Bästa svaret

Det finns flera orsaker till att grundvattnet sjunker på många håll:

-Skogsdikning
-Dränerade gräsmattor och ordnad dagvattenavledning
-Asfalten breder ut sig och den släpper inte igenom vatten.
De leder bort smältvatten och regnvatten som skulle ha sipprat ned i marken. Därför blir det allt värre översvämningar längs åar och älvar medan grundvattnet sjunker.

-Det blir allt populärare att vattna gräsmattor med dyrbart grundvatten. För att inte tala om dammar och simbassänger och annat vattenslöseri. Därför pumpas det upp mer grundvatten än någonsin.

Ja kort sagt så håller människan på och ställer till dumheter.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det finns flera orsaker till att grundvattnet sjunker på många håll:

-Skogsdikning
-Dränerade gräsmattor och ordnad dagvattenavledning
-Asfalten breder ut sig och den släpper inte igenom vatten.
De leder bort smältvatten och regnvatten som skulle ha sipprat ned i marken. Därför blir det allt värre översvämningar längs åar och älvar medan grundvattnet sjunker.

-Det blir allt populärare att vattna gräsmattor med dyrbart grundvatten. För att inte tala om dammar och simbassänger och annat vattenslöseri. Därför pumpas det upp mer grundvatten än någonsin.

Ja kort sagt så håller människan på och ställer till dumheter.
Ja, så är det och jag bor i Mälardalen där 90% av de ursprungliga våtmarkerna är utdikade. Varmare klimat, förändrade nederbördsmönster och gamla synder i kombination med ökad vattenanvändning skapar dessa problem. Bönderna här omkring har det svårt, är det inte vildsvinsstammarna som trampar ner grödorna så är det torkan som tar skörden.
https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Vatten/Vatmark/
 
A Abies koreana skrev:
Ja, så är det och jag bor i Mälardalen där 90% av de ursprungliga våtmarkerna är utdikade. Varmare klimat, förändrade nederbördsmönster och gamla synder i kombination med ökad vattenanvändning skapar dessa problem. Bönderna här omkring har det svårt, är det inte vildsvinsstammarna som trampar ner grödorna så är det torkan som tar skörden.
[länk]
Egentligen tycker jag att staten kunde betala en liten ersättning till skogsägare som inte dikar ut kärr och mossar och därmed bidrar till minskade översvämningar och höjt grundvatten till priset av mindre lönsamhet i skogsbruket.
Sedan är det ju helt horribelt då man går genom moderna bostadsområden i Sverige och också på vissa håll i Finland. Dräneringar överallt för att den perfekta gräsmattan inte skall bli vattensjuk på höstarna........ och i stället går vattensprutorna varje dag. Det borde vara kriminellt och hårda straff på att använda rent dricksvatten till sådant.
Vi brukar ställa bilen eller traktorn på torraste stället på gräsmattan när det är dags för tvätt. Det är all renvattensbevattning våra gräsmattor brukar få.
I köket tar vi vara på sköljvattnet när vi diskar och vatten som vi har sköljt grönsaker i och så tar vi vara på ljumt vatten som vi tappar ur kranen för att få kallvatten. Det räcker en god bit på väg att vattna det nödvändiga med då regnvattentunnorna är toma.
Nu skall jag ut och vattna några nyplanterade granplantor..... med dagens sköljvatten.

Du är förresten välkommen till Österbotten;) Här i svenskbyarna finns det fortfarande både vatten och jord så det räcker åt fler!
 
  • Gilla
p.lundgren och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Egentligen tycker jag att staten kunde betala en liten ersättning till skogsägare som inte dikar ut kärr och mossar och därmed bidrar till minskade översvämningar och höjt grundvatten till priset av mindre lönsamhet i skogsbruket.
Sedan är det ju helt horribelt då man går genom moderna bostadsområden i Sverige och också på vissa håll i Finland. Dräneringar överallt för att den perfekta gräsmattan inte skall bli vattensjuk på höstarna........ och i stället går vattensprutorna varje dag. Det borde vara kriminellt och hårda straff på att använda rent dricksvatten till sådant.
Vi brukar ställa bilen eller traktorn på torraste stället på gräsmattan när det är dags för tvätt. Det är all renvattensbevattning våra gräsmattor brukar få.
I köket tar vi vara på sköljvattnet när vi diskar och vatten som vi har sköljt grönsaker i och så tar vi vara på ljumt vatten som vi tappar ur kranen för att få kallvatten. Det räcker en god bit på väg att vattna det nödvändiga med då regnvattentunnorna är toma.
Nu skall jag ut och vattna några nyplanterade granplantor..... med dagens sköljvatten.

