, märlor eller liknande och efter ett tag har gräset vuxit genom och nätet blir en del av grässvålen som nu blir betydligt tåligare mot slitage.
 
  • Älska
tttomten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.