Lera och gräs utanför en stallbyggnad med öppen dörr, en tom släpvagn, och en överdragen höstack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stallbyggnadens vitputsade vägg med stallfönster och en trädörr, omgiven av en grusgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgårdsterrass i trä vid gult hus med balkong och grönt gräs i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träfasad på stallbyggnad med terrass, två parkerade bilar framför och grusplan, passande för plantering i större krukor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på sidan av ett hus med stengärde, grusdrivväg och en parkerad bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är några bilder från stallbyggnaden, och på den terassen som går ut från huset, samt på sidan-och framsidan.
Vi vill fokusera på barn som kommer hit.
Vilka sorters blommor (perenner) och bär passar bra ihop? Vi tänker sätta i större trä-krukor alt vanliga krukor.

Tacksam för alla svar och utbyte av erfarenheter
 
Tänker du att det inte får vara giftiga (vid intag) blommor/perenner? Eller bara vad som barn kan tänkas gilla?
Angående bär så är väl inget bättre än ett smultronland! :) även vinbär o hallon är stora favoriter, o jordgubbar såklart.
 
  • Gilla
Cpe
  • Laddar…
Ser nu att du ska sätta i krukor. Då är det väl smultron o jordgubbar som passar bäst.
 
  • Gilla
Cpe
  • Laddar…
BirgitS
Barn brukar inte bry sig om vilka blommor man har. Men om det är meningen att det ska vara något som de sår själva och kan se att det lilla fröet blir något stort så är indiankrasse bra. I kruka passar buskkrasse-varianterna bra. Blommorna är ätliga.
 
  • Gilla
Cpe
  • Laddar…
Tack, ja vi tänker oss jordgubbar och smultron.

Kul med saker som är ätbara. Kul också om barnen sår, för att sen se hur allt växer upp. Kanske några solroser också. Små frön som snabbt blir gigantiska blommor
 
BirgitS
Solrosor är bra också, fast de kräver mycket jord och näring om de ska bli riktigt höga och stora så jag vet inte hur det blir i krukor.
 
  • Gilla
Cpe
  • Laddar…
Funderar på att använda en gödselspridare som blomsterlande. Den som syns på bilden. Den skall totalrenoveras nu i april. För att sedan inte användas förrän i oktober. Tror det kan vara spännande för barn att blanda olika saker. Lite som en upptäcktsfärd nör man sår och planterar, eller plockar jordgubbar.

Det går ju att fylla med jord, som sedan sprids ut innan den används i oktober. Fast då blir det till att flytta jordgubbarna och andra perenner.

Är det problemfritt att flytta jordgubbsplantor?
 
annars är det kanske smidigast att det som planteras i spridaren inte är perenner?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jordgubbar och smultron är väldigt flyttbara.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Är inte gödselspridaren så hög att det blir svårt för barn att se något som växer i den?
Jag vet inte hur bred den är men det är svårt att rensa ogräs om man inte når över hela ytan.
 
Jo, men jag tänkta att bygga en liten trappa i tryckimpregnerat trä upp till den. Sedan bygga lite andra spännandes sker som gör att det finns både växter och rinnande vatten. Allt med syfte att uppmuntra till en nyfiken lek för barn. Har även ställt frågan till Elsa Beskiws dödsbo, om att få använda alla hennes sagofigurer runt hela gården. Allt för att alka barnen skall samtidigt få upptäcka naturen, matematiken (finns bra saker för det i naturen) och samtidigt följa en av våra bästa författare. Astrid Lindgrens värld finns ju redan.

Jag har alltid själv som barn älskat spännande maskiner, och naturen. Dessa sakerna hänger ju ihop på något sätt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Du verkar ha många idéer och storslagna planer själv.

Kul med gödselspridaren. Fick mig att tänka på när trädgårdsmästare Georg Grundsten gjorde en inspirationsutställning på Nordiska trädgårdar där han odlade i gamla skrotbilar. (se bild)

Barn gillar storlekstävlingar.
Gör t. ex. lådor/pallkragar som (barnen) målar och skriver sitt namn på, och gör ett pumparace. (se bild)
Solrosblommor som nämnts hör till samma gren.