Du är förresten välkommen till Österbotten;) Här i svenskbyarna finns det fortfarande både vatten och jord så det räcker åt fler!
Det finns faktiskt stöd att söka för markägare som vill anlägga eller restaurera våtmarker. Man har väl äntligen börjat förstå hur utdikningsvansinnet skadat naturen och tillgången på rent vatten.
http://www.jordbruksverket.se/amnes...arkerochdammar.4.6ae223614dda2c3dbc473c9.html
I går åkte jag genom ett bostadsområde vid 15.00 taget när solen brände från en molnfri himmel, samma väder som vi haft de senaste tre veckorna. Överallt stod vattenspridarna på, gräsmattorna vattnades i gassande solsken. Inte mycket av det vattnet kom till nytta för gräset.

Gott att höra ni inte ännu lider av vattenbrist i Österbotten. Jag är förresten född och uppvuxen i Nykarleby, jag gissar att du bor någonstans där i närheten.
 
Jag var och hälsade på mina föräldrar i helgen, passade på att fråga om brunnen till växthuset, dom säger dom tar upp till 30 kubik per dag ibland ur källan och det bara flödar på. Väldigt vattenrikt område.

4000 tomatplantor vill ha mycket vatten.
27509059697_f10260e99f_c.jpg
27509072117_009c4da941_c.jpg
 
  • Gilla
FG och 2 till
  • Laddar…
Tack för den informationen, minsta lilla halmstrå i positiv riktning är värdefull i denna hemska situation som vi just nu befinner oss i. Jag förstår mycket väl att det beror på platsen där källan ligger men det känns gott att höra ändå att en vattenkälla kan leverera 30 kubik/dag, det är en herrans massa vatten!
 
Själv tänker jag köpa några vattentunnor, det är för slösaktigt att spola ut vattnet i diket.
 
Hej, vi har varit i samma sits trots att vi har två sjöar på var sida om gården, samt en större bäck som rinner 30 meter från huset, brunnen sinade.

Orsak till denna sinade brunn var att en av grannarna har en kulvert från bäcken till sina dammar på sin gård, dessa dammar behöver konstant tillflöde och när vattenståndet var låg i bäcken så tryckte det inte på vatten till flera intilliggande brunnar, samt att kulverten havererade.

Nu har jag arbetat med vatten tidigare, har även en släkting som numera är 80+ som arbetat med vatten och miljöproblem. Vi installerade kommunalt vatten till slut av många skäl, viktigaste var att min mage inte klarar av när ytvatten rinner in i dricksvatten och filteranläggninskostnaden var halva kostnaden för kommunalt vatten för mig.

Men till ditt dilemma, avsaknad av vatten kan lösas temporärt:

Trädgårdsväxter bör täckas med duk för att förhindra avdunstning under vissa perioder, detta är inte snyggt men effektivt.

Vattna hellre trädgården och tvätta på en tvättinrättning eller hos någon bekant, detta medför mera resor och arbete, men då har du vatten till växterna.

Vi använde stora dunkar som fylldes varannan dag på arbetet och ibland på lokala ICA, detta var till matlagning, kaffe, the och tandhygien, jag duschade på arbetet och min tant på sitt arbete. Barnens hygien var att tvätta sig på kvällen i en av sjöarna, inte dem emot, de gillar bad.

Vi valde bort alla bekvämligheter och gav trädgården vattnet, vi killar utförde vissa behov utomhus, vi bor på landet så inte mycket till insyn.

Om en brunn sinar så kan den behöva torka lite och sedan aktiveras igen med påfyllt vatten, detta måste undersökas på plats och finns ingen generell mall som gäller för alla brunnar.

Jag hade valt bort tvättmaskin, använt engångsartiklar till maten, tillagat mat utomhus i den mån det går, "skitit" i en hink om det så behövdes, köpt dricksvatten eller fyllt dunkar, allt för att våra odlingar skulle få en del vatten samt att inte barnen måste välja bort något, de kan som sagt bada här och inte duscha inomhus.

