Husägare ett år nu, och då med trädgård. Var mycket jobb första året att beskära och få bort ogräs. Stor förhoppning över att gräs börjar återhämta sig. Funnit att jag tycker trädgård är väldigt roligt (väldigt förvånad själv - men kan väldigt lite. Men en hel del kan jag läsa mig till. Har dock inte fått ett bra svar på två av mina problem.

1. Har en ganska stenig del, går inte gräva djupt direkt och ganska lite sol så gräset har svårt att bli bra där. Några tips?

2. Andra sidan huset är ett äppelträd och buskar. Vid trädets fot förra sommaren var det bara rölleka, hela den här delen helt full av rölleka. Vill få bort rölleka här och kanske ha blommor eller något liknande vid trädets fot istället. Skuggad yta dock. Några tips ?
 
  • Trädgård med äppelträd och snötäckta gräsytor intill ett staket, i skymning eller tidig vår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag flyttade ditt inlägg till en egen tråd.
 
Ser att flera skriver "växtzon" ingen aning är mitt svar.. Tallkrogen i sthlm.
 
BirgitS
1. Är det ett område som ni går på?
Om inte gör ett litet stenparti med fetbladsväxter, t.ex. fetknoppar och taklökar. Kräver dock en hel del ljus om det inte är direkt sol.

2. Kattfot har jag sett andra föreslå under träd. Det är säkert väldigt torrt och näringsfattigt där och då är det svårt för de flesta växter att trivas.
 
Det är svårt läge. Ta bort allt befintligt gräs och ogräs (växtsvål), fyll upp/jordförbättra så gott det går, och gräv ner åtminstone 20 cm, helst 25. Det kanske går mellan rötter där du har trädet.
Sen ska du välja en marktäckande tålig växt som inte är kinkig.

Kolla på waldsteinia/gullgröna eller liten flocknäva under trädet. Myskmadra kan funka om det inte är för torrt.
Kanske baltisk murgröna eller liten stefanandra om området är stort. Sandkörsbär om det är soligt, väldränerat och stenigt.
Andra trotjänre är hjärtbergenia, flocknävor, blekgul sockblomma...

Det är dem jag kommer på nu. Hoppas någon känns bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.