S
Hej!
Iår tänkte jag att min rabatt vid uppfarten ska bli fixad men jag har väldigt lite kunskap om blommor och buskar och tycker allt är fint så har väldigt svårt att bestämma mig för något. Det enda jag vet att jag vill är att den ska vara någorlunda lättskött och vara fin på vintern eftersom det är det första man ser när man kommer till huset.

Slipersen ska självklart göras iordning, zon 3 sol fram till 11-12 på dagen sen skugga. Rabatten är idag rensad från ogräs och uppluckrad. Varken sandig eller lerig jord utan "Normal". Ca 4 m lång och 1.5 m bred.
Har du några tips? :)
Rensad och uppluckrad rabatt på 4x1,5 m med uppfart i bakgrunden, kratta och skottkärra i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du är säker på att det bara är sol fram till 12 så kan du titta på halvskuggeväxter. T. ex. rododendron Cunningham White, vintergröna bladväxt med vitrosa vårblom. Under rododendron passar olika astilbe (som blommar sent), kanske den låga Sprite mot kanten och "marktäckare", och några högre längre bak. Eller dvärgastilbe Pumila som är tålig och bra. Myskmadra går att ha som marktäckare under buskarna, ger också skir vårgrönska och doft.

Idegranar är också skuggtåliga och kan utgöra formstarka bollar eller pelare eller en låg infattningshäck som kant, så ser det alltid välstädat ut. Beror lite på vilket uttryck ni vill ha, och arkitekturen. Dessa kan kompletteras med yviga höga gräs (t. ex. från släktet Molinia) som också är fina på vintern, och vipphortensior som blommar från mitten av juli och är vackra hela vintern med "pappersblommor" (torkade). Kanske julrosor för vårvinterblom.

Någon buske med höstfärg som vingad benved eller aronia kanske får plats?

Bladväxter med kontrasterande blad som hostor med breda frodiga blad, i kombo med ormbunkar och hakonegräs, hasselört är också fint.

Vårlökar är ett måste på framsidor, narcisser av olika slag, pärlhyacinter osv.

Om någon del är lite soligare kan rödbladigt höstsilverax sprida glädje med höjd, bladfärg och inte minst doft på sensommaren/hösten.

Det var lite spontana förslag så här i stunden. Går att förenkla till bara en slags buske (på rad) med en marktäckare och vårlökar. Och går att "komplicera" med en riktig perennarabatt som en symfoni. Men vintervärdet är ett måste att ta i beaktande, och gärna "snygg kant" så ser det alltid fint ut.
 
S
Tack för mycket bra idéer och jag kommer antagligen sno alla idéer rakt av :) en fråga om rodedendron, hur många hade du satt i den rabatten? Eller hade du satt en och låtit den bli i centrum? :)
 
Rododendron 'Cunningham's White' blir drygt 1,5 m hög och lite bredare (men går att klippa in lite). Avstånd beror på om du vill bilda en helhet, som en häck, eller sätta något mellan. Kanske gruppera 3. För tätt skulle jag sätta c/c 80-100 cm, annars 1,5-2 meter mellan. Gillar inte symmetriska planteringar där man gör liksidigt, dvs utgår från en mitt. Gör hellre mer asymetriskt eller enhetligt hela vägen.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
S
Tack för svar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.