Jag hoppas verkligen att det löser sig för er!

Mvh P-A
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Tack snälla du för många bra tips, en del praktiserar vi redan men det finns absolut mer att göra för att ransonera med vattnet.
Klokt tror jag med tanke på framtiden att ansluta till kommunalt vatten. Skulle inte tveka alls om det bara var möjligt men vi bor så långt ute i periferin så här blir det aldrig aktuellt. Den här kommunen har dessutom sin vattentäkt i Hjälmaren så det finns gott om vatten, värre är det för kommuner som pumpar upp grundvatten.
 
Jag har sett infon om att fylla brunnar för att få fart på dem. Finns det något som skulle påvisa att det funkar? Det låter helt fel i mina öron.
 
  • Gilla
Broken arrow
  • Laddar…
Angående droppslang - du vet att det finns sådana där man själv bestämmer var det skall komma ut vatten va? Då slipper du alltså problemet med att vattna i onödan i gångar och annat utan kan lägga ut slangen som du vill ha den och sedan montera droppanordningar precis där du vill ha dem. Lämpligtvis vid en växt då. :)
 
A Abies koreana skrev:
Det finns faktiskt stöd att söka för markägare som vill anlägga eller restaurera våtmarker. Man har väl äntligen börjat förstå hur utdikningsvansinnet skadat naturen och tillgången på rent vatten.
[länk]
I går åkte jag genom ett bostadsområde vid 15.00 taget när solen brände från en molnfri himmel, samma väder som vi haft de senaste tre veckorna. Överallt stod vattenspridarna på, gräsmattorna vattnades i gassande solsken. Inte mycket av det vattnet kom till nytta för gräset.

Gott att höra ni inte ännu lider av vattenbrist i Österbotten. Jag är förresten född och uppvuxen i Nykarleby, jag gissar att du bor någonstans där i närheten.
Nå tå ji he jo bara ti flytt heim ti Nyykaabi!
He ji in stugo me ståor å grann trägoål to salu i Kovjok.

Det låter ju fullkomligt sjukligt att folk vattnar gräsmattor och fyller sina badpölar fastän det är vattenbrist i trakten. Hur korkad och trångsynt egocentrisk går det att bli egentligen!
Ärligt talat tycker jag att sådant beteende borde bestraffas...... lämpligen i form av straffarbete......
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Nå tå ji he jo bara ti flytt heim ti Nyykaabi!
He ji in stugo me ståor å grann trägoål to salu i Kovjok.

Det låter ju fullkomligt sjukligt att folk vattnar gräsmattor och fyller sina badpölar fastän det är vattenbrist i trakten. Hur korkad och trångsynt egocentrisk går det att bli egentligen!
Ärligt talat tycker jag att sådant beteende borde bestraffas...... lämpligen i form av straffarbete......
Bättre hade varit om vattnet hade blivit avstängt. Tyvärr straffats inte dessa grässkvättare hårdare om det blir akut kris.

Tror inte alla förstår idotin att vattna gräsmattan. Speciellt mitt på dagen.
 
harry73
Vi har ett vattenfyllt grustag i närheten. Inget inlopp och inget utlopp, så vattennivån är ett bra måttstock för grundvattennivån.
Det är även min favoritbadsjö, så jag är där ofta, även på vintern.
Våren 2018 började sjön välfylld (fylld till brädden) för att få lägre och lägre nivåer under året.
Och även för en månad sen var vattennivån nästan lika låg som i slutet på sommaren.
Men idag hade det gått upp reellt. Så det verkar som vi kan börja sommaren med ordentliga grundvattennivåer.:D(y)
 
Jag kollade grundvattenkartan och det hade blivit något bättre än för några veckor sen i alla fall. (y) Även om det är lågt på många håll fortfarande.

Hoppas verkligen att inte denna sommar blir lika torr som den förra. Då hade jag mycket nyplanterat, både buskar och gräs. Buskarna höll jag med nöd och näppe vid liv, de sjöng verkligen på sista versen ett tag. Gräsmattan var bara att ge upp men den tog sig bra när höstregnet kom.

Har en grund spetsbrunn som aldrig sinat, den ligger i en ganska blöt äng.

Appropå utdikning så kan faktiskt många skogsdiken läggas igen utan negativ påverkan på tillväxten också. Jag tycker det finns anledning att tänka mer på detta som klimatet har blivit nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.