Allt som växer snabbt är bra för att inte tappa intresse hos otåliga barn.
Fröer som växer snabbt: solros, ringblomma, pumpa, blomsterböna, krasse, sockerärtor.

Låt barnen skriva/rita små skyltar.

Ätbart såklart. Bärbuskar av allehanda slag, rabarber, kryddor, grönsaker, rotfrukter, marktäckande ätbara växter, frukt- och bärträd.
Förutom alla självklara sommarbär, tomater osv vill jag nämna: blåbärsbuskar, saskatonbär, havtorn, staketvindruvor. Blåbärstry och revande smultron är marktäckande växter vilket ofta behövs i en trädgård.
En kryddväxt med goda söta blad är Stevia.
Allt ätbart vill ha mycket solljus, men svarta vinbär och rabarber klarar sig i halvskugga.

Du vill plantera i kruka, och det funkar bra om du har stor storlek och kan vattna. Men de flesta växter trivs bättre jordslagna i mark, där får de markfukt, avskuggning, samt mikroliv, osv. För sommarblommor och sommarbär kan kruka funka. Ett mellanting är pallkragar som har markkontakt.

Sen finns ätbara blommor, liksom giftiga, vilket är lätt att googla. ;-)

Tänker att du kan välja perenner som attraherar fjärilar och bin.
Välj högväxta perenner och sommarblommor. De startar också oftast tidigt, så det händer något.

Jag som är designer vill gärna strukturera upp tomten, använda t. ex. bärbuskar för rumslighet och tillföra mer än odling.
Av grönskande pil kan man snabbt åstadkomma mycket roligt, som tunnlar och kojor. Kojor, gömmen och grottor tycker alla barn om. Om du är väldigt engagerad kan du göra en liten labyrint. ;-)
Balansbanor av stubbar eller repbroar. Äventyrsstigar. Hängstolar, hängmattor.

Sara Bäckmo (Skillnadens trädgård) kommer vilken dag som helst ut med sin nya bok "Odla med barn", med massor av inspiration.

Lycka till!
 
  • Två röda pallkragar med namnen "KALLE" och "NISSE" där pumpaväxter odlas, dekorerade med rosa vita flugsvampar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla skrotbil omvandlad till odlingsplats med gröna växter och gräs växande i och runt fordonet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vilka underbars ideer du har Cajsa. Detta skall jag landa i, och arbeta efter. Odla med barn, är kanske just det jag helst vill göra. Barn har ännu inte lärt sig att vara mindre kreativa, och mer logiska. Därför finns det så mycket spännande glädje att arbeta tillsammans med barn. Att ha denna gården som en bas, för något som kanske längre fram kan appliceras på många av de förskolor som finns bland ”glas och betong”.

Tävla tycker ju barn är kul, liksom att leka mamma pappa barn, och leka affär. Dvs bilda en familj dör alla är respekterade och att ha en verksamhet som hjälper till att uppfylla sina drömmar.

Barn som tävlar brukar hjälpa varandra att lyckas. Inga hemligheter eller dolda agendor. Tänk om vi alla var som barn. Hur vackert skulle det inte vara överallt då?

Jag skall ta pallkragar och kanske om jag hitta andra gamla hästkärror, jordbrukärror eller saker som barn tycker om
 
  • Älska
Cajsa Lundin
  • Laddar…
På Malmö garden show brukar de ha en barnhörna, där man kan göra egna papperskrukor och plantera frön att ta hem. Mest poppis är bygghörnan med ströplank, såg och skruvdragare. Vattenpumparna är också kul.
 
  • Gilla
Cpe
  • Laddar…
L lavin skrev:
På Malmö garden show brukar de ha en barnhörna, där man kan göra egna papperskrukor och plantera frön att ta hem. Mest poppis är bygghörnan med ströplank, såg och skruvdragare. Vattenpumparna är också kul.
Vatten är alltid poppis bland barn.
Här nära där jag bor har kommunen i en lekplats byggt upp ett vattensystem där man kan pumpa upp vatten med en hederlig handpump till en liten damm för att sedan öppna dammluckan och släppa på forsen nerför en slingrande byggd bäck. Den har sina nackdelar (dålig vattenpåfyllnad samt att det krävs väldigt mycket vatten för att det skall forsa bra), men idén är god.
 
  • Gilla
Cpe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.