Har försökt limma en 2 mm laminatskiva på vägg med PL600 och den släpper i hörnen och fortsätter sedan 10-20 cm innåt.
Lägger på PL600 i zick-zackstränger som vanligt och ända ut i hörn/kanter är inte snål på lim.
Den fäster bra och fäster över hela ytan utan problem och skivan är slätt utan bågform och allt är perfekt.
Men efter 4-6 timmar börjar den släppa från hörnen och innåt så skivan får en utåtbuktad form.
De har varit ren gips och även del med spackel som målats, ingen skillnad, och den släpper alltid från väggytan.
Har ni tips på annat lim, ska man testa med silikon istället?
Eller ska man prima ytan med något som ger bättre vidhäftning?
 
Det släpper från väggmaterialet, men inte från laminatskiva (laminatyta på båda sidorna)
 
S
Kompaktlaminat är högtryckalaminat utan bärskiva så det låter som det.
Formica skriver att det inte håller att limma på gips. Limma på plywood eller reglar går bra.

Jag har limmat tjockare kompaktlaminat på vägg men de har haft stöd i underkanten då.

Pl600 kanske inte är bra på gips heller. Står nåt om att prima med utspätt trälim i produktbladet.
 
Det har stöd i underkant när det limmas av en bänkskiva och sedan blir det en silikonfog
 
S
A AndersS skrev:
Det har stöd i underkant när det limmas av en bänkskiva och sedan blir det en silikonfog
Skulle byta lim eller prima.
 
Vad skiljer Sikaflex 118 jämfört med PL600?
 
Harv gjort några tester med material jag hade hemma.
6 mm gipskiva samma som på väggen, PL600 och laminatbitar, men sedan olika grundningar av gipsskiva.
Provrykte laminat efter ca 3 timmar
* vanligt trälim inomhus, hälften av limsträngen delade papper och hälften släppte limsträng (skivytan känns torr)
* prime för kakel/klinker avsedd för cementbaserad fix, 1/3 av limsträngen delade papper och 2/3 släppte limsträng (skivytan känns torr)
* våtrumsgrund som även skulle kunna användas för att binda materialyta (gammal burk?), hälften av limsträngen delade papper och hälften släppte limsträng (skivytan känns torr)
* inget bara gipsskiva, 1/4 av limsträngen delade papper och resten släppte limsträng (skivytan under lim är riktigt fuktig)

Petar man på det lim som finns kvar på gipsskivan så delar sig papperet på alla utom den som enbart är limmad på gipsskivan där limmet släpper och lämnar en fuktig yta. Så min gissning är att problemet för mig är att en ren gipsskivas suger fukten från limmet och gör att det sedan släpper innan det hinner härda fullt ut,
Fritt fram för andra tolkningar som kan hjälpa mig, men det lutar nu åt att jag behandlar ytan med lite vattenblandat trälim eller våtrumsgrund som finns i hyllorna. Ev. så byter jag också till Sikaflex118 då jag ändå måste köpa nytt lim.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.