hallo alla byggproffs..

Har precis fått igenom budgeten för att renovera vårat kök, och behöver
mkt tips på vägen...

har en första fråga: har planerat att sätta spotlights i taket i hela köket
och tänkte då sänka ner taket en bit..

bästa sätt att gå till väga?? gamla taket består av takskivor typ trätex med råspont
under, så det finns att fästa i

min första tanke är ju 7miljoner vinkelbleck i hela taket..

finns det nån annan variant att göra det på??
 
Du bör få fler svar på din fråga, och kan även söka information om att sänka taket för infällnad av spottar under "byggteknik och byggmaterial"...
 
Hej!

Om du inte har väldigt hög takhöjd så rekommenderar jag att du bara sänker taket i lådor ovanför bänkarna och samla spottarna där. Kolla "Malins köksförvandling" i Nya Rum på SVT t.ex. Jag tycker inte att det är värt att få lägre tak i hela rummet bara för att få spottar i taket.

/pinebar

 
pinebar skrev:
Hej!

Om du inte har väldigt hög takhöjd så rekommenderar jag att du bara sänker taket i lådor ovanför bänkarna och samla spottarna där. Kolla "Malins köksförvandling" i Nya Rum på SVT t.ex. Jag tycker inte att det är värt att få lägre tak i hela rummet bara för att få spottar i taket.

/pinebar

mys-kirschshchsteigers lösning i just det fallet tycker jag inte såg riktigt genomtänkt ut, ser ut som en andra klassens nödlösning.............

du kan ju köra med spots som ej behöver burkar, nackdelen är att det behövs ganska många, hör med en elektriker för dimentionering.

vad det gäller att sänka taket så rekommenderar jag att regla med 45x70 med cc 30. bara att skruva rätt upp i det gamla taket och sedan gips på det. på så sätt sänker du inte taket med mer än 57 mm och det ser du aldrig (om du inte har väääldigt låg takhöjd innan).


 
Tanken lite med att sänka taket va att jag vill inte ha superglapp mellan överskåp och tak.. har en takhöjd på ca 255cm

taksänkningen skulle då bli lite mer än en 45X70 tänkte typ 20cm ungefär
 
Spontant skulle jag ju säga att du borde sätta upp 45x145 cc60 med dina byggvinklar :-? gles 28x70 på det cc30 och sedan gips. då bygger det ca 185mm, skulle du vilja sänka mer kan du ju byta 145:an mot 170, 195 eller 220............

DOCK.........tycker jag det är snyggt att gå med överskåpen ända upp till taket gärna med ordentlig takhöjd, her själv höga smala luckor hemma, och då slipper man ju det tråkiga och flottiga utrymme ovanpå, så personligen skulle jag nog behålla så mycket takhöjd som möjligt.
 
pappskallen skrev:
Spontant skulle jag ju säga att du borde sätta upp 45x145 cc60 med dina byggvinklar  :-? gles 28x70 på det cc30 och sedan gips. då bygger det ca 185mm, skulle du vilja sänka mer kan du ju byta 145:an mot 170, 195 eller 220............
vad menas med gles 28x70?
 
Gles = glespanel, brädor satta med mellanrum.
28 x 70 = brädornas tjocklek och bredd i mm
cc 30 = brädorna ska sättas med såna mellanrum att avstånd från centrum av en bräda till centrum av nästa blir 30 cm.
 
har bestämt nu att jag ska sätta en "liggande vägg" 45X70 plåtreglad på cc 33,
och sen fästa upp dom lite på mitten.. skruva takskivorna direkt i det!!

 
Tjena tjena allihopa!!
Nu har det hänt lite sen sist.. har rivit ut det mesta "utom vasken" gipsat om väggar mm
Sänkte taket med plåtreglar R70 "liggande vägg typ" satt huntonit som jag skruva i plåtreglarna..

Kunde lagt upp lite bilder men vet inte hur man gör dom 100kb

Nu till frågan, satte 9st spottar köpte en dimmer som jag såg nu var på 300W max
vart hittar man dimmer till 500w?? har hittat nånstans men dom var väldigt dyra

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.